آواتار ۱۲ یکی از محصولات شاخص و متفاوت جدید بازار است که در ایران می توان لقب پرمیوم ترین سدان وارداتی را به این خودرو داد.
آوا موتور پارس یکی از شرکت های واردکننده خودرو در ایران است که به طور خاص واردات خودروهای نشان AVATR را انجام می دهد. قبل تر معرفی آواتار ۰۷ را برای شما انجام دادیم و حالا نوبت به پرمیوم ترین سدان وارداتی یا همان آواتار ۱۲ رسیده است. همانطور که پیش تر گفتیم شرکت آوا موتور پارس که با نام آوا موبیلیتی شناخته می شود، برنامه دارد تا سبد کاملی از محصولات آواتار را در نسخه های مختلف به بازار کشور عرضه کند. این خودروها با سفارشی سازی های مخصوص بازار ایران وارد می شوند و پکیج های ظاهری متفاوتی خواهند داشت. در ادامه مشخصات AVATR 12 را بررسی می کنیم.

درباره پرمیوم ترین سدان وارداتی
ابتدا به نشان مدرن و متفاوت اوتار AVATR می پردازیم که یک برند نوظهور به حساب می آید و با همکاری مشترک چانگان، هواوی و CATL شکل گرفته است. نشانی مختص به خودروهای برقی سازی شده و مدرن که المان لوکس را هم در محصولاتش دارد و همیشه و در تمام بازارها در رده بالای قیمتی قرار می گیرد. سرتیم طراحی این نشان نادر فقیه زاده، طراح برجسته ایرانی است که برای شکل دادن خط طراحی مخصوص این نشان بارها مورد تمجید قرار گرفته است.

بیش از هر چیز لازم است اشاره کنیم که اعداد در نام مدل های آواتار بصورت جداگانه خوانده می شود یعنی آواتار ۱۲ در واقع یک دو نامیده می شود. این خودرو در رده سدان های لوکس و پرمیوم قرار می گیرد. این خودرو در واقع یک سدان بزرگ و فست بک به حساب می آید که در سال ۲۰۲۳ پس از اوتار ۱۱ به سبد محصولات این نشان اضافه شد. خودرویی که همان خط طراحی ای را دارد که در باقی محصولات AVATR دیده بودیم و همین باعث می شود مخاطب در اولین نگاه بداند با خودرویی از این نشان چینی مواجه است. چراغ های C شکل در جلو و حجم پردازی های ظریف در اطراف بدنه باعث می شود تا یک طراحی جذاب و چشم نواز را در این سدان داشته باشیم.

مشخصات فنی
این سدان در دو نسخه برقی و EREV یا رنج اکستندد در بازار جهانی عرضه می شود. اما آواموتور پارس نسخه EREV را برای بازار ایران در نظر گرفته است که چالش های شارژ آن به مراتب کمتر از نسخه تمام برقی است. یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ در این خودرو نقش ژنراتور را بازی می کند و پک باتری لیتیوم آهن فسفاتی را شارژ می کند و یک پیشرانه برقی سوار بر محور عقب با توان ۳۱۰ اسب بخار (۲۳۱ کیلووات) و گشتاور ۳۶۷ نیوتن متر، قوای محرکه خودرو را تشکیل می دهد.

پک باتری ظرفیت ۳۹.۰۵ کیلووات ساعتی دارد که با هر بار شارژ آن می توان مسافت ۲۴۵ کیلومتر را (بر اساس استاندارد CLTC) در حالت برقی پیمود و با باک پر و حالت فول شارژ، میزان پیمایش به ۱,۱۵۵ کلومتر می رسد که عدد بسیار راضی کننده ای است. مصرف سوخت ترکیبی در حالت استاندارد کمتر از ۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و شتابگیری با این سدان در ۶.۷ ثانیه انجام می شود.

سیستم تعلیق در جلو از نوع دابل ویشبون و در عقب از نوع مالتی لینک یا چند اتصاله است و ترکیب آن با تنظیم پنوماتیک بادی، یک سواری بسیار نرم را برای این خودرو رقم می زند. همچنین فاصه محوری در این سدان ۳,۰۲۰ میلیمتر است که این پارامتر هم باعث می شود سواری این سدان ۲.۲۵ تنی بسیار نرم و دلپذیر باشد. رینگ های قابل سفارش برای این خودرو در بازار ایران ۲۰ و ۲۱ اینچی هستند و آینه های فیزیکی یا دوربین های جانبی هم در نسخه های مختلف در ایران سفارش گذاری شده است.
کابین پرمیوم ترین سدان وارداتی
در داخل همان سبک طراحی خاص اوتار را داریم که همزمان حس مدرن بودن و پرمیوم بودن را به راننده و سرنشینان القا می کند. یک سفحه تمایش سرتاسری و کشیده کلاستر را نمایش می دهد و در قسمت راست آن می توان اطلاعات خودرو را مشاهده کرد. صفحه نمایش بزرگ دیگری هم در وسط سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد که توسعه آن را هواوی چین انجام داده اما قابلیت اپل کارپلی را بصورت سفارشی و مخصوص بازار ایران در این خودرو می بینیم. دو صفحه نمایش کوچک تر فول HD در گوشه ها، تصویر دوربین های جانبی را نمایش می دهند اما همانطور که گفته شد این خودرو در نسخه هایی با آینه های جانبی فیزیکی هم به بازار می آید. در مورد صفحه نمایش هنوز داستان ادامه دارد و آینه مرکزی هم می تواند نمای پشتی خودرو را بصورت دیجیتالی نمایش دهد و یک صفحه نمایش ۱۶ اینچی دیگر هم مخصوص ردیف دوم طراحی شده تا این خودرو را از همه نظر با دیگر وارداتی های بازار متمایز کند.

در این خودرو ۳ رادار موج میلیمتری، ۱۱ دوربین HD، ۳ رادار لایدار و ۱۲ رادار اولتراسونیک را داریم و همین باعث می شود دستیارهای رانندگی خودران این سدان تا جای ممکن دقیق عمل کند. همچنین دستگیره های در مخفی شونده و وکیوم درها باعث شده تا حس لوکس بودن را بیشتر در آواتار ۱۲ داشته باشیم.

در این نسخه از سدان وارداتی آواموتور پارس امکاناتی نظیر صندلی های برقی جلو، خسته گیر زانو برای صندلی های جلو، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو و عقب، ماساژور صندلی های جلو و عقب، حافظه صندلی های جلو، پنل تنظیمات مستقل ردیف دوم برای صندلی ها، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله با رایحه مطبوع، سقف پانورامیک، سنسور باران و نور، نمایشگر فول HD جانبی، نمایشگر آینه وسط، نورپردازی داخلی، شارژر وایرلس، در صندوق عقب برقی، گرم کن فرمان، سیستم صوتی حرفه ای MERIDIAN با ۲۵ بلندگو، دوربین ثبت وقایع داخلی و بیرونی، ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای، تابلوخوان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار برخورد از جلو، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، صفحه نمایش ۱۶ اینچی مخصوص سرنشینان عقب، دستیار پارک خودکار، دستیار پارک از راه دور و … دیده می شود.

آواموتور پارس یا همان آواموبیلیتی به زودی عرضه خودروهای آواتار را در ایران آغاز می کند. نکته مهم این است که این واردکننده سعی کرده تا فول ترین نسخه های ممکن را برای بازار ایران آماده عرضه بکند و بدون تردید با ورود این خودروها به بازار، رده جدیدی در بازار خودروهای وارداتی تعریف می شود.










source