امید محمدی؛ بازار: صنعت خودرو کشور طی سال های اخیر در میانه چالش های عدیده، پیچیده و چندلایه گرفتار شده است. از یک سو، بازار خودرو به سمت انحصار حرکت کرده است و چند خودروساز بزرگ داخلی تقریبا کنترل کامل عرضه و قیمت را در دست دارند و از سوی دیگر، دخالت های مستقیم و مداخله های دولتی در مدیریت و تعیین سیاست ها، فضای رقابت و بهره وری را محدود کرده است. این شرایط باعث شده است که قیمت گذاری خودرو همواره محل اختلاف میان خودروسازان و نهادهای نظارتی مانند شورای رقابت و سازمان تعزیرات باشد، هر تغییری در سیاست ها یا سقف تعرفه ها، اثرات گسترده ای به تولید، عرضه و حتی رضایت مندی مشتریان می تواند داشته باشد.
همزمان با این معضلات، مشکلات زنجیره تامین خودروسازان، ناترازی انرژی، کمبود نقدینگی و فشارهای تورمی، وضعیت صنعت خودرو را بیش از پیش شکننده کرده است. بسیاری از قطعه سازان با تاخیر در دریافت مطالبات خود مواجه هستند و خودروسازان نیز در تامین نقدینگی و مدیریت تولید دچار چالش شدند، از همین رو برای بررسی شرایط فعلی صنعت خودرو با «سید جواد حسینی کیا»، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم؛
در حال حاضر انحصار به بازار خودرو کشور حاکم است، با چنین شرایطی مرجع تعیین قیمت خودرو شورای رقابت است
* وضعیت فعلی قیمت گذاری خودرو در کشور چگونه است و اختلافات گروه صنعتی ایران خودرو و تعزیرات حکومتی چگونه حل می شود؟
در حال حاضر انحصار به بازار خودرو کشور حاکم است، با چنین شرایطی مرجع تعیین قیمت خودرو شورای رقابت است. اما ما معتقدیم اگر تعرفه واردات کاهش پیدا کند و رقابت میان خودروسازان داخلی و واردکنندگان افزایش یابد، این امر می تواند به تعادل قیمتی در بازار کمک و فشارهای موجود را کاهش دهد.
* باتوجه به اینکه تعرفه واردات خودرو از ابتدای سال جاری مورد نقد قرار گرفته بود، به نظر شما تعرفه واردات باید تا چه مقداری کاهش یابد؟
جهت پیشگیری از آسیب خودروسازان داخلی، کاهش تعرفه باید پلکانی انجام شود؛ به بیانی بهتر ظرف مدت پنج سال، سالانه حدود ۲۰ درصد کاهش تعرفه ایجاد شود تا بازار به صورت تدریجی با رقابت سالم مواجه و تولید داخلی دچار شوک نشود.
* وضعیت قطعه سازان خودرو که ارزش افزوده این صنعت را ایجاد می کنند، همواره محل نگرانی است. چه اقداماتی برای زنجیره تامین خودروسازان در نظر گرفته شده است؟
هفته گذشته جلسه ای با حضور دادستان تهران برگزار شد، در این جلسه که بانک مرکزی نیز حضور داشت، درخواست شد که با اعطای تسهیلات به خودروسازان، مشکلات نقدینگی را کاهش دهد. اگر دولت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو اختصاص دهد، بخش قابل توجهی از مشکلات خودروسازان و قطعه سازان قابل حل خواهد بود.
ناترازی انرژی فشار زیادی به تمام صنایع وارد کرده است، این مساله صرفا مربوط به صنعت خودرو نیست. کشور در سال جاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ناترازی انرژی تجربه کرده است
* ناترازی انرژی تاثیرات منفی شدیدی برای صنعت خودرو ایجاد کرده است، آیا برنامه حمایتی از این صنعت تدوین و تهیه شده است؟
ناترازی انرژی فشار زیادی به تمام صنایع وارد کرده است، این مساله صرفا مربوط به صنعت خودرو نیست. کشور در سال جاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ناترازی انرژی تجربه کرده است. با این حال، امیدواریم با تدابیر برنامه ریزی شده، این فشار به حداقل برسد تا صنایع به خصوص خودروسازان کمتر آسیب ببیند.