خودروهای لوکس و پهنپیکر، از گذشته برای جابهجایی شخصیتهای مهم استفاده میشوند. ابعاد بزرگ و صندلیهای راحت، برای مدیران شرکتها، مسافران هتلهای سطح بالا یا حتی خانوادههای پرجمعیت، کارایی دارد. این شرایط، البته علاوهبر خودروهای سدان اندازه بزرگ مثل مرسدس S کلاس، امروزه با مینی ونهای لوکس نیز فراهم میشود.
مردم شرق آسیا، بیش از سایر نقاط دنیا به MPV یا مینیون علاقه دارند. این سبک خودرو، برای تردد در ترافیک و خیابانهای باریک مناسب است؛ ضمن اینکه راحتی بیشتری نسبت به سدانهای معمولی ارایه میدهد. از سویی دیگر، قیمت انواع MPV معمولا به صرفهتر از سدانهای پهنپیکر ساخت برندهای مشهور دنیا است. طی سالهای اخیر، در ایران هم چند مدل مینیون از محصولات دانگ فنگ (فردا موتور) و هایما عرضه شد؛ اما چندان مورد توجه قرار نگرفت.
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از بیست سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ،J6 و A60، همراهبا چهار شاسیبلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل میشود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور از این نوع، تولید میکند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته میشوند.
source