این علائم البته به تنهایی قطعی نیستند و ممکن است ناشی از مشکلات دیگر مانند گرفتگی فیلتر سوخت، خرابی پمپبنزین یا نشتی در خطوط سوخت باشند؛ اما اگر چند علامت باهم مشاهده شود، بررسی رگلاتور فشار سوخت ضروری خواهد بود.
دلایل خرابی رگلاتور فشار سوخت
چنانچه رگلاتور فشار سوخت به درستی طراحی و ساخته نشده باشد یا شرایط کاری سخت باشد، ممکن است به مرور دچار خرابی شود. در زیر بعضی از دلایل متداول خرابی رگلاتور فشار سوخت خودرو آورده شده است.
خرابی دیافراگم داخلی
دیافراگم از قطعات حساس رگلاتور است. با گذشت زمان و تماس با سوخت و نوسانات فشار، ممکن است دیافراگم آسیب ببیند یا ترک بخورد و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، در نتیجه کنترل فشار مختل میشود.
گیر کردن شیر بایپس یا اجزای متحرک
اجزای کوچک مانند شیر بایپس ممکن است در اثر جرم، ذرات آلوده، ناخالصی یا رسوب سوخت گیر کنند و به درستی باز و بسته نشوند که عملکرد رگلاتور را دچار مشکل میکند.
آلودگی سوخت و ذرات معلق
اگر سوخت تمیز نباشد یا فیلتر سوخت خراب یا گرفته باشد، ذرات معلق میتوانند وارد رگلاتور شوند و باعث سایش یا گیر کردن اجزای داخلی شوند.
فشار اضافی یا نوسان فشار در سیستم سوخترسانی
اگر پمپبنزین بسیار قدرتمند باشد یا فشار غیرمعمولی ایجاد کند، رگلاتور مجبور است فشار اضافی را کنترل کند و تحت فشار قرار بگیرد. در درازمدت ممکن است اجزای آن آسیب ببینند.
نشتی در اتصالات یا واشرها
اتصال نادرست، واشرهای فرسوده یا ترکخوردگی در بخش ورودی یا خروجی رگلاتور میتواند باعث نشت یا افت فشار شود که عملکرد درست را مختل میکند.
طراحی یا ساخت غیراستاندارد
رگلاتورهای بیکیفیت یا تقلبی ممکن است از آلیاژ ضعیف، دیافراگم و طراحی غیراستاندارد برخوردار باشند که باعث خرابی سریعتر میشوند.
شرایط محیطی نامساعد
گرما، لرزش زیاد، ارتعاشات موتور و تغییرات دما ممکن است باعث خرابی مواد داخلی رگلاتور شوند و عملکرد آن را کاهش دهند.
غفلت در نگهداری
اگر فیلتر سوخت به موقع تعویض نشود یا سیستم سوخترسانی دچار نشتی شود یا قطعات داخلی دیگر به موقع بررسی نشوند، فشار کاری نامناسب به رگلاتور تحمیل میشود.
source