به گزارش مجله ماشین، پورشه با معرفی مدل ماکان GTS، خط تولید شاسی‌بلندهای تمام‌برقی خود را گسترش داده است. این مدل که پنجمین عضو از خانواده ماکان برقی محسوب می‌شود، با تمرکز ویژه بر ویژگی‌های اسپرت و رانندگی پویا (Driver-Focused) طراحی شده و استانداردهای جدیدی را در چابکی و دینامیک رانندگی تعریف می‌کند.

پورشه ماکان GTS
پورشه ماکان GTS

ماکان GTS برقی، همانند سنت مدل‌های GTS پورشه که از سال ۱۹۶۳ با مدل ۹۰۴ کاررا GTS آغاز شد، ترکیبی از عملکرد بالا و طراحی متمایز را ارائه می‌دهد. این خودرو با استفاده از قابلیت اوربوست (Overboost) و سیستم لانچ کنترل (Launch Control)، حداکثر قدرتی معادل ۴۲۰ کیلووات (۵۷۱ اسب بخار) و گشتاور خیره‌کننده ۹۵۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

این قدرت بالا منجر به شتاب‌گیری‌های فوق‌العاده‌ای شده است:

  • شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: تنها ۳.۸ ثانیه
  • شتاب ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۳.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

ماکان GTS از قوی‌ترین موتور الکتریکی محور عقب در این سری بهره می‌برد که قطر ۲۳۰ میلی‌متر و اینورتر پالس کاربید سیلیکون ۹۰۰ آمپری دارد. باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی این مدل، بر اساس استاندارد WLTP، بُرد ترکیبی تا ۵۸۶ کیلومتر را فراهم می‌کند. همچنین، این باتری با حداکثر توان شارژ ۲۷۰ کیلووات، تنها در ۲۱ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

پورشه ماکان GTS
پورشه ماکان GTS

برای دستیابی به نهایت چابکی، ماکان GTS به صورت استاندارد به سیستم‌های پیشرفته‌ای مجهز شده است:

  • دیفرانسیل لغزش محدود عقب با کنترل الکترونیکی (PTV Plus): این سیستم چسبندگی و چابکی خودرو را افزایش می‌دهد و به توزیع وزن ۴۸ به ۵۲ (عقب‌محور) کمک می‌کند.
  • تعلیق بادی اسپرت (Sports Air Suspension): مهندسان پورشه این سیستم را به‌طور ویژه برای مدل GTS تنظیم کرده‌اند. این تعلیق به همراه مدیریت فعال تعلیق پورشه (PASM)، ارتفاع سواری خودرو را ۱۰ میلی‌متر کاهش می‌دهد و دقت فرمان‌پذیری در پیچ‌ها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.
  • بسته اسپرت کرونو (Sport Chrono Package): این بسته به صورت استاندارد ارائه می‌شود و حالت رانندگی پیست (Track Mode) را نیز شامل می‌شود که با بهینه‌سازی خنک‌سازی باتری، عملکرد را تحت فشار مداوم بهبود می‌بخشد.
پورشه ماکان GTS
پورشه ماکان GTS

ظاهر ماکان GTS با الهام از سنت مدل‌های GTS پورشه، با جزئیات تیره‌رنگ متمایز شده است:

  • جزئیات مشکی: رنگ مشکی در بخش‌های مختلف بدنه مانند جلو، کنارها و عقب به چشم می‌خورد که امضای طراحی مدل‌های GTS است.
  • چراغ‌های ماتریکس LED: چراغ‌های جلوی ماتریکس LED دودی شده‌اند.
  • بسته طراحی اسپرت (Sport Design Package): این بسته به صورت استاندارد روی GTS نصب شده و شامل سپرها و دیفیوزر عقب تهاجمی‌تر، تیغه‌های جانبی (Side Blades) و روکش‌های گلگیر مشکی است.
  • رینگ‌ها: رینگ‌های ۲۱ اینچی آلیاژی Macan Design در رنگ خاکستری آنتراسیت به صورت استاندارد ارائه می‌شوند و امکان سفارش رینگ‌های ۲۲ اینچی RS Spyder Design نیز وجود دارد.
پورشه ماکان GTS
پورشه ماکان GTS

درون کابین، فضای اسپرت با استفاده از مواد باکیفیت ادامه پیدا کرده است:

  • روکش Race-Tex: استفاده گسترده از چرم مصنوعی مرغوب و جیر Race-Tex به همراه چرم مشکی در بخش‌هایی مانند فرمان GT اسپرت، کنسول مرکزی و رودری‌ها.
  • صندلی‌های اسپرت: صندلی‌های اسپرت تطبیق‌پذیر با قابلیت تنظیم ۱۸ جهته، با روکش Race-Tex در قسمت مرکزی و چرم در کناره‌ها و پشت سری‌ها.
  • بسته داخلی GTS اختیاری: برای اولین بار در ماکان برقی، این بسته امکان هماهنگ‌سازی دوخت‌های تزئینی و کمربندها با رنگ بدنه (قرمز کارمین، خاکستری Slate Neo یا آبی لوگانو) را فراهم می‌کند و شامل تریم داخلی فیبر کربن است.

همچنین، صدای اسپرت الکتریکی پورشه (PESS) دارای دو پروفایل صوتی انحصاری GTS است که در حالت‌های “Sport” و “Sport Plus” حس رانندگی هیجان‌انگیز را تقویت می‌کند.

پورشه ماکان GTS
پورشه ماکان GTS

ماکان GTS از جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و دیجیتالی پورشه بهره می‌برد که شامل موارد زیر است:

  • کلید دیجیتال پورشه
  • سیستم‌های جدید کمک به پارک
  • دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی (Voice Pilot)
  • افزایش ظرفیت بکسل تا ۲۵۰۰ کیلوگرم

پورشه ماکان GTS برقی جدید هم‌اکنون برای سفارش در دسترس است و قیمت پایه آن در آلمان از ۱۰۴,۲۰۰ یورو (شامل مالیات بر ارزش افزوده و تجهیزات استاندارد آن کشور) آغاز می‌شود.

source

توسط autokhabari.ir