منتشر شده در 13 شهریور 1404 ساعت 18:00

تسلا چگونه توانست با یک ترفند نرم افزاری رکورد فروش جدیدی در ترکیه ثبت کند؟

فروش خودروهای برقی تسلا در ترکیه به سطحی بی‌سابقه رسیده است. بر اساس آمار، این خودروساز آمریکایی در ماه آگوست توانسته تقریباً به اندازه کل بازار اروپا در ترکیه خودرو بفروشد و رکورد جدیدی ثبت کند. این رشد خیره‌کننده به واسطه استفاده تسلا از یک ترفند نرم‌افزاری حاصل شده است.

کاهش مالیات برای خودروهای برقی با قدرت کمتر ۲۱۵ اسب بخار

طبق قوانین ترکیه، میزان مالیات مصرفی (ÖTV) بسته به نوع خودرو متفاوت است. در ابتدای سال جاری، دولت نرخ مالیات را برای خودروهای برقی با توان کمتر از ۱۶۰ کیلووات (معادل ۲۱۵ اسب بخار) به ۱۰ درصد کاهش داد.

مدل‌های تسلا معمولاً قدرتی بسیار بالاتر دارند، اما این شرکت با استفاده از یک ترفند نرم‌افزاری توان خروجی تسلا مدل Y نسخه RWD را به طور دستی روی ۱۶۰ کیلووات محدود کرده است. همین اقدام باعث شده این مدل مشمول نرخ پایین مالیات شود و قیمت آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. این امر نیز به نوبه خود موجی از سفارش‌های بیشتر را به دنبال داشته است.

رکوردزنی تسلا مدل Y در ترکیه

طبق داده‌ها، در ماه آگوست تسلا موفق شده ۸۷۳۰ دستگاه مدل Y را به مشتریان ترکیه‌ای تحویل دهد. این رقم تقریباً برابر با کل فروش سالانه گذشته تسلا در ترکیه و حتی معادل کل فروش تسلا در بازار اروپا در ماه آگوست محسوب می‌شود. شاید بدانید روند فروش تسلا در اروپا روندی نزولی دارد و تقریباً ۴۰ درصد افت کرده است.

با این آمار، فروش تسلا در ترکیه از ابتدای سال تاکنون از مجموع فروش دو سال گذشته نیز فراتر رفته است. این امر عطش بالای بازار ترکیه برای خودروهای الکتریکی، به ویژه تسلا مدل Y را نشان می‌دهد.

تغییر قانون و چشم‌انداز آینده فروش

با وجود رکوردشکنی، باید گفت تسلا نباید خیلی به ادامه این روند امیدوار باشد، چرا که دولت ترکیه در ماه جولای تصمیم گرفت این حفره مالیاتی را ببندد و نرخ پایه مالیات را تا پایان ماه به ۲۵ درصد افزایش دهد. با این حال، مشتریانی که قبل از تغییر قانون فاکتور دریافت کرده بودند، با همان نرخ ۱۰ درصدی موفق به خرید شدند. این موضوع سبب شد در روزهای پایانی جولای و اوایل آگوست تقاضا به ‌شدت افزایش یابد و رکورد تاریخی تحویل خودرو ثبت شود.

با این تغییر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فروش تسلا در ادامه سال کاهش یابد. با وجود این، به دلیل اینکه پیشتر نرخ مالیات خودروهای برقی در ترکیه تا ۶۰ درصد هم می‌رسید، فروش امسال همچنان بالاتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

علاقه دیرینه ترک‌ها به خودروهای برقی تسلا

محبوبیت تسلا در ترکیه اتفاق تازه‌ای نیست. سال‌ها پیش از حضور رسمی این برند، علاقه‌مندان خودروهای برقی، محصولات تسلا را به ‌طور شخصی وارد می‌کردند. ضمن اینکه مشتریان بارها درخواست داده بودند تسلا زیرساخت خدمات و ایستگاه‌های سوپرشارژر را در این کشور راه‌اندازی کند.

بنابراین، اگرچه تقاضای بالا برای خودروهای الکتریکی تسلا در ترکیه یک روند پایدار است، اما جهش اخیر فروش بیش از هر چیز نتیجه استفاده هوشمندانه این شرکت از یک حفره مالیاتی بود؛ حفره‌ای که البته حالا بسته شده است.

source

توسط autokhabari.ir