به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ب‌ام‌و iX۳ اولین محصول تولید انبوه بر پایه پلتفرم Neue Klasse EV، نه تنها یک SUV الکتریکی پیشرفته است، بلکه نمادی از تحول اساسی ب‌ام‌و در استراتژی الکتریفیکیشن، دیجیتال‌سازی و پایداری به شمار می‌رود. Neue Klasse، که نام خود را از سری افسانه‌ای خودروهای دهه ۱۹۶۰ بی‌ام‌و وام گرفته، وعده‌هایی مانند برد ۶۴۴ کیلومتری (EPA)، شارژ فوق سریع و طراحی نوآورانه را ارائه می‌دهد.

در این گزارش، به بررسی جزئیات فنی، طراحی، عملکرد و قیمت iX۳ می‌پردازیم و آن را با رقبا مقایسه می‌کنیم تا ببینیم چرا این مدل می‌تواند مهم‌ترین ب‌ام‌و دهه‌های اخیر باشد.

پلتفرم Neue Klasse: پایه‌ای برای آینده الکتریکی ب‌ام‌و

پلتفرم Neue Klasse، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ ب‌ام‌و، یک معماری اختصاصی برای خودروهای الکتریکی است که از باتری‌های استوانه‌ای نسل ششم (Gen۶ eDrive) استفاده می‌کند. این پلتفرم با ولتاژ ۸۰۰ ولت، ۳۰ درصد برد بیشتر، ۳۰ درصد شارژ سریع‌تر و ۲۵ درصد کارایی بالاتر نسبت به مدل‌های فعلی ارائه می‌دهد. برخلاف استراتژی قبلی بی‌ام‌و که خودروهای احتراقی و الکتریکی را بر پایه یک شاسی (CLAR) می‌ساخت، Neue Klasse کاملاً EV-محور است و امکان ادغام موتورهای الکتریکی بدون آهنربای دائمی (برای کاهش وابستگی به مواد نادر) را فراهم می‌کند.

ب‌ام‌و iX3

بی‌ام‌و پیش‌بینی می‌کند که تا پایان دهه، ۵۰ درصد فروش جهانی‌اش از مدل‌های Neue Klasse باشد. تولید iX۳ در کارخانه جدید Debrecen مجارستان از نوامبر ۲۰۲۵ آغاز می‌شود و تا ۲۰۲۷ به کارخانه San Luis Potosí مکزیک گسترش می‌یابد. این پلتفرم همچنین برای مدل‌های آینده مانند i۳ سدان (معادل سری ۳ الکتریکی) و iX۴ آماده است.

مشخصات فنی بی‌ام‌و iX۳ ۲۰۲۶: قدرت، برد و شارژ

ب‌ام‌و iX۳ ۵۰ xDrive، نسخه اولیه این مدل، با دو موتور الکتریکی (EESM عقب و ASM جلو) مجهز شده که ۴۶۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در کمتر از ۵ ثانیه (۴.۷ ثانیه بر اساس تست‌ها) و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را ارائه می‌دهد. باتری ۱۰۹ کیلووات ساعتی (قابل استفاده ۱۰۸.۷ kWh) برد ۶۴۴ کیلومتری EPA (۸۰۰ کیلومتر WLTP) را تضمین می‌کند، رقمی که iX۳ را به یکی از برترین SUVهای الکتریکی بازار تبدیل می‌کند.

ب‌ام‌و iX3

شارژ DC تا ۴۰۰ کیلووات امکان افزودن ۳۵۰ کیلومتر برد در ۱۰ دقیقه را فراهم می‌کند (از ۱۰% به ۸۰% در ۲۱ دقیقه). این فناوری، که اولین بار در ب‌ام‌و با اینورتر سبک شبیه به تسلا استفاده می‌شود، ب‌ام‌و iX۳ را به یکی از سریع‌ترین SUVهای الکتریکی برای شارژ در آمریکا تبدیل می‌کند. مصرف انرژی حدود ۱۵-۱۷ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر است و وزن خودرو بین ۲۲۸۵ تا ۲۳۶۰ کیلوگرم متغیر است.

مشخصات فنی کلیدی ب‌ام‌و iX۳ ۵۰ xDrive جزئیات بیشتر
قدرت ۶۴۵ نیوتن‌متر
شتاب ۰-۱۰۰ ۴.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۱۰۹ kWh
برد (EPA/WLTP) ۶۴۴ / ۸۰۰ км
زمان شارژ سریع ۳۵۰ کیلومتر توان پیمایش با ۱۰ دقیقه شارژ

طراحی خارجی و داخلی: الهام از گذشته، نگاهی به آینده

طراحی iX۳ از کانسپت‌های Vision Neue Klasse و Neue Klasse X الهام گرفته و به خودروهای کلاسیک دهه ۱۹۶۰ مانند ۱۵۰۰ و ۲۰۰۲ ادای احترام می‌کند. جلوپنجره کلیوی باریک و عمودی با LEDهای روشن (در پکیج M Sport Professional)، چراغ‌های چهارگانه LED و ضریب درگ ۰.۲۴ (بهبود ۱۷ درصدی نسبت به X۳ فعلی) از ویژگی‌های بارز خارجی است.

ب‌ام‌و iX3

ابعاد خودرو ۴۷۸۲ میلی‌متر طول، ۱۸۹۵ میلی‌متر عرض و ۱۶۳۵ میلی‌متر ارتفاع دارد – کمی بلندتر از X۳ بنزینی، اما با فضای داخلی مشابه X۵.

ب‌ام‌و iX3

داخل کابین، iX۳ به عنوان اولین “خودروی نرم‌افزاری” (SDV) ب‌ام‌و، از چهار “ابر مغز” (Super Brain) استفاده می‌کند. “قلب شادی” (Heart of Joy) سیستم‌های دینامیکی مانند قدرت، ترمز، فرمان و تعلیق را یکپارچه می‌کند. نمایشگر پانورامیک (Panoramic Vision) اطلاعات را روی کل شیشه جلو نمایش می‌دهد و نمایشگر مرکزی شش‌ضلعی ۱۷.۹ اینچی سیستم عامل X را اجرا می‌کند. دکمه iDrive سنتی حذف شده، اما کنترل‌های فیزیکی برای آب و هوا و صدا حفظ شده‌ است. مواد پایدار مانند پارچه‌های PET بازیافتی و پلاستیک‌های دریایی استفاده شده و صندلی‌ها با تنظیم برقی و گرمایش استاندارد هستند.

ب‌ام‌و iX3

حجم صندوق عقب ۵۲۰ لیتر (تا ۱۷۵۰ لیتر با صندلی‌های تاشو) است و ظرفیت یدک‌کشی تا ۲۰۰۰ کیلوگرم را دارد.

ب‌ام‌و iX3

سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده ب‌ام‌و iX۳: تعامل هوشمند انسان و ماشین

خودرو ب‌ام‌و iX۳ با کروز کنترل تطبیقی، حفظ حرکت بین خطوط و رانندگی بدون دست در بزرگراه (اختیاری) عرضه می‌شود. ابر مغز دوم، سیستم‌های کمک‌راننده را مدیریت می‌کند و تعامل یکپارچه با راننده را فراهم می‌آورد – مثلاً پس از دخالت راننده، سیستم‌ها دوباره فعال می‌شوند. ب‌ام‌و که بر پایداری و دقت هندلینگ تأکید دارد، با توزیع وزن ۴۹:۵۰ و تعلیق تطبیقی به این مهم دست پیدا کرده است.

قیمت ب‌ام‌و iX۳ در بازار آمریکا و اروپا

قیمت پایه iX۳ در آمریکا حدود ۶۰,۰۰۰ دلار است – ۱۰,۰۰۰ دلار بیشتر از X۳ چهار سیلندر بنزینی، اما ۵,۰۰۰ دلار ارزان‌تر از X۳ M۵۰. در اروپا، از ۶۸,۹۰۰ یورو شروع می‌شود. تحویل در اروپا و بازه زمانی نوامبر ۲۰۲۵ و در آمریکا نیز تابستان ۲۰۲۶ آغاز می‌شود.

مقایسه ب‌ام‌و iX۳ با رقبا: ب‌ام‌و iX۳ در برابر تسلا مدل Y و آئودی Q۶ e-tron

ب‌ام‌و iX۳ با برد ۶۴۴ کیلومتری EPA از تسلا مدل Y (۵۳۱ کیلومتر) و آئودی Q۶ e-tron (۳۸۱ مایل WLTP) پیشی می‌گیرد، اما تسلا ارزان‌تر (از ۴۴,۹۹۰ دلار) است. شارژ ۴۰۰ کیلوواتی iX۳ سریع‌تر از رقبا (۲۷۰ کیلووات آئودی) عمل می‌کند. مرسدس GLC الکتریکی (۳۷۶ مایل) در لوکس بودن مشابه است، اما iX۳ با هندلینگ برتر بی‌ام‌و متمایز می‌شود.

مقایسه iX۳ با رقبا iX۳ تسلا مدل Y آئودی Q۶ e-tron مرسدس GLC EV
قیمت پایه (دلار) ۶۰.۰۰۰ دلار ۴۴.۹۹۰ دلار ۵۹.۹۹۵ دلار ۵۷.۹۰۰ دلار
برد (EPA/WLTP км) ۶۴۴ کیلومتر ۵۳۱ کیلومتر ۶۱۳ کیلومتر ۶۰۴ کیلومتر
قدرت (اسب بخار) ۴۶۳ اسب بخار ۴۵۶ اسب بخار ۴۰۲ اسب بخار ۳۶۲ اسب بخار
شارژ DC (توان پیمایش با ۱۰ دقیقه شارژ خودرو) +۳۵۰ کیلومتر ۳۷۰ کیلومتر +۲۵۰ کیلومتر +۲۲۰ کیلومتر
شتاب ۰-۱۰۰ ۴.۷ ثانیه ۴.۸ ثانیه ۵ ثانیه ۵.۲ ثانیه

نتیجه‌گیری: ب‌ام‌و iX۳ کلیدی برای موفقیت ب‌ام‌و در عصر EV

ب‌ام‌و iX۳ نه تنها یک SUV الکتریکی قدرتمند است، بلکه آغازگر تحولی عظیم در صنعت خودروسازی. با تمرکز بر پایداری (کاهش ۳۴ درصدی انتشار CO۲ در چرخه حیات)، فناوری‌های نوین مانند Heart of Joy و طراحی الهام‌گرفته از میراث بی‌ام‌و، این مدل رقبا را به چالش می‌کشد. اگر به دنبال یک EV لوکس با برد طولانی، شارژ سریع و هندلینگ برتر هستید، iX۳ گزینه ایدئالی است. منتظر ورود آن به بازار باشید – آینده الکتریکی بی‌ام‌و از اینجا شروع می‌شود.

تصاویر کاملی از خودرو ب‌ام‌و iX۳ را در گالری ذیل ورق بزنید

source

توسط autokhabari.ir