منتشر شده در 13 شهریور 1404 ساعت 14:00

مفهومی جذاب آئودی کانسپت C رونمایی شد. این خودرو طراحی پویایی داشته و برداشت ارباب حلقهها از یک مدل اسپرت و جوانپسند را به نمایش میگذارد. آنطور که آئودی وعده داده، نسخه تولید انبوه این مفهومی سال ۲۰۲۷ از راه خواهد رسید.
آئودی که پس از توقف تولید مدلهای TT و R8 عملاً بدون یک خودروی اسپرت مانده، با معرفی کانسپت C قصد دارد بار دیگر در این کلاس محبوب خودی نشان دهد. این مدل مفهومی که در نمایشگاه خودروی مونیخ در معرض دید عموم قرار میگیرد، پیش نمایشی از یک مدل تولیدی و زبان طراحی جدید آئودی را ارائه میکند.

طراحی انقلابی و زبان بصری تازه برای آئودی
خبر خوش اینکه آئودی تأکید کرده نسخه تولید انبوه کانسپت C تفاوت چندانی با مدل مفهومی نخواهد داشت؛ این شرکت گفته تنها چند تغییر جزئی مانند اضافه شدن دستگیره دربها، سنسورها و جزئیات ایمنی اعمال میشود.
زبان طراحی جدید آئودی با شعار «سادگی رادیکال» معرفی شده و تمرکز آن بر کاهش عناصر غیرضروری است. این زبان توسط ماسیمو فراسلا مدیر ارشد طراحی آئودی که از ژوئن ۲۰۲۴ سکان دپارتمان طراحی را بر عهده گرفته، خلق شده است.
آئودی کانسپت C یادآور ترکیبی از بهترین کوپههای تاریخ کمپانی است. در همان نگاه نخست به فرم بدنه بلافاصله مدل محبوب TT در ذهن مجسم میشود. اما با کمی دقت در جزئیات میتوان عناصری از مدلهای دیگری چون R8، کانسپت Avus سال ۱۹۹۱، خودروهای مسابقهای اتو یونیون (نام شرکت قبل از آئودی) و حتی کانسپت Rosemeyer سال ۲۰۰۰ را نیز مشاهده کرد. این مفهومی میتواند از یک کوپه به رودستر تبدیل شود.

المانهایی برای محصولات بعدی
بدون شک یکی از شاخصترین ویژگیهای ظاهری آئودی کانسپت C جلوپنجره مستطیلیشکل عمودی آن است که در قسمت فوقانی از لوگوی معروف کمپانی میزبانی میکند. در بیانیه مطبوعاتی این بخش با عبارت «المان مرکزی چهره جدید آئودی» توصیف شده است. همانطور که در تصاویر میتوانید مشاهده نمایید، چراغهای اصلی درون قابی باریک قرار گرفته و دارای چهار المان هستند. انتظار میرود این سبک از طراحی جلوپنجره و چراغها به محصولات بعدی آئودی راه پیدا کند.
در نمای عقب آئودی کانسپت C نیز شاهد ترکیبی ساده و مینیمال هستیم. برخلاف ترند این روزهای جهان خودرو، در این بخش خبری از چراغهای سرتاسری به هم پیوسته نیست. این چراغها حالتی متقارن با چراغهای جلو دارند.

یکی از جذابترین بخشهای طراحی آئودی کانسپت C، سقف متحرک الکتریکی با دو پنل است که برای اولین بار در یک رودستر آئودی ارائه میشود. هنوز مشخص نیست که این ویژگی در نسخه تولیدی باقی خواهد ماند یا خیر.
در این خودرو پنجره عقب حذف شده و به جای آن سه نوار افقی قرار گرفته که یکی از آنها نقش چراغ سوم ترمز را ایفا میکند. رینگهای دو رنگ ۲۱ اینچی آیرودینامیک، بدنه عضلانی با خطوط تیز و استفاده از نسبتهای پرجاذبه باعث شده آئودی کانسپت C ظاهری آیندهنگر اما وفادار به ریشههای کمپانی داشته باشد.

ابعاد و وزن
از نظر ابعاد باید گفت مفهومی آئودی کانسپت C جثهای نزدیکتر به R8 دارد تا TT. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم طول این خودرو ۴۵۲۲ میلیمتر و عرض آن ۱۹۸۱ میلیمتر است. ارتفاع هم با ۱۲۷۷ میلیمتر برابر بوده و فاصله محوری به ۲۵۶۸ میلیمتر میرسد. وزن این مدل مفهومی ۱۶۹۰ کیلوگرم اعلام شده، رقمی که با وزن R8 اسپایدر تقریباً برابر است.
کابین ساده با «فناوری خجالتی»
آئودی کانسپت C در داخل کابین هم همان سادگی نمای بیرونی را دارد. ارباب حلقهها در این بخش از رویکردی به نام فناوری خجالتی (Shy Tech) استفاده کرده تا همه چیز ساده و بدون شلوغی باشد. به عنوان بخشی از این فناوری، نمایشگر ۱۰.۴ اینچی سیستم سرگرمی در صورت عدم استفاده جمع شده و همانند مدلهای قدیمی آئودی در داخل داشبورد مخفی میگردد. دکمهها و کلیدهای آلومینیومی حس اصالت را در این مفهومی حفظ کردهاند، نشان آئودی موجود روی فرمان هم فلزی است، نه پلاستیکی. نورپردازی مخفی، تریم پارچهای به جای چرم و کنترلهای دیجیتال سیستم تهویه تکمیلکننده این طراحی ساده اما مدرن هستند. شایان ذکر است اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان ارائه میشود.

بهره مندی از فناوری شارژ ۸۰۰ ولتی
آئودی از پرداختن به جزئیات پلتفرم کانسپت C خودداری کرده است. با وجود این، تأیید شده که میتوان مدل نهایی را در هر دو نسخه دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک تولید کرد. همچنین بهرهمندی از سیستم الکتریکی ۸۰۰ ولتی نیز تأیید شده که به معنای شارژ فوق سریع باتری است.
ارتباط با پورشه
با توجه به سابقه همکاری و عضویت دو برند پورشه و آئودی در گروه فولکس واگن، به احتمال قوی نسخه تولید انبوه کانسپت C با نسل بعدی پورشه باکستر و کاین دارای اشتراکات زیادی خواهد بود. شاید بدانید این مدلها سال آینده معرفی میشوند. هر دو برند در این مسیر تمرکز زیادی روی لذت رانندگی گذاشتهاند، اما برخلاف انتظار علاقهمندان، موتورهای احتراق داخلی دیگر جایی در مدلهای مذکور نخواهند داشت.

عرضه از سال ۲۰۲۷
آئودی کانسپت C تنها یک نمونه مفهومی نیست، بلکه «پیشنمایش مستقیم یک خودروی تولیدی» است. بر اساس برنامهریزیها این خودرو قرار است در کارخانه Böllinger Höfe تولید شود و از سال ۲۰۲۷ به فروش برسد.
ناگفته نماند ارباب حلقهها برای سال ۲۰۲۶ برنامههای بزرگی در سر دارد. این شرکت معرفی یک خودروی برقی اقتصادی و همچنین رونمایی نسل جدید مدلهای اسپرت RS مانند RS6 آوانت را در دستور کار قرار داده است.


source