وقتی غولپیکرترین هواپیمای مسافربری جهان، ایرباس A380، برای فرود آماده میشود، فقط بالهای عظیم و بدنه دوطبقه آن نیست که توجه را جلب میکند؛ بلکه رقص هماهنگ ۲۲ چرخ است که وظیفهٔ نشاندن آرام و ایمن بیش از ۵۶۰ تُن فلز و مسافر را بر عهده دارد؛ اما چرا این هواپیما به این تعداد چرخ نیاز دارد؟ پاسخ در ترکیبی از فیزیک، مهندسی پیشرفته و محدودیتهای زیرساختی فرودگاهها نهفته است. چالش اصلی مهندسان ایرباس، توزیع وزن یکنواخت این هواپیما بود.
source