در دنیای خودرو که رقابت همواره حرف اول را میزند، گاهی اوقات برندهایی ظهور میکنند که با ارائه محصولی استثنایی، نبض بازار را در دست میگیرند. فوتون تونلند ۲۰۲۶، دقیقاً از همین جنس است. این پیکاپ دو کابین دو دیفرانسیل، که با بازگشتی قدرتمندانه پا به بازار گذاشته، نه تنها نام فوتون را دوباره بر سر زبانها انداخته، بلکه استانداردهای جدیدی را در بخش پیکاپهای اقتصادی باکیفیت تعریف کرده است.
تاریخچهای مختصر و بازگشتی پرامید
شاید شنیدن نام فوتون و بازگشت آن به بازارهایی مانند استرالیا، شما را به یاد تلاشهای پیشین بیندازد. مدل قبلی فوتون تونلند که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، با موتور دیزل کامینز خود شناخته میشد، اما به دلایلی نتوانست جایگاه محکمی پیدا کند. اما فراموش نکنید که دنیای خودرو دائماً در حال تغییر است و فوتون نیز با آموختن از گذشته، امسال با نسل کاملاً جدیدی از تونلند بازگشته است. این بار، فوتون با همکاری شرکت Inchcape Automotive، توزیعکننده برندهایی چون پژو و سوبارو در بازار استرالیا، حضوری حرفهایتر و با درک عمیقتری از انتظارات خریداران را تجربه میکند.
نمای بیرونی: ترکیبی هوشمندانه از قدرت و زیبایی
فوتون تونلند ۲۰۲۶ در دو تیپ اصلی V7 و V9 عرضه میشود که هر کدام سبک طراحی منحصر به فرد خود را دارند.
- تیپ V7: با الهام از خطوط عضلانی و پرابهت فورد سری F، ظاهری کلاسیک و قدرتمند را به نمایش میگذارد. این تیپ، حس و حال یک وانت کاری و با دوام را القا میکند.
- تیپ V9: با جسارتی بیشتر، از طراحی رم ۱۵۰۰ الهام گرفته و با جزئیات برجستهتر مانند گلگیرهای مشکی عریض (که یادآور مدلهای اسپرت کلاسیک است)، ظاهری اسپرتتر و گیراتر دارد.
هر دو تیپ بر روی یک شاسی یکپارچه و قدرتمند سوار شدهاند و از چراغهای عقب یکسان بهره میبرند. ابعاد کلی تونلند، آن را در دستهای بین وانتهای جمعوجورتر مانند فورد رنجر و پیکاپهای بزرگ آمریکایی قرار میدهد، که تعادل خوبی بین مانورپذیری و فضای سرنشینان و بار ایجاد میکند.
تفاوت کلیدی V7 و V9: کارایی در مقابل راحتی
فوتون به هوشمندی، تمایز مشخصی بین این دو تیپ قائل شده است:
- فوتون تونلند V7: با سیستم تعلیق عقب فنر تخت (Leaf-spring)، قابلیت حمل بار بیشتری را ارائه میدهد و برای کاربردهای تجاری و سختکوشانه ایدهآل است. این سیستم، استحکام بیشتری را به ارمغان میآورد، هرچند ممکن است در جادههای ناهموار، سواری خشکتری داشته باشد.
- فوتون تونلند V9: با سیستم تعلیق عقب مولتی-لینک فنر لول (Multi-link coil-spring)، راحتی و هندلینگ بهتری را ارائه میدهد. این سیستم، سواری نرمتر و نزدیکتر به SUVها را فراهم میکند و تجربه دلپذیرتری را در سفرهای طولانی و رانندگی روزمره ایجاد مینماید.
درون کابین: فراتر از انتظار، در هر قیمتی!
اینجاست که فوتون تونلند واقعاً میدرخشد. کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در کابین، به طرز شگفتانگیزی بالا هستند و تجربه رانندگی را به سطحی کاملاً جدید ارتقا میدهند.
- طراحی ارگونومیک و زیبا: داشبورد با طراحی مدرن، نمایشگر لمسی بزرگ ۱۴.۶ اینچی، صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، و کلیدهای فیزیکی کاربردی برای دسترسی سریع به تنظیمات، همگی دست به دست هم دادهاند تا تجربهای لذتبخش را خلق کنند.
- مواد اولیه درجه یک: روکش چرم مصنوعی با دوخت ظریف، تریمهای فلزی براق و پلاستیکهای نرم و باکیفیت، حس لوکس بودن را به شما القا میکنند. حتی جزئیاتی مانند کمربندهای ایمنی رنگی در برخی مدلها، نشان از توجه فوتون به جزئیات دارد.
- فضای داخلی: با فاصله بین دو محور ۳۳۵۵ میلیمتری، تونلند فضای جاداری را برای سرنشینان جلو و عقب فراهم میکند. صندلیهای جلو، حتی برای افراد درشتاندام نیز راحت هستند، هرچند که صندلیهای جلو (به خصوص در مدلهای V7) کمی سفت هستند و ممکن است برای برخی افراد پس از طی مسافت طولانی، نیاز به پشتیبانی کمر بیشتری احساس شود. البته، در مدلهای بالاتر V9-L و V9-S، این موضوع با بهبودهایی همراه است.
- امکانات کاربردی: علاوه بر مواردی که ذکر شد، امکاناتی نظیر اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، شارژر بیسیم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای (در مدلهای بالاتر)، صندلیهای جلو گرمشونده و برقی، و حتی سانروف پانورامیک (در مدل V9-S)، دسترسی به امکاناتی را فراهم میکنند که معمولاً در خودروهایی با قیمت بسیار بالاتر یافت میشوند.
موتور و پیشرانه: تلفیق قدرت و تکنولوژی
قلب تپنده تمامی مدلهای تونلند، یک موتور ۲.۰ لیتری توربو دیزل چهار سیلندر است که با همکاری شرکت معتبر Cummins توسعه یافته و مجهز به سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی است. این پیشرانه، قدرتی معادل ۱۲۰ کیلووات (حدود ۱۶۰ اسب بخار) و گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتر را از دور ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. این قدرت و گشتاور، از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF که شهرت زیادی در دقت و نرمی تعویض دندهها دارد، به چرخها منتقل میشود.
این ترکیب، علاوه بر ارائه عملکرد مناسب برای رانندگی روزمره و آفرود سبک، به بهرهوری سوخت نیز کمک میکند. فوتون ادعا میکند که موتورهای این سری، برای دوام تا ۵۰۰,۰۰۰ کیلومتر آزمایش شدهاند که نشان از اطمینان بالای این برند به کیفیت موتورهایش دارد.
تجربه رانندگی: لذت سواری و تواناییهای آفرود
فوتون تونلند، حتی در ابعاد بزرگ خود، رانندگی شگفتانگیزی را ارائه میدهد.
- در جاده: برخلاف تصور اولیه، تونلند به هیچ وجه خودرویی دستوپاگیر یا سخت برای پارک کردن نیست. فرمان خودرو، بسیار دقیق و دلنشین است و حس خوبی را به راننده منتقل میکند. تفاوت بین سیستم تعلیق V7 و V9 در جاده کاملاً محسوس است؛ V9 با سواری نرمتر و دلپذیرتر، تجربه رانندگی شبیه به یک SUV را تداعی میکند. حتی در پیچهای تند و سربالاییهای کوهستانی، تونلند عملکردی پایدار و اطمینانبخش از خود نشان میدهد.
- قابلیتهای آفرود: با سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب، گیربکس دو حالته، قفل دیفرانسیل عقب (و جلو در مدل V9-S)، و زوایای ورود (۲۸ درجه)، خروج (۲۶ درجه) و فرار (۲۱ درجه) مناسب، تونلند برای عبور از مسیرهای چالشبرانگیز آفرود آماده است. سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Descent Control) و دوربینهای ۳۶۰ درجه با قابلیت “شاسی شفاف”، مانور دادن در مسیرهای صعبالعبور را آسانتر میکنند.
مقایسه با رقبا: ارزش استثنایی
در مقایسه با خودروهای همرده مانند میتسوبیشی ترایتون، GWM Cannon، LDV T60 و حتی برخی مدلهای قویتر، فوتون تونلند با ترکیبی از کیفیت بالا، امکانات فراوان، قابلیتهای رانندگی عالی، و قیمتگذاری رقابتی، خود را به عنوان یک مدعی جدی مطرح کرده است. گارانتی ۷ ساله نامحدود کیلومتر نیز، خیال خریداران را از بابت هزینههای بلندمدت راحت میکند.
جزئیات تجهیزات: از مدل پایه تا فول آپشن
فوتون تونلند در تیپهای مختلف، طیف وسیعی از تجهیزات را ارائه میدهد:
- V7-C 4×2 (پایه): لاینر ضدخش بدنه عقب، حالتهای رانندگی (Eco, Standard, Sport)، ترمز پارک برقی، اتوهلد، چراغهای LED اتوماتیک، دوربین ثبت وقایع (Dashcam)، صفحه آمپر دیجیتال، نمایشگر ۱۴.۶ اینچی، و سیستم صوتی ۴ بلندگو.
- V7-C 4×4: اضافه شدن سیستم چهار چرخ محرک، حالتهای رانندگی آفرود (Sand, Mud, Snow) و قفل دیفرانسیل عقب.
- V9-L 4×4: اضافه شدن سیستم تعلیق مولتی-لینک عقب، رکابهای جانبی، رینگهای ۱۸ اینچی خاص، رولبار اسپرت، آینههای جانبی برقی گرمشونده، صندلیهای جلو گرمشونده و برقی، تهویه اتوماتیک دو منطقهای، و سیستم صوتی ۶ بلندگو.
- V9-S 4×4 (فول آپشن): اضافه شدن قفل دیفرانسیل جلو، ریل سقفی، شیشههای عقب دودی، سانروف پانورامیک، صندلیهای جلو تهویهشونده، حافظه صندلی راننده، صندلیهای عقب گرمشونده (کناری)، و نورپردازی LED سقف.
ایمنی: توجه به جزئیات
هرچند هنوز امتیاز رسمی از نهادهای معتبر ایمنی دریافت نکرده است، اما فوتون تونلند ۲۰۲۶ با مجموعه کاملی از سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال عرضه میشود:
- استاندارد: ۶ ایربگ، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار، سیستم پایش نقاط کور، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، و سیستم هشدار خروج ایمن.
- مدل V9-S: اضافه شدن سیستم پایش وضعیت راننده.
هزینههای جاری و گارانتی: خیال راحت برای سالها
فوتون با برنامه “۷/۷/۷” خود، اطمینان خاطر فوقالعادهای را به خریداران میدهد:
- گارانتی: ۷ سال نامحدود کیلومتر
- امداد جادهای: ۷ سال (به شرط سرویس دورهای در نمایندگی)
- سرویس دورهای: هر ۱۵,۰۰۰ کیلومتر یا ۱۲ ماه
- هزینه سرویس دورهای: مجموعاً حدود ۴,۵۰۰ دلار برای ۷ سال، با متوسط هزینه سالانه حدود ۶۴۰ دلار.
فوتون تونلند ۲۰۲۶، بیش از آنکه یک نمونه اقتصادی باشد، یک “ارزش” است. کیفیت کابین، دینامیک رانندگی، قابلیتهای آفرود، و امکانات رفاهی و ایمنی ارائه شده در این خودرو، در مقایسه با قیمتی که برای آن میپردازید، خیرهکننده است. این وانت، پتانسیل بالایی دارد که نه تنها بازار وانتهای اقتصادی، بلکه بخشهایی از بازار وانتهای میانرده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
source