نقد و بررسی طراحی سفیر R7؛ استایلی خاص با فرمهای شرقی پسند

طراحی سفیر R7 یا هونگچی HS3 براساس فلسفه و هویت طراحی خاص این برند انجام شده و قرار است ایران خودرو آن را مونتاژ کند.

چند سالی است که کمپانی هونگچی که قدیمی ترین خودروساز چین نیز محسوب می شود، خود را به عنوان یک برند لوکس ساز معرفی کرده است و سبد محصولات آن نشان دهنده مجموعه ای از کیفیت بالا و سبک طراحی خاص و متفاوت است که در کمتر محصولات خودروسازی چین، چنین ویژگی هایی را با ترکیبی مشابه مدل های هونگچی دیده می شود. آن ها با استخدام جایلز تیلور «Giles Taylor» انگلیسی که سابقه درخشانی در همکاری با برندهای لوکس ساز و طراحی محصولات جذابی مانند رولزرویس گوست و یا کولینان را دارد، توانستند زبان طراحی متفاوتی را ارائه دهند که علاوه بر زیبایی، به خوبی بیانگر هویت و فرهنگ چین نیز می باشد.

هونگچی و تیلور، اکنون در مسیر هیجان انگیزی قرار دارند که تلاش می کنند زیبایی شناسی و هنر کلاسیک چینی را با فناوری های مدرن دنیای امروز ترکیب کنند و بُعد جدیدی در دنیای دیزاین خودروهای چینی بنا کنند.

سفیر R7

هونگچی HS3 که قرار است بزودی با نام سفیر R7 توسط ایران خودرو مونتاژ و عرضه شود، یک کراس اوور کامپکت و کوچکترین عضو خانواده کراس اوور های هونگچی است که براساس فلسفه و هویت طراحی خاص این برند که شامل سه عنصر اصلی جلو پنجره بزرگ ابشاری، اِلمان های قرمز رنگ و الگوهای بصری الهام گرفته از بال عقاب است، شکل گرفته. اما آیا این استایل خاص می تواند نظرات مثبت را به خود جلب کند یا تنها باب میل مشتریان خاص پسند چینی و متعصبین فرمهای شرقی است؟

طراحی ظاهری سفیر R7

سفیر R7 یا هونگچی HS3، نخستین بار در نمایشگاه شانگهای چین در سال ۲۰۲۳ رونمایی و معرفی شد. بنابراین با محصولی قدیمی از نظر سبک طراحی روبه رو نیستیم. علاوه بر فلسفه طراحی، در سفیر R7 به جزئیات ظاهری اهمیت زیادی داده شده است. چرا که از نظر جایلز تیلور، جزئیات در طراحی خودرو و ارائه یک تصویر مطلوب از محصول بسیار مهم و با اهمیت می باشد. او می گوید؛« اگر جزئیات را فراموش کنیم، به تصویر کلی محصول لطمه وارد می شود. ما می دانیم چگونه ماشین بسازیم و من می دانم که جزئیات چقدر برای طراحی کل خودرو مهم هستند.

طراحی ظاهری سفیر R7

در چین اغلب در مورد چگونگی واکنش مردم نسبت به محیط اطراف صحبت می شود. بنابراین در یک خودرو، چیزی به سادگی طراحی یک دکمه کوچک هم کافی است تا افراد نسبت به آن واکنش نشان دهند.» بر همین اساس، سفیر R7 دارای ظاهری با جزئیات بالا است و همانطور که اشاره شد از جدیدترین زبان طراحی این برند پیروی می کند.

اولین مشخصه ها در نمای جلو، جلو پنجره بزرگ آبشاری با نوارهای عمودی کرومی است که در کناره ها گریل، این نوارهای کرومی پهن تر شده و همانند بال پرنده که در نمای عقب نیز به آن پرداخته شده، در چراغ های روشنایی در روز C شکل با گرافیک بومرنگ مانندی که چرخش یافته و پایان میابد،  امتداد پیدا کرده است.

اما همانند سایر محصولات هونگچی، در سفیر R7 نیز یک نوار قرمز رنگ که درواقع به یک عنصر بصری قابل تشخیص در زبان طراحی محصولات این برند چینی تبدیل شده است، در مرکز و از کاپوت تا روی جلو پنجره و لوگو این برند امتداد پیدا کرده است که بر لوکس تر شدن این نما کمک می کند. علاوه بر این، می توان احساس کرد که طرح آسمان پرستاره و ماتریس نقطه ای در این جلو پنجره بزرگ بصورت دقیق و با ظرافت خاصی در جلو پنجره ادغام شده است تا گپ زیاد میان نوارهای عمودی جلوپنجره، به چهره خودرو تاثیر منفی نگذارد. در کنار این موارد بصری،  باید به دو خط موازی و حجیم کاپوت که در امتداد نوار قرمز مرکزی شکل گرفته اند نیز اشاره کنیم که حالتی حجیم و عضلانی را به وجود آورده اند.

طراحی ظاهری سفیر R7

جانمایی چراغ های اصلی بر روی سپر به همراه قطعات دکوراتیو با تم تیره سپر جلو، ضمن ایجاد حس پویایی در این قسمت، هارمونی ظاهری آن ها با خطوط و سطوح شکل گرفته بر روی سپر، نمای جلو را شیک تر کرده است. هر چند که به اعتقاد برخی کارشناسان، این ترکیب خاص، متفاوت و به ظاهر لوکس، چهره ای اغراق آمیز و نسبتا شلوغ را به سفیر R7 بخشیده است.

مشابه همین اتفاق را در نمای عقب و فرم اغراق شده چراغ ها مشاهده می کنیم که فارغ از زیبایی یا زشت بودن آن ها، می توان گفت که نمای جلو و عقب و فرم پیچیده ان، توانسته از هارمونی مناسبی برخوردار باشد. طراحی چراغ های عقب، مطابق با جزئیات نمای جلو که به آن اشاره کردیم، با الهام گیری از بال های پرنده، در سراسر درب عقب گسترده شده است و طبق چیزی که هونگچی از آن نام می برد، طراحی قسمت عقب سفیر R7 یا هونگچی HS3 به عنوان نمادی برای رهایی شکل گرفته است.

هر چند که سطوح زیاد درب محفظه بار با ترند روز فاصله دارد، طراحی خاص و پویا سپر عقب که با عناصر بصری و سراگزوزهای نقره ای تزئین شده و خودنمایی می کنند، همانند نمای جلو، فضای اسپرت و پویا سفیر R7 را تقویت کرده و به کاراکتر بی روح عقب جان می دهد.

نقد و بررسی طراحی سفیر R7؛ استایلی خاص با فرمهای شرقی پسند

در نمای کناری، تناسبات پویا، خطوط ساده و سطوح تمیز، حسی از قدرت و کنترل را به بیننده منتقل می کند. خط جانبی که امتدادی از خطوط روی کاپوت است، با کمانی ملایم تا چراغ های عقب ادامه یافته و ظاهری مدرن ایجاد کرده است.استفاده از قطعه مشکی رنگ دکوراتیو روی ستون D، در هماهنگی با خط شانه شکل گرفته و هارمونی خوبی دارد. علاوه بر این، گلگیر جلو و رکاب های جانبی نیز با عناصر قرمز و قطعات کرومی تزئین شده اند که نمای جانبی را زیباتر کرده اند، با این حال، در نوع خود حس شرقی بودن طراحی پروفایل جانبی را نیز افزایش داده است که البته دور از فلسفه طراحی این برند نیست.

طراحی کابین سفیر R7

نقد و بررسی طراحی سفیر R7؛ استایلی خاص با فرمهای شرقی پسند

با ورود به کابین سفیر R7، باید گفت که همانند نمای بیرونی، با ظاهری متفاوت و خاص روبه رو هستیم که پیش از این، حداقل در محصولات چینی شاهدش نبودیم. هر چند که این به معنای زیباتر و یا زشت بودن کابین سفیر R7 نیست، اما این سبک طراحی متمایز، قطعا در نگاه اول خوشایند خواهد بود.

طراحی جزئیات و عناصر ریز و درشت قرار گرفته بر روی داشبورد و کنسول، عمدتا به صورت عمودی می باشند و همین امر باعث شده تا فضایی شبیه به شاسی بلند های فول سایز و نسبتا زمخت داشته باشد تا یک کراس اوور ظریف. هر چند که استفاده از قطعات دکوراتیو کرومی و قرمز رنگ، حس شیک و لوکس کابین را افزایش داده و طراحی غربالک فرمان و صندلی های اسپرت، اساسا به این نکته اشاره دارد که سفیر R7، جلب نظر کاربران جوان تر را هدف قرار داده است.

نقد و بررسی طراحی سفیر R7؛ استایلی خاص با فرمهای شرقی پسند

با وجود استفاده از یک نمایشگر عمودی ۱۲.۶ اینچی مرکزی و یک کلاستر ۱۲.۳ اینچی، اما مسأله اصلی تیم طراحی رسیدن به یک فضای مدرن و تکنولوژی محور نبوده است، چرا که به گفته جایلز تیلور، صفحه نمایش بیشتر نمی تواند راه حل اصلی باشد، بلکه نوع مواد و متریال بکار رفته، راحتی پشتی صندلی ها و تکیه گاه دست و نحوه فضاسازی داخل کابین، از اهمیت بالاتری در طراحی کابین برخوردار می باشند.

با این وجود، ظاهر رودری ها و و نحوه چیدمان عناصری مانند اهرم تعویض دنده و یا محفظه جالبوانی ها در کنسول میانی، هر چند هارمونی خوبی با سایر جزئیات کابین دارند، اما آن حس لوکس بودن و یا حتی اسپرتی که می توانست به فضای داخلی بدهد را ارائه نداده و کمی ظاهر آن را ارزان تر کرده است. از نظر جاداری فضای داخلی نیز، سفیر R7 با وجود اینکه در سگمنت کراس اوور های کامپکت قرار دارد، اما همانند بسیاری از محصولات چینی، راحتی و فضای کاربردی خیلی خوبی را، چه در ردیف جلو و چه ردیف عقب فراهم می کند که قطعا فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی متری آن در ایجاد این فضا بی تاثیر نمی باشد.

نقد و بررسی طراحی سفیر R7؛ استایلی خاص با فرمهای شرقی پسند

در یک نگاه کلی، سبک طراحی سفیر R7 )هونگچی (HS3 با ترکیبی نسبتا پیچیده از خطوط و فرمهای ارگانیک، سعی دارد تا به استایلی متمایز و خاص تری برسد. اما غلظت این تمایز و منحصر به فرد بودن نسبی ان، کمی زیاد بوده و جزئیات بصری آن را شلوغ کرده است و این چندان با ترند این روزهای طراحی خودرو که به دنبال سبک و استایلی ساده و مینیمال است، همگام نیست و از آنجا که جزئیات بدنه الگو گرفته از فرهنگ و هنر چین می باشد، احتمالا بیشتر با سلیقه و خواسته های مشتری‌های بازار چین و شرق آسیا همخوانی دارد . با این حال استایل سفیر R7، همچنان برای مشتری های خاص پسند بازار ایران می تواند از جذابیت های بالایی برخوردار باشد.

ویدیو معرفی سفیر R7 ؛ کراس اوور لوکس ایران خودرو

سفیر آر۷ در دو نسخه بنزینی و پلاگین هیبرید به بازار می آید. در نسخه بنزینی از SAFIR R7 یک پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ داریم که ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AWD است. سیستم پلاگین هیبرید این کراس اوور به صورت ترکیبی حداکثر قدرت ۲۹۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر را تولید می کند و نیرو از طریق جعبه دنده DHT (مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخ های جلو می رسد.

source

توسط autokhabari.ir