منتشر شده در 26 مرداد 1404 ساعت 08:00


یکی از محصولات هوندا، موتور سیکلت هوندا دیو ۱۲۵ محسوب میشود که موتور سیکلتی در کلاس اسکوتر به حساب می آید.
هوندا از جمله برندهای فعال در زمینه ساخت موتور سیکلت محسوب میشود و محصولات این برند نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان پرطرفدار هستند. یکی از محصولات هوندا، موتور سیکلت هوندا دیو ۱۲۵ محسوب میشود که موتور سیکلتی در کلاس اسکوتر است و در ایران توسط کبیر موتور عرضه میشود. این موتور سیکلت با نام موتور سی تی ۱۲۵ نیز شناخته میشود و یک موتور بنزینی است که میتواند تا حدودی سواری با کیفیت و نسبتا ایمنی را برای راکب و سرنشین آن فراهم کند. کبیر موتور به عنوان نماینده رسمی عرضه کننده هوندا دیو ۱۲۵ این موتور را در رنگهای جذاب و متنوعی عرضه کرده است و تا حدودی میتوان گفت تنوع رنگی آن میتواند پاسخگوی سلیقه بسیاری از افراد باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورسیکلت هوندا Dio 125 بپردازیم و اطلاعاتی را در زمینه طراحی، انجین و سواری این موتور در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا دیو ۱۲۵

اسکوتر هوندا دیو از گذشته تاکنون شاهد تغییراتی در طراحی خود بوده و مدل جدید این موتور سیکلت نمای بهتری دارد و تا حدودی میتوان گفت جوان پسندانهتر شده است. اسکوتر هوندا دیو ۱۲۵ در رنگهای قرمز، مشکی، نقرهای، آبی و زرد عرضه میشود و از تنوع مطلوبی برخوردار است. بر روی بدنه اکثر نسخههای عرضه شده شاهد استیکرهایی نسبتا جذاب هستیم که در حالت کلی به جذابیت بصری این موتور افزوده است. در نمای جلویی یک کاسه چراغ نسبتا بزرگ تعبیه شده که شامل دیلایتها، چراغ اصلی و چراغهای راهنما میشود و از کیفیت مطلوبی برخوردار است و پرتاب نور خوبی را در اختیار راکب قرار میدهد. نمای جلویی از منحنیهای شیبدار، خطوط باریک و به طور کلی جزئیاتی مینیمال تشکیل شده و تمامی این موارد توانسته این اسکوتر را به یک اسکوتر مدرن و نسبتا جذاب تبدیل کند. فرمان موتور سیکلت یک فرمان اسپرت محسوب میشود که با فلاپهای جذاب پوشیده شده و روی آن دکمههای ضروری مثل استارت، استاپ، چراغ راهنما، فلاشر و بوق تعبیه شده و آینهها با طراحی هماهنگ با سایر اجزای موتور سیکلت روی فلاپ فرمان قرار داده شدهاند. فلاپ فرمان طراحی بهتری نسبت به نسخههای قدیمی هوندا دیو ۱۲۵ دارد و به طور کلی در نسخه جدید شاهد یک به روز رسانی مدرن و جذاب هستیم.
صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر دیجیتالی است و اطلاعاتی مثل میزان سرعت، مصرف سوخت، کیلومتر طی شده، ساعت، دور موتور و چراغهای هشدار را به نمایش میگذارد. پایینتر از صفحه کیلومتر شاهد کنسول یا داشبورد هوندا دیو ۱۲۵ هستیم که در دو بخش جدا در سمت راست و سمت چپ تعبیه شده و برای نگهداری وسایلی مثل کیف پول، سوئیچ یا تلفن همراه محل مناسبی محسوب میشود. طراحی بخش داخلی نیز تا حدودی زاویهدار و اسپرت محسوب میشود و به نظر میرسد قطعات استفاده شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

بخش جاپایی این موتور سیکلت قابل قبول است و فضای کافی برای جای پای راکب در نظر گرفته شده است. در بخش زین اسکوتر هوندا دیو ۱۲۵ شاهد یک زین یک تکه نسبتا بزرگ هستیم که از نرمی قابل قبولی برخوردار است و ارتفاع آن تا سطح زمین ۷۵۰ میلیمتر محسوب میشود. ارتفاع زین این موتور سیکلت برای افرادی با قد متوسط نیز ارتفاع مناسبی است و تا حدودی میتوان گفت افراد با قد مختلف میتوانند سواری لذت بخشی را با هوندا دیو ۱۲۵ تجربه کنند. در انتهای زین دستگیرههایی برای حفظ تعادل راکب طراحی شده که با رنگ بدنه یکسان است و به ظاهر این موتورسیکلت تقریبا جذابیت بخشیده است. در قسمت زیر زین، باک موتور سیکلت هوندا دیو تعبیه شده است که در حالت کلی ۴ لیتر محسوب میشود و با این حجم به نظر میرسد این موتور برای مسافتهای کوتاه مناسبتر باشد. میزان مصرف سوخت هوندا دیو ۱۲۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲ لیتر است که باعث میشود این موتور را یک موتور کم استهلاک بنامیم.
در نمای جانبی شاهد فلاپ سرتاسری هستیم که در طراحی آن از جزئیات قابل توجهی به کار گرفته شده است و اگزوز این اسکوتر نیز طراحی اسپرت و مدرنی دارد. چراغ عقب موتور سیکلت هوندا دیو ۱۲۵ از جمله چراغهای بزرگ محسوب میشود که جذابیت خاصی دارد و میتواند اسپرت و جوان پسندانه محسوب شود. در این موتور سیکلت از شاسیهایی با فولاد آلیاژی استفاده شده و جرم خشک آن ۹۹.۶ کیلوگرم گزارش شده است که تا حدودی وزن مناسبی برای هندلینگ محسوب میشود.
ابعاد موتورسیکلت هوندا دیو ۱۲۵ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۳۸ میلیمتر، عرض: ۶۹۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۷۵ میلیمتر.
مشخصات فنی هوندا Dio 125

موتور سیکلت هوندا دیو ۱۲۵ از یک انجین تک سیلندر ۴ زمانه با حجم ۱۲۴ سی سی بهره میبرد و به سیستم هوا خنک با سیستم تحریک سوپاپ sohc مجهز شده است. این موتور سیکلت قادر است ۶.۳ کیلووات یا به عبارتی ۸.۵ اسب بخار قدرت را در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند و به گشتاوری معادل ۸.۴ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه برسد. نسبت تراکم انجین موتور سیکلت هوندا دیو ۱۲۵، ۱۱.۶ به یک محسوب میشود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور برقی است. کنترل سوخت این موتور سیکلت به وسیله کامپیوتر مرکزی است و مدل سوخت رسانی آن کیهن محسوب میشود و به استارتر برقی مجهز است. سیستم روغن کاری هوندا Dio ۱۲۵ پمپ روغن و پاشش توسط میل لنگ محسوب میشود و از یک جعبه دنده سی وی تی بهرهمند است که با استفاده از تسمه نیرو را به چرخ عقب منتقل میکند و نوع کلاچ آن انتقال قدرت خودکار با کلاچ مخروطی است. در سیستم تعلیق جلوی این موتور سیکلت شاهد کمک فنر تلسکوپی و در سیستم تعلیق عقب آن شاهد تک کمک معمولی هستیم و ترمز جلو از نوع دیسکی و ترمز عقب کفشکی محسوب میشود. سایز تایر جلو در موتور سیکلت هوندا دیو ۱۲۵، ۹۰/۹۰ و سایز تایر عقب ۳.۵۰ هست که تایر جلو روی رینگ ۱۲ اینچی و تایر عقب روی رینگ ۱۰ اینچی اسپرت آلومینیومی سوار است. در این موتور سیکلت از سیستم ترمز ضد قفل یا همان سیستم ترمز abs استفاده نشده است.
تجربه سواری با موتور هوندا Dio 125

هوندا دیو ۱۲۵ از جمله اسکوترهایی است که میتوان تجربه تردد شهری خوبی را با آن کسب کرد و تا حدودی سواری آن مشابه بسیاری از اسکوترهای موجود در بازار است. زین این موتورسیکلت از نرمی قابل قبولی برخوردار است و با ارتفاع مناسب خود میتواند تجربه سواری مناسبی را برای افراد با قد مختلف فراهم کند. فضای ترک نشین تا حدودی محدود است، ولی در هر حال هوندا دیو ۱۲۵ برای سواری دو نفره نیز بد به نظر نمیرسد. باک این موتور ظرفیت محدودی دارد، ولی در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۲ لیتر سوخت مصرف میکند و به همین دلیل گزینه خوبی برای تردد شهری محسوب میشود. حداکثر سرعت گزارش شده برای هوندا دیو، ۸۹ کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتور در کلاس اسکوتر سرعت بدی نیست و میتوان از آن در داخل شهر استفاده کرد. سیستم تعلیق این موتور در حد معمولی است و ممکن است در ناهمواریها شاهد ضرباتی باشید، ولی زین نرم، تقریبا از احساس ضربات جلوگیری میکند. ترمزها نیز تا حدودی معمولی به نظر میرسند و نبود ترمز ABS به وضوح احساس میشود.
رقبای موتورسیکلت هوندا دیو ۱۲۵
در بازار ایران شاهد حضور اسکوترهای متعددی از برندهای متنوع هستیم و قطعا در بین این تنوع میتوان رقبایی برای اسکوتر هوندا دیو ۱۲۵ پیدا کرد. از رقبای این موتورسیکلت میتوان به اسکوترهایی مثل وسپا وی ایکس ال، تی وی اس ان تورک و همچنین کاوان اس اشاره کرد. موارد ذکر شده صرفا از نظر انجین رقیب هستند و از نظر قیمتی تفاوتهای نسبتا بارزی با یکدیگر دارند.
نقاط ضعف و مثبت هوندا دیو ۱۲۵ و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، استهلاک پایین
معایب: ضعف در سیستم ترمز، محدودیت فضا در قسمت ترک نشین
در پایان باید بگوییم که موتور هوندا دیو ۱۲۵ از جمله موتورهای کلاس اسکوتر است که توسط کبیر موتور عرضه میشود و طراحی ظاهری آن بهبود پیدا کرده است. مصرف سوخت این اسکوتر پایین است و میتواند تجربه سواری نسبتا خوبی را در داخل شهر برای شما فراهم کند. زین هوندا دیو نرم است و در حالت کلی به نظر میرسد بتواند تجربه سواری نرم را فراهم کند و با وجود محدودیت در بخش ترک نشین و نبود سیستم ترمز ضد قفل، همچنان گزینه بدی به نظر نمیرسد.
موتور ویگو ۱۱۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات
source