منتشر شده در 25 مرداد 1404 ساعت 17:00


سبد مدلهای شاسی بلند ب ام و یکی از متنوعترینها در جهان به شمار میرود. این کمپانی از کراس اوورهای کوچک گرفته تا شاسی بلندهای بزرگ و حتی اسپرت را در سبد خود دارد. با وجود این، جای خالی یک آفرودر واقعی کماکان در بین محصولات ب ام و به شدت احساس میشود، مدلی که بتواند رقبایی مثل مرسدس G کلاس، لکسوس LX و رنجرور را به چالش بکشد.
خبر خوش برای طرفداران ب ام و اینکه به نظر میرسد این خلأ پر خواهد شد. گزارشها حکایت از آن دارند این کمپانی در سال ۲۰۲۹ یک شاسی بلند آفرودی و جان سخت معرفی خواهد کرد.
زمان عرضه و محل تولید
آنطور که نشریه اتونیوز از قول منابع داخلی شرکت ب ام و گزارش کرده، این شاسی بلند جدید قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۹ وارد خط تولید شود. هرچند سخنگوی ب ام و از اظهار نظر رسمی در این رابطه خودداری نموده، اما گفته شده مدل مذکور در کارخانه اسپارتانبورگ ب ام و در کارولینای جنوبی تولید خواهد شد. شاید بدانید سایر اعضای سری X نیز در این کارخانه مونتاژ میشوند.
مشخصات فنی احتمالی شاسی بلند آفرودی ب ام و
پروژه شاسی بلند آفرودی که در داخل شرکت با کد G74 شناخته میشود، قرار است بر پایه پلتفرم نسل بعدی X5 ساخته شود. نکته تأمل برانگیز اینکه شاسی بلندهای آفرودی معمولاً بر اساس شاسی مستقل از بدنه توسعه مییابند، اما با تصمیم ب ام و، آفرودر این کمپانی با شاسی یکپارچه تولید خواهد شد. البته استفاده از این نوع شاسی میتواند باعث برتری نماینده باواریاییها از نظر هندلینگ شود.

با توجه به فروش نه چندان موفق مرسدس G کلاس برقی، ب ام و احتمالاً همچنان از پیشرانه درونسوز برای این مدل استفاده خواهد کرد. تجربه نسخههایی مانند X5 Silver Anniversary Edition با پکیج xOffroad نشان داده که ب ام و در حال جدی تر شدن در بازار شاسی بلندهای ماجراجویانه و آفرودی است. بنابراین، انتظار میرود این مدل جدید ظاهری خشنتر، سیستم تعلیق تقویتشده و نرمافزارهای تخصصی آفرود برای عبور آسان از مسیرهای چالشبرانگیز داشته باشد.
جانشینی برای XM؟
این شاسی بلند جدید ممکن است جایگاه مدل XM را در صدر محصولات ب ام و گرفته و به عنوان پرچمدار بعدی عرضه شود، اما با مأموریتی کاملاً متفاوت. مدل پرسروصدای XM که نخستین خودروی مستقل سری M پس از سوپر اسپرت M1 محسوب میشود، احتمالاً جانشین مستقیمی نخواهد داشت. برخی نشریات پیشبینی میکنند تولید این مدل تا نوامبر ۲۰۲۸ متوقف خواهد شد؛ این یعنی XM تنها پس از پنج سال باید از بازار خداحافظی کند.
به نظر میرسد ب ام و بر این باور است یک شاسی بلند آفرودی لوکس، جذابیت بیشتری نسبت به کراس اوور اسپرتی مثل XM دارد. این تغییر استراتژی، باعث میشود ب ام و از رقابت با لامبورگینی اوروس کنار کشیده و مستقیماً به رویارویی با مرسدس G کلاس بپردازد.

چالش رقابت با مرسدس G کلاس
جلب رضایت و تغییر نظر مشتریان وفادار G کلاس کار سادهای نیست. بر اساس دادههای شرکت ادموندز، در ایالات متحده ۶۵ درصد از مالکانی که G کلاس خود را تعویض میکنند، دوباره به سراغ مدل دیگری از برند مرسدس میروند. این نشان میدهد که ب ام و برای نفوذ به این بازار باید محصولی واقعاً متفاوت و متقاعدکننده عرضه کند.
source