به گزارش مجله ماشین، در دنیای خودرو، باورهای غلط زیادی وجود دارد که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند. در مورد روغن موتور، این باورهای اشتباه میتوانند آسیبهای جدی به موتور خودروی شما وارد کنند. در این مطلب، چهار مورد از رایجترین شایعات درباره روغن موتور را بررسی و واقعیت آنها را روشن میکنیم.

۱. روغن تیره یعنی روغن کثیف و نیاز به تعویض فوری
این یکی از رایجترین باورهای غلط است. تیره شدن رنگ روغن موتور، به خصوص در خودروهای مدرن، به این معنی نیست که روغن فاسد شده است. روغنهای سنتتیک (مصنوعی) امروزی حاوی مواد افزودنی و شویندههایی هستند که ذرات آلودگی و دوده را جذب میکنند تا از رسوب آنها در موتور جلوگیری شود. تیره شدن روغن نشاندهنده این است که روغن وظیفه خود را به درستی انجام میدهد. بنابراین، برای تعیین زمان تعویض روغن، به رنگ آن اکتفا نکنید و به کیلومتر کارکرد یا زمان توصیه شده توسط سازنده خودرو مراجعه کنید.

۲. تعویض از روغن معمولی به سنتتیک باعث نشتی میشود
این باور به دههها پیش برمیگردد، زمانی که روغنهای سنتتیک اولیه حاوی مواد خاصی بودند که با برخی از واشرها و کاسه نمدها سازگاری نداشتند. اما فرمولاسیون روغنهای سنتتیک امروزی کاملاً تغییر کرده و این مشکل برطرف شده است. بنابراین، تعویض روغن معمولی به سنتتیک در موتورهای قدیمی کاملاً ایمن است و هیچ نشتی ایجاد نمیکند. اگر خودروی شما دچار نشتی روغن است، به احتمال زیاد مشکل از فرسودگی واشرها و کاسه نمدها است و ارتباطی به نوع روغن ندارد. مزیت استفاده از روغنهای سنتتیک، افزایش عمر مفید روغن و تعویض در فواصل طولانیتر است.

۳. با اضافه کردن روغن جدید، دیگر نیازی به تعویض روغن نیست
برخی موتورها ممکن است بین دو دوره تعویض، مقداری روغن مصرف کنند. در این شرایط، اضافه کردن روغن جدید برای رساندن سطح آن به میزان مناسب کار درستی است، اما هرگز جایگزین تعویض کامل روغن نمیشود. روغن موتور قدیمی پر از آلودگی، ذرات فلزی و مواد سوختی است که با اضافه کردن روغن جدید از بین نمیروند. این ناخالصیها به مرور زمان باعث کاهش عملکرد و آسیب به موتور میشوند. بنابراین، همیشه به فواصل زمانی و کیلومتر کارکرد توصیه شده برای تعویض کامل روغن و فیلتر آن پایبند باشید.

۴. نیازی نیست فیلتر روغن را در هر بار تعویض روغن عوض کنید
این یکی از خطرناکترین اشتباهات است. فیلتر روغن وظیفه جداسازی آلودگیها و ذرات معلق در روغن را بر عهده دارد. اگر فیلتر کثیف یا مسدود شود، نمیتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. این امر باعث میشود فشار روغن کاهش یافته، روغن به قطعات حیاتی موتور نرسد و در نهایت منجر به فرسایش زودرس، افزایش دمای موتور و حتی آسیبهای گرانقیمت شود. همیشه فیلتر روغن را همراه با خود روغن تعویض کنید. هزینه فیلتر روغن در مقایسه با هزینههای تعمیرات موتور بسیار ناچیز است، پس از صرفهجویی در این زمینه خودداری کنید. به یاد داشته باشید که هنگام نصب فیلتر جدید، واشر آن را با کمی روغن تازه چرب کرده و آن را فقط با دست محکم کنید. استفاده از آچار ممکن است به آن آسیب بزند.
source