منتشر شده در 02 شهریور 1404 ساعت 08:00


هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ یکی از موتورهای کویر موتور است که در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره این موتورسیکلت میپردازیم.
در حال حاضر کویر موتور، موتورسیکلتهای متعددی را در اختیار بازار ایران قرار داده است و تا حدودی میتوان گفت تنوع سبد محصولات این نمایندگی بالا محسوب میشود. یکی از موتورسیکلتهایی که توسط نمایندگی کویر موتور به فروش میرسد، موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ نام دارد که موتوری در کلاس کافه ریس است. تقریبا پلتفرم این موتور با موتور کی تی ام دوک ۲۵۰ یکسان به نظر میرسد و شاهد یک ظاهر نسبتا کلاسیک و در عین حال مدرن هستیم که ترکیب نسبتا جذابی ایجاد کرده است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورسیکلت هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ بپردازیم و به طور کلی تمامی مشخصات مربوط به طراحی، انجین، سواری، رقبا و نقاط مثبت و منفی آن را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز به موتورسیکلتهای جذاب و البته متفاوت علاقه مند هستید، پیشنهاد میکنیم، این مقاله را از دست نداده و تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰

همانطور که اشاره کردیم پلتفرم هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ با KTM DUKE 250 مشابه به نظر میرسد، ولی اگر به ظاهر این موتور نگاهی بیندازید متوجه تفاوت بارزی خواهید شد، چرا که این موتور از نظر طراحی ظاهری متفاوت ظاهر شده است. اسوار تپیلن به معنای پیکان سیاه است و در ظاهر هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ نیز معنای این کلمه سوئدی قابل مشاهده است، چرا که ما شاهد یک موتور سیاه با ظاهر تهاجمی هستیم. کلاس این موتور کافه ریس است، ولی در بعضی از جزئیات این موتور شاهد مشخصاتی از کلاس نیکد هستیم و تا حدودی به نظر میرسد هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ یک طراحی ترکیبی دارد. در نمای جلوی این موتور شاهد یک چراغ گرد با ابعاد نسبتا بزرگ ال ای دی هستیم که کلاسیک محسوب میشود؛ ولی با دقت به جزئیات متوجه دو تکه بودن و عناصر مدرن آن خواهیم شد. این چراغ گرد میتواند پرتاب نور خوبی داشته باشد و دید مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد. راهنماها در سمت راست و چپ به رنگ نارنجی قرار گرفتهاند و تا حدودی در ابعاد کوچکی طراحی شدهاند.
فرمان موتورسیکلت هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ یک فرمان لولهای است و کلیه سیمها و اتصالات آن کاملا مشخص هستند. دکمههای موتور که شامل استارت، کلید چراغ، راهنما، فلاشر و بوق هستند روی فرمان در سمت راست و چپ تقسیم شدهاند و صفحه کیلومتر این موتور طراحی متفاوتی دارد. صفحه کیلومتر هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰، یک صفحه دیجیتالی گرد با ابعاد نسبتا کوچک است که اطلاعاتی مثل سرعت، کیلومتر طی شده، میزان بنزین و دور موتور را به شکل متفاوتی نشان میدهد. در سمت چپ این صفحه کیلومتر دو دکمه قرار داده شده است که یکی برای تغییر حالت رانندگی و دیگری برای تنظیم صفحه کیلومتر کاربرد دارد. چراغهای هشدار موتور نیز در اطراف همین صفحه کیلومتر دایرهای به صورت رنگی قابل مشاهده هستند و سایر اطلاعات به صورت سیاه و سفید و کلاسیک نمایش داده میشوند.

طراحی باک این موتور دقیقا مثل سایر اجزای آن متفاوت طراحی شده و شاهد برند Husqvarna Motorcycle روی درپوش باک و همچنین در کنارههای آن به صورت برجسته هستیم. گنجایش مخزن سوخت موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ برابر با ۹.۵ لیتر است که حجم متوسطی محسوب میشود و با توجه به ابعاد این موتور بد به نظر نمیرسد. زین موتورسیکلت هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ طراحی باریکی دارد، ولی خاص طراحی شده است و متفاوت به نظر میرسد. جنس رویه این زین با کیفیت است و دوخت مناسبی دارد و به طور کلی با دوام و نسبتا راحت محسوب میشود. در قسمت زین راکب شاهد قوسهایی هستیم که در طول مسیر، راحتی را برای راکب فراهم میکند و ارتفاع بخش ترک نشین بیشتر از بخش راکب طراحی شده است. به طور کلی ارتفاع زین این موتورسیکلت تا سطح زمین برابر با ۸۳۵ میلیمتر است که میتواند برای افراد بالای ۱۷۰ سانتیمتر ارتفاع مناسبی باشد. در قسمت انتهایی زین ترک نشین موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ دستگیره استیل برای حفظ تعادل ترک نشین تعبیه شده که به جذابیت بخش عقب موتور نیز افزوده است.
در نمای جانبی این موتور تمامی جزئیات قابل مشاهده هستند و از هیچ فلاپی برای پوشش آنها استفاده نشده است. نمای جانبی به شکلی طراحی شده که تمامی لولههای شاسی، گیربکس و انجین به وضوح قابل مشاهده هستند. در نمای عقب موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ شاهد چراغ خطر ال ای دی هستیم که به صورت هماهنگ با سایر اجزای موتور طراحی شده است و کیفیت مناسبی دارد. وزن خشک این موتور، ۱۵۷.۲ کیلوگرم گزارش شده است و با احتساب مایعات، افزایش پیدا خواهد کرد.
ابعاد موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۲۰۲۰ میلیمتر، عرض: ۷۸۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۹۰ میلیمتر.
مشخصات فنی موتور Husqvarna Svartpilen 250

Husqvarna Svartpilen نیروی مورد نیاز خود را از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ با آرایش DOHC تامین میکند و حجم آن ۲۴۹ سیسی گزارش شده است. سیستم استارت این موتور یک سیستم الکتریکی با باتری ۱۲ ولت و ۸ آمپر ساعتی است. انجین هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ قادر است ۳۳.۳ اسب بخار قدرت را در ۹۰۳۴ دور بر دقیقه تولید کند و گشتاوری معادل ۲۴ نیوتنمتر در ۱۵۰۰۰ دور بر دقیقه داشته باشد. گیربکس یا جعبه دنده این موتور، یک گیربکس دستی ۶ سرعته محسوب میشود که با کلاچ چند صفحهای غوطه ور در روغن Anti-hopping نیرو را به چرخ عقب انتقال میدهد. سیستم سوخت رسانی هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ از نوع انژکتور الکترونیک (EFI) محصول BOSCH است و این موتور به سیستم مایع خنک مجهز شده است.
شتاب صفر تا صد موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ برابر با ۹ ثانیه گزارش شده و میتواند حداکثر ۱۴۶ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد که عدد قابل قبولی است. در بخش سیستم تعلیق جلوی این موتور از کمک فنر دوشاخ مدل APEX 43 محصول WP Suspension اتریش استفاده شده است و برای بخش عقب از کمک فنر مونوشوک مدل APEX محصول WP Suspension اتریش بهره بردهاند.
ترمزهای هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ از نوع دیسکی هستند و در ترمز جلو شاهد ترمز دیسکی ۳۲۰ میلیمتری و در ترمز عقب شاهد ترمز دیسکی ۲۳۰ میلیمتری هستیم. در سیستم ترمز این موتور از ABS استفاده شده است و سایز لاستیک جلو برابر با ۱۱۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب ۱۵۰/۶۰ است که روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار هستند.
تجربه سواری با موتور Husqvarna Svartpilen 250

استایل نشستن روی موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ به صورت عمود است و به طور کلی این موتور به شکلی طراحی شده است که در ترافیک و سواریهای طولانی خسته کننده نباشد. انجین موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ تا حدودی پرشتاب محسوب میشود و میتواند چابکی مناسبی را ارائه دهد. این موتور مانور پذیری و همچنین فرمان پذیری قابل قبولی دارد و میتواند در مسیرهای پر پیچ و خم عملکرد خوبی را ارائه دهد. سیستم ترمز ABS موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ محصولی از بوش محسوب میشود و میتواند مهارپذیری و ایمنی و اطمینان بالایی را در اختیار راکب قرار دهد. سیستم تعلیق عقب دارای قابلیت ضربه گیری پیشرونده است و میتواند با دفع ضربات در ناهمواریها به راحتی راکب کمک کند. استایل چرخهای این موتور علاوه بر ایجاد جذابیت میتوانند در مسیرهای پیش بینی ناپذیر، عملکرد خوبی ارائه داده و مقاومت بالایی از خود نشان دهند. در حالت کلی زین و سایر اجزای موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ به طوری طراحی شدهاند تا تجربه سواری مطلوبی را در اختیار راکب قرار دهند.
رقبای موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰
به طور قطع نمیتوان گفت بازار ایران غنی از چنین موتورهایی است، چرا که تا حدودی موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ از جمله قویترین موتورهای کافه ریس تک سیلندر است که اجازه پلاک شدن دارد. با این وجود میتوان موتورهایی مثل Bajaj Pulsar NS200، TVS Apache، KTM 250 Duke و RTR 200 4V را به عنوان رقبای این موتور معرفی کرد.
نقاط ضعف و مثبت موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ و جمع بندی
مزایا: انجین قوی، شتاب نسبتا مناسب
معایب: قیمت نسبتا بالا، وضعیت نامعلوم بازار قطعات.
در پایان باید بگوییم که موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ یکی از موتورهای متفاوت بازار ایران محسوب میشود که توسط کویر موتور ارائه شده است. این موتور طراحی جذابی دارد و از یک انجین نسبتا قوی بهره مند شده که میتواند ۱۴۶ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد. سواری موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ در سایه سیستم تعلیق، زین و ترمزهایی که دارد نسبتا نرم و راحت محسوب میشود و در حالت کلی منهای قیمت بالایی که دارد گزینه مناسبی برای خرید و سواری است.
نظر شما درباره موتور هوسکوارنا اسوار تپیلن ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما این موتور کافه ریس ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
موتور بنلی ۳۰۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات
source