به گزارش مجله ماشین، برنامه‌های بلندپروازانه شرکت چینی BYD برای ورود به بازار خودروهای فوق‌کوچک ژاپن (معروف به کی‌کار یا خودروهای سبک)، زنگ خطر را برای مقامات دولتی و خودروسازان سنتی ژاپن به صدا درآورده است. این غول خودروسازی چین قصد دارد تا پایان سال آینده میلادی، یک مدل تمام الکتریکی از دسته کی‌کار را که از نظر ابعاد کوچک‌تر از مینی کوپر دو درب است، روانه بازار ژاپن کند.

بخش کی‌کار (Kei Jidosha) در ژاپن یک قلمرو انحصاری برای تولیدکنندگان داخلی نظیر هوندا و سوزوکی محسوب می‌شود و حدود یک‌سوم کل فروش خودروهای ژاپن را به خود اختصاص داده است. این خودروها که برای رانندگان حساس به هزینه‌ها طراحی شده‌اند، مزایای زیر را دارند:

  • اقتصاد سوخت و فضای کم: این خودروها برای تردد در خیابان‌های باریک و مسافت‌های کوتاه طراحی شده و با ابعادی محدود (حداکثر ۳.۴ متر طول، ۱.۴۸ متر عرض و موتور حداکثر ۶۶۰ سی‌سی)، مصرف پایین و سهولت پارک بالایی دارند.
  • مزایای مالیاتی: مالکان کی‌کارها از تخفیف‌های مالیاتی دولتی بهره‌مند می‌شوند.

با وجود آنکه BYD طی سه سال حضور خود در ژاپن، تنها حدود ۶۶۰۰ دستگاه خودروی برقی استاندارد فروخته (که مدیر فروش آن را کمتر از انتظارات اولیه دانسته است)، اما ورود این شرکت به سگمنت کی‌کار می‌تواند یک تهدید جدی محسوب شود.

مقامات دولتی ژاپن و کارشناسان صنعت معتقدند که BYD با عرضه یک کی‌کار الکتریکی مقرون‌به‌صرفه، می‌تواند بازار را به‌هم بریزد، چراکه:

  • عدم تنوع EV در این سگمنت: بازار ژاپن در حال حاضر مدل‌های فوق‌کوچک برقی (EV) کمی دارد.
  • حساسیت قیمتی خریداران: مصرف‌کنندگان کی‌کار به شدت به قیمت حساس‌اند و BYD می‌تواند با قیمت‌گذاری استراتژیک، سهم بازار قابل توجهی کسب کند.
  • نقطه ضعف ژاپن در EV: این اقدام BYD را می‌توان “زنگ بیدارباش” برای خودروسازان ژاپنی دانست که عمدتاً بر تکنولوژی هیبریدی تمرکز کرده و از قافله توسعه خودروهای تمام الکتریکی عقب مانده‌اند.

به نظر می‌رسد BYD با طراحی خودرویی اختصاصی برای بازار ژاپن، عزم خود را برای حضور بلندمدت جزم کرده است. همانطور که یکی از تحلیلگران اشاره کرد، توانایی فروش موفق در ژاپن، برای خودروسازان چینی یک “نشان اعتبار و نمادی از تبدیل شدن به یک تولیدکننده واقعی” محسوب می‌شود.

توضیح در مورد حمایت‌های دولتی: دولت ژاپن، هرچند از اقداماتی مانند حمایت‌گرایی تجاری (پروتکشنیسم) خودداری می‌کند تا با واکنش متقابل چین مواجه نشود، اما پیشتر با تغییر ضوابط، سوبسید خودروهای برقی را تعدیل کرده بود. در نتیجه این تغییر، سوبسید پرداختی به خریداران BYD از مبلغی در حدود ۸۵۰,۰۰۰ ین به ۳۵۰,۰۰۰ ین کاهش یافت.

source

توسط autokhabari.ir