انتشار دیاکسید کربن نیز کاهش یافت. شرکتهایی مانند نیسان و کیا در این حرکت پیشرو بودند که این امر به دلیل سرمایهگذاری در فناوریهای هیبریدی و الکتریکی است. این پیشرفتها صرفهجویی اقتصادی قابلتوجهی به همراه داشت؛ برای مثال، یک خودرو در سال 2022 در مقایسه با سال 2010 سالانه 351 دلار کمتر سوخت مصرف میکند.
روشها و مراحل اندازهگیری مصرف سوخت خودروها
اندازهگیری مصرف سوخت خودروها با استانداردهای بینالمللی مانند EPA در ایالاتمتحده و WLTP در اروپا انجام میشود. این روشها برای اطمینان از دقت و قابلیت مقایسه طراحی شدهاند.
EPA مسئولیت تعریف روشهای اندازهگیری مصرف سوخت را بر عهده دارد. تستها در آزمایشگاه روی دینامومتر انجام میشود، جایی که خودرو طبق چرخههای رانندگی شبیهسازیشده آزمایش خواهد شد. مراحل این تستها شامل موارد زیر است.
- ۱. آمادهسازی خودرو: خودرو در دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد قرار گرفته و باتری، لاستیکها و سیستمهای مختلف بررسی میشوند.
- ۲. تست شهر و بزرگراه: خودرو روی دینامومتر قرار گرفته و طبق چرخههای FTP-75 (شهر) و HWFET (بزرگراه) آزمایش میشود. در FTP-75، مسافت 17.7 کیلومتر با میانگین سرعت 33.8 کیلومتر در ساعت طی میشود.
- ۳. اندازهگیری آلایندگیها و مصرف سوخت: گازهای خروجی جمعآوری و تحلیل شده و مصرف سوخت محاسبه میشود.
- ۴. تنظیم برای شرایط واقعی: EPA نتایج را برای عواملی مانند باد، شیب و دما تنظیم میکند.
همچنین خودروسازان تستها را در آزمایشگاههای خود انجام میدهند و EPA دادهها را بررسی میکند.
source