به گزارش مجله ماشین، مردم در انتظار، خودروسازان امیدوار؛ این خلاصه وضعیت بازار خودرو پس از مصوبه جدید شورای رقابت است. این شورا با معرفی فرمول “کاست پلاس” (Cost Plus)، مسیری جدید برای قیمتگذاری خودروها باز کرده است. این تصمیم، پاسخی به اختلافات طولانیمدت ایرانخودرو با وزارت صمت بر سر افزایش قیمتها بود که ماهها بازار را در بلاتکلیفی نگه داشته بود. حالا خودروسازان میتوانند قیمت محصولات خود را بر اساس هزینهها به اضافه سود محاسبه و برای تأیید نهایی به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند.
چرا خودروسازان از “کاست پلاس” استقبال کردند؟
شورای رقابت با مصوبه شماره ۷۷۸ خود، به دنبال راهکاری برای رهایی صنعت خودرو از زیان انباشته ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی است. این شورا معتقد است که با وجود طرحهایی مانند واردات خودرو، بازار همچنان انحصاری باقی مانده و قیمتگذاری دستوری نتوانسته مشکلات را حل کند.
با ابلاغ این مصوبه، ایرانخودرو که افزایش ۱۵ درصدی وزارت صمت را نپذیرفته و حتی با حکم تعزیراتی مواجه شده بود، اعلام کرد که محاسبه قیمتهای جدید را برای فروشهای آتی آغاز میکند. سایپا نیز بیدرنگ از این فرصت استفاده کرد و با ارسال نامهای به بورس، از تصمیم خود برای بهروزرسانی قیمتها خبر داد. این شرکت همچنین اعلام کرد که تنها با افزایش قیمت وانت ۱۵۱، درآمد عملیاتیاش ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
واکنش بازار و سردرگمی مصرفکنندگان
با وجود خوشحالی خودروسازان و سهامدارانشان، سؤال اصلی اینجاست که این افزایش قیمتها چه تأثیری بر مصرفکنندگان خواهد داشت؟ سهامداران هر دو شرکت بزرگ خودروسازی امیدوارند که اصلاح قیمتها بتواند بخشی از زیانهای انباشته سالهای گذشته را جبران کند و به بهبود وضعیت مالی شرکتها بینجامد. نماد سایپا با انتشار این خبر با صف خرید مواجه شد و بازار سرمایه واکنش مثبتی به آن نشان داد.
با این حال، مصرفکنندگان نهایی در بلاتکلیفی به سر میبرند. افزایش قیمت کارخانه، به طور مستقیم بر بازار تأثیر میگذارد و میتواند چراغ سبز برای رشد قیمتها در بازار آزاد باشد. با توجه به رکود فعلی بازار خودرو، مشخص نیست که آیا خریداران توان و تمایل به پرداخت قیمتهای جدید را خواهند داشت یا خیر. زمان نشان خواهد داد که این فرمول جدید چه سرنوشتی را برای بازار و خریداران رقم خواهد زد.
source