به گزارش مجله ماشین، قدیمیترین بنتلی T-Series جهان، پس از نزدیک به شش دهه دوری، به خانه خود در کرو (Crewe) انگلستان بازگشته و به مجموعه میراث تاریخی بنتلی پیوست. این سدان لوکس که در سال ۱۹۶۵ و با رنگ خاکستری صدفی (Shell Grey) تولید شده بود، با یک پروژه احیا حساس و دقیق، به وضعیت اولیه خود بازگشته است.

بنتلی T-Series که با شماره شاسی SBH1001 شناخته میشود، اولین نمونه تولیدی T-Series و مدل همتای آن، رولزرویس سیلور شدو (Silver Shadow)، است. این خودرو پس از رونمایی رسمی در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۶۵، به عنوان خودروی آزمایشی شرکت مورد استفاده قرار گرفت و در پوشش خبری آن زمان دیده شد.
مایک سایر، رئیس مجموعه میراث بنتلی، اهمیت این خودرو را در تکمیل تاریخچه ۱۰۰ ساله برند بنتلی حیاتی دانست. T-Series اولین بنتلی بود که از ساختار یکپارچه بدنه و شاسی (Monocoque Unitary Construction) استفاده کرد و ساختار شاسی جداگانه سنتی را کنار گذاشت.

این خودرو زمانی که زیر یک روکش در انبار پیدا شد، دههها بود که روشن نشده و بخشهای مهمی از جمله تمام تزئینات داخلی خود را از دست داده بود. تیم متخصص P&A Wood، شریک بنتلی در احیای خودروهای کلاسیک، مسئولیت بازسازی دقیق این مدل تاریخی را بر عهده گرفتند.
چالشهای فنی و حفظ اصالت:
- پیشرانه: موتور ۸ سیلندر خورجینی ۶.۲۳ لیتری پس از ۱۵ سال سکوت با یک سرویس کامل دوباره روشن شد. گیربکس و محور عقب نیز در وضعیت نسبتاً خوبی بودند.
- مشکلات کلیدی: داشبورد، تریم داخلی، و بخشهایی از سیمکشی کاملاً از بین رفته بودند. همچنین، زنگزدگی در اطراف زیرشاسی عقب و تعمیرات ضعیف تصادفات قدیمی وجود داشت.
- سیستم تعلیق پیشرفته: T-Series به سیستمهای نوآورانهای مانند پایههای ضد لرزش (Vibrashock) و سیستم کنترل ارتفاع هیدروپنوماتیک دو مداره مجهز بود که همگی بهطور کامل بازسازی شدند.
- بازسازی بدنه و رنگ: تمام بدنه از نو رنگآمیزی شد و کارشناسان تلاش کردند تا با استفاده از پوششهای مدرن، روشهای سنتی کارخانه کرو را در پرداخت نهایی حفظ کنند تا اصالت و بافت قدیمی آن حفظ شود. حتی جزئیات کوچک مانند نشان رولزرویس روی سگک کمربند ایمنی و حذف آینههای جانبی (که در مدلهای اولیه وجود نداشت) رعایت شد.

پروژه طراحی T-Series که از سال ۱۹۵۸ آغاز شد، با هدف جایگزینی شاسیهای جداگانه با بدنههای سفارشی در دستور کار قرار گرفت. جان بلاچلی، طراح مشهور R-Type Continental، وظیفه طراحی بدنه جدید را بر عهده داشت. طراحی جدید باعث شد تا فضای سرنشینان افزایش یابد، در حالی که طول خودرو ۱۸ سانتیمتر، ارتفاع ۱۲ سانتیمتر و عرض آن ۹ سانتیمتر کاهش یابد.
مشخصات فنی در زمان عرضه:
- موتور: ۸ سیلندر خورجینی ۶.۲۳ لیتری
- قدرت: ۲۲۵ اسب بخار
- حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت (۱۱۵ مایل بر ساعت)
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۰.۹ ثانیه
در زمان خود، موتور این خودرو بالاترین توان ویژه به ازای وزن را در بین خودروهای تولیدی جهان داشت. تولید نسل اول T-Series به ۱۸۶۸ دستگاه محدود شد که عمدتاً شامل مدل سدان چهار درب استاندارد بودند.
این خودروی بازسازیشده اکنون با پلاک قدیمی خود ۱۹۰۰ TU به نمایشگاه دائمی مجموعه میراث بنتلی بازگشته و در شرایط کاملاً عملیاتی و جادهای نگهداری خواهد شد.
source