بهترین مدل هایما S7 کدام است؟ این احتمالا سوال ذهن خیلی از خریداران باشد. هایما S7، خودرویی که در طول سالهای حضور خود در بازار ایران، دستخوش تحولات قابل توجهی شده است. از ضعفهای اولیه تا ارتقاءهای چشمگیر، این کراساوور چینی مسیری را پیموده تا بتواند جایگاه خود را در میان مشتریان ایرانی تثبیت کند. در ابتدا نمیتوانستیم بعنوان یک محصول قابل قبول به این خودرو نگاه کنیم اما حالا شرایط به دلیل بروزرسانیهای مختلف تغییر کرده است. در سایت چرخان همیشه نقاط ضعف خودرو مورد بررسی قرار گرفته اما کدام مدل از هایما S7، شایسته لقب بهترین مدل هایما S7 است؟ در این مقاله، به این سوال پاسخ خواهیم داد.
فصل اول: تولد با نقطه ضعف در هایما S7 تنفس طبیعی
ظاهر، نویدبخش یک شاسیبلند: در زمان ورود به بازار ایران، هایما S7 با طراحی ظاهری که رگههایی از خودروهای مطرح جهانی را در خود داشت، توانست نگاهها را به خود جلب کند. جلوپنجره کرومی، سپر حجیم، گلگیرهای برجسته و چراغهای عقب که تا حدودی یادآور محصولات بامو و حتی تویوتا بودند، حس یک کراساوور قدرتمند را القا میکردند. روفریلها نیز بر این ابهت میافزودند. اما در کنار این جذابیتهای بصری، رینگهای نه چندان بزرگ و تایرهای فاق بلند، نشان از اولویتدهی به نرمی سواری بر جذابیتهای اسپرت داشت؛ تصمیمی که در کلاس خودروهای خانوادگی، کاملاً قابل درک بود.
کابین، تلفیقی از سادگی و کارایی: فضای داخلی هایما S7، با خطوطی ساده و در عین حال منطقی، حس مدرن بودن را منتقل میکرد. نمایشگر نسبتاً بزرگ مرکزی، سانروف کشیده و چیدمان مناسب کلیدها و ادوات، از نکات مثبت کابین به شمار میرفت. هماهنگی طراحی داخلی با نمای بیرونی، به خصوص در کلاس خودروهای خانوادگی، یک امتیاز مهم محسوب میشد.
کیفیت و راحتی: استاندارد قابل قبول: کیفیت متریال کابین در حد قابل قبول برای زمان خود، بود. روکش نرم داشبورد و مونتاژ منطقی، رضایتبخش بود، هرچند در مقایسه با خودروهای ژاپنی یا کرهای، ممکن بود در برخی جزئیات، حس کیفیت پایینتری را منتقل کند. اما در قیاس با رقبای همقیمت خود، وضعیت کیفی هایما S7 پذیرفتنی بود. البته، مشکل به صدا افتادن داشبورد در برخی از نمونهها، از مواردی بود که صاحبان خودرو به آن اشاره میکردند.
فضا، برای خانواده: از نظر فضاسازی، هایما S7 برای استفاده خانوادگی و سفرهای کوتاه کارآمد بود. فضای صندوق عقب نیز مطلوب بود و امکان حمل بار کافی را فراهم میکرد. نکته جالب، قابلیت تنظیم زاویه پشتی صندلی عقب بود که راحتی سرنشینان را در مسافتهای طولانی افزایش میداد. با این حال، از دیدگاه مهندسی، فضای پای عقب نسبت به ابعاد بزرگ بدنه، میتوانست بهتر باشد.
این مدل بیارزشترین نسخه هایما است و توان خروجی موتور بسیار آزاردهنده خواهد بود.
امنیت و امکانات اولیه: در این نسل، امکاناتی نظیر ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، کنترل کشش TCS، چهار کیسه هوا (جلو و جانبی)، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با رهیاب ماهوارهای، بلوتوث، چراغهای روز، آینههای جانبی برقی تاشونده، آینه وسط الکتروکرومیک با سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل و سانروف برقی، از نکات مثبت خودرو محسوب میشد.
زیر کاپوت، نقطه ضعف آشکار: اما بزرگترین چالش هایما S7 در این نسل، پیشرانه 2 لیتری 148 اسببخاری آن بود. این پیشرانه به هیچ وجه توانایی کافی برای کشیدن وزن بیش از 1.5 تنی خودرو را نداشت. شتاب صفر تا صد رسمی 15.8 ثانیه (که در عمل به نزدیک 20 ثانیه میرسید)، واکنشهای کند در سبقتگیری و کشش ضعیف در سربالاییها، از مواردی بود که ناامیدی رانندگان را به همراه داشت. این ضعف، به خصوص در نمونههای اتوماتیک، مشهودتر بود.
روی جاده، نرم اما بیرمق: تجربه رانندگی با هایما S7 تنفس طبیعی، عمدتاً با نرمی سواری و جذب خوب ضربات دستاندازها همراه بود. دید راننده قابل قبول بود، هرچند نقاط کوری در گلگیرها وجود داشت. اما کندی پیشرانه، لذت رانندگی را به شدت تحت تاثیر قرار میداد و واکنشهای کسالتآور پدال گاز، تمامی نکات مثبت خودرو را تحتالشعاع قرار میداد. در آن زمان وجود رقیب قدرتمندی مانند جک اس5 توربو باعث شد این خودرو از رقابت کنار گذاشته شود.
فصل دوم: تولد دوباره با قدرت بیشتر در هایما S7 توربو و نسخه پلاس
راه حل هیجانانگیز: پیشرانه توربوشارژ: برای رفع ضعف اساسی پیشرانه، ایران خودرو راه حل را در استفاده از تکنولوژی توربوشارژر دید. جایگزینی پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژ، تحولی چشمگیر را رقم زد. این موتور با تولید 170 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور، 22 اسببخار و 50 نیوتنمتر بیشتر از مدل قبلی، توان و کشش قابل توجهی را به خودرو بخشید. این نقطه، آغاز دوران بهترین مدل هایما S7 بود.
گیربکس بهروز شده، هماهنگی بیشتر: جعبهدنده 5 سرعته اتوماتیک نیز با یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک (پاور تک) جایگزین شد. این ترکیب، شتاب صفر تا صد را به حدود 9.5 تا 10.5 ثانیه کاهش داد و خودرو را در سبقتگیری و سربالاییها بسیار توانمندتر ساخت. استاندارد آلایندگی نیز به یورو 5 ارتقاء یافت.
هایما S7 پلاس: تکامل در جزئیات و امکانات: بعدها، نسخه “توربو” با پسوند “پلاس” عرضه شد. این نسخه، در ظاهر تفاوت چشمگیری با مدل توربو نداشت، اما در کابین، شاهد بهبودهایی جزئی بودیم. افزایش سایز نمایشگر مرکزی به 8 اینچ، جایگزینی کنترلرهای تهویه مطبوع از مکانیکی به لمسی، استفاده از رنگ مشکی به جای رنگهای نارنجی و قهوهای در تریم داخلی، و اضافه شدن برخی امکانات جزئی مانند گل پخشکن جلو، چراغ داشبورد و پخش فایل MP5، از تغییرات این نسخه بود. روکش صندلیها نیز از چرم به ترکیب چرم و پارچه تغییر یافت. این ارتقاء امکانات، نسخه پلاس را به گزینهای جذابتر و شاید بهترین مدل هایما S7 از نظر تعادل بین قدرت و امکانات بدل کرد.
امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفتهتر: در نسخه توربو، امکاناتی مانند دوربین 360 درجه و سنسورهای نور و باران اضافه شد که حس مدرن بودن خودرو را تقویت میکرد. در نسخه پلاس نیز، این روند با بهبودهایی در جزئیات ادامه یافت.
رقابت با قدرت، تجربه رانندگی متحول شده: تجربه رانندگی با هایما S7 توربو/پلاس، کاملاً متفاوت از نسل قبل بود. شتابگیری خوب، واکنشهای بهتر به پدال گاز و کشش عالی در سربالاییها، از نقاط قوت اصلی این مدل بود. خودرو به طور قابل قبولی از پس نیازهای روزمره و سبقتگیریها برمیآمد.
همچنان در پیچها، با احتیاط: علیرغم بهبودهای فنی، هایما S7 توربو/پلاس همچنان در بخش هندلینگ، نقاط ضعفی داشت. نرمی بیش از حد تعلیق و مرکز ثقل بالا، باعث حرکات الاکلنگی در پیچها و احساس کمفرمانی میشد. سیستم ESP تا حدودی به افزایش اعتماد به نفس راننده کمک میکرد، اما این خودرو برای رانندگی اسپرت و عبور سریع از پیچهای تند طراحی نشده است.
مصرف سوخت، معمایی کوچک: نکتهای که در مورد هایما S7 توربو/پلاس باید در نظر گرفت، مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده (9.6 لیتر در صد کیلومتر در نسخه توربو و 8.6 لیتر در صد کیلومتر در نسخه پلاس) بود که علیرغم بهبود نسبت به نسل اول، همچنان در مقایسه با برخی رقبا، کمی بالا به نظر میرسد.
فصل سوم: اوج گیری هایما S7 با معرفی هایما S7 پرو
پیشرانه نسل جدید، برای آینده پایدارتر: در آخرین تحول، هایما S7 توربو پلاس به “هایما S7 پرو” تغییر نام داد و با یک پیشرانه کاملاً جدید 1.5 لیتری توربوشارژ مستقیم (GDI) عرضه شد. این موتور، که با کد JL473ZQD شناخته میشود و در چانگان CS55 نیز استفاده شده است، 175 اسببخار قدرت و 280 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. افزایش 10 درصدی توان و 18 درصدی گشتاور نسبت به مدل قبلی، نویدبخش بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت است. این ارتقاء فنی، هایما S7 پرو را به یکی از مدعیان جدی عنوان بهترین مدل هایما S7 تبدیل میکند.
گیربکس مدرنتر، اطمینان بیشتر: گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE، جایگزین نمونه قبلی شده است. این گیربکس با هدف افزایش دوام و تطابق با شرایط ایران، کالیبره شده است.
مصرف سوخت بهینه شده: با وجود افزایش قدرت و گشتاور، مصرف سوخت ترکیبی هایما S7 پرو به 7.76 لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است که نشان از پیشرفت قابل توجه در این زمینه دارد. این موضوع، به همراه گارانتی پنج ساله قوای محرکه، به جذابیت این مدل برای خریداران میافزاید.
ارتقاء در جزئیات، تمرکز بر ایمنی و راحتی: هایما S7 پرو، علاوه بر امکانات قبلی، به ترمز پارک برقی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی (HDA)، صندلی برقی 4 جهته برای سرنشین جلو، و نمایشگر 8 اینچی عمودی با قابلیت نمایش دوربین 360 درجه مجهز شده است. تقویت سیستم ترمز و استفاده از کالیپرهای قرمز رنگ، نشان از توجه به ایمنی بیشتر دارد.
طراحی، همچنان نوستالژیک اما با جزئیات جدید: تغییرات ظاهری در هایما S7 پرو بسیار جزئی است و بیشتر شامل نشان “S7 PRO” بر روی درب صندوق عقب و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ میشود. در داخل کابین، استفاده از پارچه مخمل در مرکز صندلیها، تنها تغییر قابل توجه است.
تجربه رانندگی، تعادلی بین راحتی و توان: هایما S7 پرو، با پیشرانه جدید، شتابگیری قابل قبولی ارائه میدهد و دیگر خبری از ضعف نسل اول نیست. لگ اولیه توربو تا حدودی کاهش یافته است، اما هوش گیربکس همچنان جای کار دارد. هندلینگ خودرو همچنان نرم و متمرکز بر راحتی سرنشینان است و برای رانندگی اسپرت توصیه نمیشود. با این حال، سیستم ESP به حفظ پایداری در شرایط اضطراری کمک میکند.
کدام مدل بهترین است؟
با بررسی مدلهای مختلف هایما S7، میتوان به این نتیجه رسید که بهترین مدل هایما S7، مدلی است که توانسته است ضعفهای نسل اول را پوشش دهد و تعادلی مناسب بین قدرت، امکانات، راحتی و قیمت ارائه دهد.
- هایما S7 توربو/پلاس: این مدلها، نقطه عطفی در تاریخچه هایما S7 محسوب میشوند. با موتور توربو، قدرت کافی را برای رفع نگرانیهای خریداران فراهم کرده و با امکانات مناسب، تجربه رانندگی قابل قبولی را ارائه میدهند. اگر به دنبال یک کراساوور خانوادگی با قدرت مناسب و قیمت منطقی هستید، این مدلها گزینههای بسیار خوبی هستند.
- هایما S7 پرو: این مدل، اوج تکامل هایما S7 در بازار ایران است. با پیشرانه مدرنتر، مصرف سوخت بهینهتر، گشتاور بالاتر و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر، هایما S7 پرو را میتوان مدعی اصلی عنوان بهترین مدل هایما S7 دانست. این خودرو، با رفع اکثر نقاط ضعف نسلهای قبلی، گزینهای جذاب برای کسانی است که به دنبال خودرویی توانمند، ایمن و با تکنولوژی بهروزتر هستند.
با در نظر گرفتن تمامی جوانب، هایما S7 پرو با تکنولوژی روزآمد و بهبودهای قابل توجه، در حال حاضر بهترین مدل هایما S7 موجود در بازار ایران محسوب میشود. این محصول ایران خودرو در بین چینیها از خدمات پس از فروش بهتری برخوردار است و لوازم آن راحتتر پیدا میشود و یکی از دلایل استقبال خریداران همین لوازم یدکی است.
source