به گزارش بازار، سیدجواد حسینیکیا، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی در ارتباط با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی اظهار داشت: در حال حاضر، یکی از مهمترین چالشهایی که صنعت خودروسازی کشور با آن مواجه است، مساله واردات خودرو و تامین ارز مورد نیاز برای آن است. در شرایط فعلی، ارزی برای واردات خودرو تخصیص داده نشده و همین مساله موجب شده تا روند جزئی واردات خودرو نیز به شدت کاهش یابد.
وی تصریح کرد: این کاهش واردات، نه به علت افزایش تعرفهها یا تغییر در سیاستهای تجاری که صرفا به دلیل محدودیتهای ارزی بوده است. چرا که طبق بررسیها، افزایش تعرفهها تاثیر محسوسی بر کیفیت خودروهای وارداتی یا کاهش چشمگیر حجم آنها نداشته است. ما بیش از یک میلیون خودرو در سال نیاز داریم ولی فقط ۶۰ هزار خودرو وارد میشود؛ این مقدار تاثیری ندارد.
نماینده مردم سنقر در مجلس در ارتباط با انتظارات مجلس از خودروسازان داخلی در زمانی که حمایت ارزی و تعرفهای از آنها صورت میگیرد، گفت: مجلس شورای اسلامی انتظارات مشخصی از صنعت خودروسازی کشور دارد. نمایندگان مجلس معتقدند در شرایطی که واردات خودرو محدود شده، خودروسازان داخلی باید با ارتقا کیفیت محصولات خود، بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهند. همچنین تاکید بر این است که خودروسازان نه فقط باید کیفیت را افزایش دهند، بلکه باید تلاش کنند قیمت محصولات خود را نیز ثابت نگه دارند تا فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد نشود.
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در همین راستا، جلسهای در کمیسیون برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد تا در دو محور اصلی، حمایتهایی از خودروسازان صورت گیرد. نخست، در حوزه کمک به تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو حمایتهایی صورت گرفت و دوم، اقدامات و سیاستهایی برای کمک به ارتقای کیفیت خودروها در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات میتواند شامل همکاری با شرکتهای دانشبنیان، انتقال فناوری یا بهرهگیری از توان متخصصان داخلی باشد.
وی ادامه داد: در مجموع، مجلس تلاش دارد با ایجاد تعامل موثر با صنعت خودروسازی، شرایطی فراهم کند که ضمن حفظ و بهبود کیفیت خودروهای داخلی، قیمتها نیز کنترل شده و نیاز بازار تا حد امکان از مسیر تولید داخل پاسخ داده شود. این سیاست، اگر به درستی اجرا شود، میتواند نقش مهمی در کاهش وابستگی به واردات و حمایت از تولید ملی ایفا کند.