خودروسازان ایرانی علاقه زیادی به فیس‌لیفت دارند زیرا از این طریق می‌توانند با هزینه‌ای اندک، خودروهای قدیمی را کمی بروزتر کنند و با قیمتی گران‌تر به فروش برسانند. به همین دلیل، می‌بینیم که یک خودروی ایرانی مثل سمند یا تیبا چندین بار فیس‌لیفت می‌شود و با نام‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی که تولید نشدند

خودروسازان ایرانی فیس‌لیفت‌هایی هم داشته‌اند که هیچ‌گاه به تولید نرسیدند و حتی برخی از آن‌ها هرگز به نمایش عمومی درنیامدند و کسی از وجودشان باخبر نبود. در این مطلب قصد داریم تصاویری از برخی از این فیس‌لیفت خودروهای ایرانی را منتشر کنیم که شاید تاکنون ندیده باشید.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی: پیکان

فیس‌لیفت پیکان

پیکان که درواقع خودروی بریتانیایی هیلمن هانتر بود و در سال 1346 روی خط تولید ایران ناسیونال رفت، دهه‌ها در ایران تولید شد. بزرگ‌ترین تغییر ظاهری این خودرو در سال 1359 صورت گرفت که پیکان فیس‌لیفت موسوم به چراغ بنزی عرضه شد و پیکان تا زمان پایان تولید در سال 1384 با همین ظاهر عرضه شد. بااین‌حال، در اوایل دهه 70 شمسی ایران‌خودرو تصمیم گرفت دستی به سروگوش پیکان فرتوت بکشد و درنتیجه پروژه ارتقاء و به‌روزرسانی داخلی و خارجی پیکان کلید خورد. پروتوتایپ این پیکان جدید که در سال 1372 معرفی شد، تغییراتی را در داخل و بیرون تجربه کرده بود تا کمی مدرن‌تر شود.

در بیرون، سپرهای استیلی قدیمی با نمونه‌های جدید پلاستیکی موسوم به جوشنی جایگزین شدند، دستگیره درها تغییر کرد، لچکی پنجره‌های جلو حذف شد، آینه‌های جانبی تغییر کردند و یک اسپویلر کوچک هم به لبه درِ صندوق اضافه شد. در داخل نیز تریم دورنگ برای کنسول و داشبورد به همراه کمربندهای ایمنی جمع شونده ارائه شد و تغییراتی هم در صندلی‌ها، کنسول وسط، رو دری‌ها و دسته‌دنده ایجاد شد. همچنین جهت کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی، تغییراتی هم در موتور و سیستم سوخت‌رسانی انجام گرفت. بااین‌حال اکثر این تغییرات به نسخه تولیدی راه پیدا نکردند و فقط سپرهای جوشنی را در پیکان‌های تولیدی دیدیم. این یکی از اولین فیس‌لیفت خودروهای ایرانی بود.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی: سمند پردیس

سمند پردیس

مدت کوتاهی پس‌ازاینکه ایران‌خودرو در سال 1380 سمند را به‌عنوان اولین محصول ملی خود معرفی کرد، این شرکت کار روی ساخت نسخه‌های دیگری از این محصول را آغاز کرد تا سمند را به یک خانواده تبدیل کند. یکی از جالب‌ترین مدل‌هایی که بر اساس سمند ساخته شد، پردیس نام داشت که در سال ۱۳۸۳ معرفی شد و می‌‌توتن آن را یکی از بهترین فیس‌لیفت خودروهای ایرانی دانست که تولید نشد.

این خودرو که یک فیس‌لیفت نسبتاً بزرگ روی سمند بود، با طراحی مدرن‌تر و تجهیزات بیشتری مثل کروز کنترل، نمایشگر LCD و سیستم پخش DVD، قرار بود نسخه لوکس سمند باشد و از سال 1385 تولید شود. هرچند بحث تولید پردیس جدی به نظر می‌رسید اما هیچ‌گاه تحقق نیافت. البته همین پروژه در ادامه منجر به رونمایی سورن در سال 1385 شد که تغییرات بسیار کمتری را در قیاس با پردیس تجربه کرده بود.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی: سیتروئن زانتیا

فیس‌لیفت سیتروئن زانتیا

زمانی که سیتروئن زانتیا در سال 1380 روی خط تولید سایپا رفت، خودرویی سالخورده محسوب می‌شد زیرا حدود یک دهه از زمان معرفی آن می‌گذشت. درنتیجه، سایپا مدت کوتاهی بعد به فکر فیس‌لیفت این خودرو افتاد تا ظاهری مدرن‌تر به آن ببخشد. فیس‌لیفت زانتیا در سال 1382 در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد. در این فیس‌لیفت، از چراغ‌های جلوی سیتروئن C5 استفاده شده بود که جانشین زانتیا در بازار اروپا محسوب می‌شد.

فیس‌لیفت سیتروئن زانتیا

هرچند زانتیا با این تغییرات ظاهر قابل‌قبولی پیدا کرده بود اما این فیس‌لیفت هیچ‌گاه تولید نشد و زانتیا همچنان با همان ظاهر قدیمی روی خط تولید ماند. البته بعدها در سال 1387 سایپا فیس‌لیفت دیگری روی این خودرو انجام داد و آن را با نام زانتیا 2 به بازار عرضه کرد که یکی از بدترین فیس‌لیفت‌های تاریخ خودروسازی ایران بود و با استقبال سرد بازار مواجه شد.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی: پژو پارس

فیس‌لیفت پژو پارس

در اواسط دهه 80 درحالی‌که حدود 6 سال از عرضه پژو پارس به بازار می‌گذشت و این خودرو همچنان محبوبیت بالایی داشت، ایران‌خودرو پروژه فیس‌لیفت آن را آغاز کرد. در این فیس‌لیفت، نمای جلو و عقب پارس با چراغ‌ها و سپرهای جدید بازطراحی شده و در عقب به خودروهای ب‌ام‌و شبیه شده بود!

فیس‌لیفت پژو پارس

این خودرو قرار بود با لوگو و برند ایران‌خودرو و نام پارسیان عرضه شود اما درنهایت شاید از ترس برهم خوردن طراحی هماهنگ و اصولی پارس و کاهش محبوبیت در بازار، این فیس‌لیفت تولید نشد و نسخه بروز شده پارس در سال 1388 صرفاً با داشبورد جدید و بدون تغییری در بیرون به بازار آمد. درنتیجه، پژو پارسیان به یکی از مهم‌ترین فیس‌لیفت خودروهای ایرانی تبدیل شد که به تولید نرسید.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی: پی‌کی

فیس‌لیفت پی‌کی

پی‌کی که در سال 1380 با پیشرانه پراید روی اتاق رنو 5 به بازار آمد، همان ظاهر قدیمی رنو 5 را داشت که کاملاً کهنه شده بود. به همین دلیل پارس‌خودرو در اواسط دهه 80 شمسی پروژهٔ فیس‌لیفت آن را در دستور کار قرار داد. در این فیس‌لیفت قرار بود نمای جلو و عقب پی‌کی تغییرات نسبتاً بزرگی را تجربه کند تا مدرن‌تر شود. در پروتوتایپ‌های اولیه، کل قسمت دماغه خودرو شامل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر کاملاً بازطراحی شده و برای عقب هم چراغ‌های جدیدی طراحی شده بود.

فیس‌لیفت پی‌کی

بااین‌وجود، به دلایل نامعلومی که شاید اصلی‌ترین آن‌ها کاهش هزینه‌ها بوده است، در نسخه تولیدی که نیو پی‌کی نام گرفت و در سال 1385 به بازار آمد، فقط چراغ‌های جدید عقب و بچه گلگیرهایی که حالا به‌صورت یکپارچه در گلگیرها ادغام شده بودند را دیدیم و در جلوی خودرو همچنان از همان طرح قدیمی رنو 5 استفاده شد تا نیو پی‌کی هم به یکی دیگر از فیس‌لیفت خودروهای ایرانی تبدیل شود که تولید نشد.

فیس‌لیفت خودروهای ایرانی: سایپا SR

سایپا SR

در سال 1386، رنو لوگان بعد از کش‌وقوس‌های فراوان روی خط تولید ایران‌خودرو و پارس‌خودرو (سایپا) رفت و با نام تندر 90 راهی بازار کشورمان شد. با ورود تندر 90 به بازار، ظاهر ساده و اقتصادی آن اصلاً به مذاق ایرانی‌ها خوش نیامد و به همین دلیل، تولیدکنندگان داخلی هرکدام به‌طور مجزا پروژه فیس‌لیفت این خودرو را آغاز کردند. دراین‌بین سایپا زودتر در آذر 1387 تندر فیس‌لیفت خود را با نام SR معرفی کرد. مهم‌ترین تغییر ظاهری این خودرو در قسمت عقب انجام گرفته و چراغ‌های عمودی لوگان حالا کوتاه‌تر شده و بخشی افقی به آن‌ها اضافه شده که روی در صندوق نصب شده بود.

سایپا SR

علاوه بر این، در جلوی خودرو هم با چراغ‌های کشیده‌تر به همراه سپر و جلوپنجره جدید، تغییراتی صورت گرفته بود. این فیس‌لیفت قرار بود با لوگوی سایپا و نام SR (مخفف سایپا رنو) تولید شود که با مخالفت رنو مواجه شد و درنتیجه، خودرو با نام پارس تند و برند رنو در سال 1391 به بازار آمد. ازآنجایی‌که تغییرات جلوی SR نمای هماهنگ لوگان را کاملاً به هم ریخته بود، در نسخه تولیدی فقط تغییرات قسمت عقب اعمال شد و در جلو از همان طراحی اصلی تندر استفاده شد.

source

توسط autokhabari.ir