در سال 1898، والتر لورنزو مار، مهندس آمریکایی، یک موتور تکسیلندر OHV برای سهچرخه ساخت و آن را به بیوک ارائه کرد. بیوک این طراحی را در سال 1904 ثبت کرد و اولین موتور تولیدی OHV جهان را در مدل B معرفی نمود. موفقیت این موتور بر مدلهای بعدی بیوک تأثیر گذاشت.
این طراحی در اوایل قرن بیستم رواج یافت. موتور چهار سیلندر عمودی برادران رایت در سالهای 1906 تا 1912 و استفاده شورولت از این نوع موتورها در سال 1911 قابلیت اطمینان آن را برجسته کرد. کالسکه هنری فورد در سال 1896 نیز از چیدمان OHV استفاده میکرد. موتورهای سر تخت تا اواسط دهه 1950 بر بازار آمریکا حاکم بودند، اما موتورهای پوشراد OHV پس از جنگ جهانی دوم محبوبیت یافتند. لینکلن و کادیلاک آنها را کمی پس از جنگ معرفی کردند، اما موتور 8 سیلندر بلوک کوچک شورولت در سال 1955 با ۱۶۲ اسب بخار قدرت، این طراحی را محبوب کرد. موتور 8 سیلندر همی کرایسلر در دهه 1950 نیز کارایی موتورهای پوشراد را بیشتر کرد.
source