تجربهی گذشته و منافع جهانی فزایندهی این شرکتها، زنگ خطر را برای آیندهی خودروهای مونتاژی در کشور به صدا درآورده است. این نگرانیها در حالی اوج میگیرد که با وجود گذشت بیش از چهار سال از سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین، هنوز هیچ دستاورد ملموسی در صنعت خودرو حاصل نشده است. این سند که در ۷ فروردین ۱۴۰۰ (۲۷ مارس ۲۰۲۱) امضا شد و اجرای آن از ۲۴ دی ۱۴۰۰ (۱۴ ژانویه ۲۰۲۲) کلید خورد، وعدههای بزرگی همچون انتقال فناوری، تولید پلتفرم مشترک و حتی ساخت شهرک صنعتی خودرو را در دل خود داشت؛ وعدههایی که امروز، در سایهی تهدیدهای جدید، بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس به نظر میرسند.
سایهی سنگین ماشه بر سر شرکای تجاری
فعالسازی مکانیسم ماشه، برگرفته از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، با تحریمهای یکجانبه آمریکا تفاوت بنیادی دارد. این بار، ماجرا به بازگشت تمامی تحریمهای پیشین سازمان ملل منجر میشود؛ اتفاقی که همکاریهای بینالمللی را به شدت محدود میکند و حتی برای کشوری مانند چین، قدرت چانهزنی و نادیده گرفتن آن بسیار دشوارتر خواهد بود.
source