به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو ایران پس از پشت سر گذاشتن نوسانات شدید ناشی از تحولات ارزی و سیاسی، همچنان در رکود عمیق و کاهش ورود تقاضای مؤثر گرفتار است. بررسیها نشان میدهد حتی افزایش قیمتهای اخیر خودروسازان نتوانسته است تحرکی در تقاضا ایجاد کند یا سرمایههای جدید را وارد بازار کند.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگرچه بازار خودرو در ماههای اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده بود، اما اکنون در سکوت و رکودی کمسابقه فرو رفته است؛ نه خریداری در بازار دیده میشود و نه فروشنده انگیزهای برای معامله دارد. با وجود رشد نرخ تورم و انتظارات تورمی، مشتریان حتی با اعلام رسمی افزایش قیمت کارخانهای محصولات خودروسازان تمایلی به خرید نشان نمیدهند.
وضعیت متفاوت بازار داخلی و وارداتی
در چنین شرایطی، بازار خودرو دو مسیر متفاوت را تجربه میکند: در دومین ماه پاییز ۱۴۰۴ برخی محصولات ایرانخودرو کاهش قیمت و بسیاری از خودروهای سایپا افزایش نرخ قابل توجهی داشتهاند. این روند، همراه با افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی، هنوز نتوانسته است تقاضا را تحریک کند و تنها باعث نوسانات محدود در بازار داخلیها شده است. همچنین بازار خودروهای وارداتی نیز با پیروی از روند داخلیها، افزایش قیمت را تجربه کرده است.
چرایی رکود بازار خودرو
کارشناسان معتقدند رکود فعلی بازار خودرو به دلیل ابهامهای سیاسی و اقتصادی، کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان، بلاتکلیفی واردات خودرو بهویژه خودروهای دست دوم و نوسانهای ارزی ادامهدار است. در این شرایط، خریداران از ورود به بازار خودداری میکنند و فروشندگان منتظر تثبیت قیمتها هستند؛ وضعیتی که رکود بازار خودرو را عمیقتر میکند.
برخی فعالان بازار امیدوارند با سیاستگذاری مناسب دولت و ایجاد ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی، رکود در بازار خودرو شکسته شود و صنعت خودرو از وضعیت رکود تورمی خارج گردد. در غیر این صورت، هرگونه شوک ارزی یا تصمیم جدید سیاستگذاران میتواند اوضاع شکننده بازار را بیش از پیش متزلزل کند.
آینده بازار خودرو
از نگاه بسیاری از کارشناسان، در روزهای آینده تغییر چشمگیری در بازار خودرو رخ نخواهد داد. کاهش حباب قیمتی و عدم ورود سرمایهگذاران، رکود تورمی را ادامه خواهد داد؛ یعنی قیمتها پیوسته افزایش مییابد اما قدرت خرید جامعه کاهش پیدا میکند و تقاضای مؤثر همچنان محدود خواهد بود.
تحولات بازار برخی خودروهای داخلی
- سایپا شاهین اتوماتیک G: کاهش ۵۰ میلیون تومانی، قیمت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان
- سایپا اطلس G دندهای مدل ۱۴۰۴: افزایش ۵ میلیون تومانی، قیمت ۸۰۰ میلیون تومان
- پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۴: افزایش ۵ میلیون تومانی، قیمت ۵۲۰ میلیون تومان
- وانت زامیاد گازسوز: کاهش ۴۸ میلیون تومانی، قیمت ۹۴۰ میلیون تومان
- ایران خودرو ریرا: افزایش ۳۵ میلیون تومانی، قیمت یک میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان
- تارا دستی V1: کاهش ۳۱ میلیون تومانی، قیمت یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان
تحولات بازار برخی خودروهای مونتاژی
- دیگنیتی پرستیژ: کاهش ۵۵ میلیون تومانی، قیمت دو میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان
- فیدلیتی الیت (۵ نفره): افزایش ۲۰ میلیون تومانی، قیمت دو میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان
- کیامسی J7: کاهش ۱۰ میلیون تومانی، قیمت دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان
- کیامسی A5: کاهش ۴ میلیون تومانی، قیمت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
- تیگو ۸ پرومکس: کاهش ۴۰ میلیون تومانی، قیمت سه میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان
- فونیکس FX: کاهش ۱۰ میلیون تومانی، قیمت دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان