به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ورود نسل ششم نیسان آلتیما به ایران توسط شرکت نامی خودرو، فرصتی فراهم کرد تا نگاهی دقیق به تاریخچه نیسان آلتیما داشته باشیم. این خودرو با معرفی فناوریهایی مانند موتور VC-Turbo، گیربکس Xtronic CVT، سیستم AWD و ProPilot Assist، یکی از نخستین سدانهایی بود که تلاش کرد خودروهای بنزینی کلاس سدان را با فناوری روز زنده نگه دارد.
آغاز مسیر آلتیما: سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷
نام «آلتیما» برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ و با مدل سال ۱۹۹۳ روی یک سدان کامپکت-متوسط ظاهر شد. نیسان قصد داشت جایگزینی مدرن برای نیسان استانزا در بازار آمریکا معرفی کند. نسل اول آلتیما (U۱۳ Bluebird) در استودیو طراحی نیسان کالیفرنیا طراحی شد و تولید آن در کارخانه تنسی آمریکا آغاز شد.
نسل اول نیسان آلتیما (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)
نسل اول نیسان آلتیما بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ عرضه شد و مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۲ نیوتنمتر بود که با گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک ترکیب میشد.

امکاناتی مانند کیسه هوای راننده، سیستم تهویه خودکار، قفل مرکزی و شیشههای برقی در تیپهای بالاتر وجود داشت و خودرو در زمان خود یک انتخاب اسپرت و ارگونومیک در کلاس کامپکت بود.
نسل دوم نیسان آلتیما: ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱
نیسان در سال ۱۹۹۸ نسل دوم آلتیما (L۳۰) را معرفی کرد. این نسل به سمت یک خودروی بزرگتر و راحتتر خانوادگی حرکت کرد و طراحی بدنه نرمتر و آیرودینامیکتر شد. فضای سرنشینان افزایش یافت و کیفیت متریال داخلی بهبود قابل توجهی داشت.

پیشرانه ۲.۴ لیتری با کنترل الکترونیکی بهتر، نرمتر و کممصرفتر عمل میکرد. امکانات رفاهی مانند سیستم صوتی Bose، تودوزی چرمی و سانروف به تیپهای لوکس اضافه شد.
نسل سوم نیسان آلتیما: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶
در سال ۲۰۰۱، نسل سوم آلتیما با تحول بنیادین معرفی شد و وارد کلاس میدسایز سدانها شد. این نسل روی پلتفرم جدیدی ساخته شد که بعدها برای مدلهایی مانند Nissan Maxima و Murano نیز استفاده شد.
پیشرانههای نسل سوم
- موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر QR۲۵DE با توان ۱۷۵ اسب بخار
- موتور ۳.۵ لیتری V۶ (VQ۳۵DE) با توان ۲۴۰ تا ۲۵۰ اسب بخار
-

نسل سوم با بهبود راندمان، قدرت و شتابگیری، توان رقابت مستقیم با تویوتا کمری و هوندا آکورد را پیدا کرد. سیستمهای ایمنی مانند ABS، EBD و TCS به این نسل اضافه شد.
نسل چهارم نیسان آلتیما: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲
نسل چهارم آلتیما در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۶ معرفی شد و اولین نسل با گیربکس CVT Xtronic بود.

پیشرانهها
- ۲.۵ لیتری QR۲۵DE با توان ۱۷۵ اسب بخار
- ۳.۵ لیتری V۶ (VQ۳۵DE) با توان ۲۷۰ اسب بخار
نسل چهارم بر کاهش مصرف سوخت، کیفیت سواری و آرامش کابین تمرکز داشت و به فناوریهایی مانند استارت بدون کلید، دوربین دید عقب و سیستم کنترل پایداری مجهز شد.
نسل پنجم نیسان آلتیما: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸
نسل پنجم آلتیما روی پلتفرم D ارتقایافته ساخته شد و طراحی کاملاً جدید با جلوپنجره V-Motion و چراغهای بومرنگی معرفی شد.

پیشرانهها
- ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با توان ۱۸۲ اسب بخار
- ۳.۵ لیتری V۶ با توان ۲۷۰ اسب بخار
این نسل از سیستمهای ایمنی پیشرفته شامل نظارت بر نقاط کور، هشدار خروج از خط و ترمز خودکار اضطراری بهره میبرد و در بازارهای آسیایی با نام Nissan Teana عرضه میشد.
نسل ششم نیسان آلتیما: ۲۰۱۹ تا امروز
نسل ششم آلتیما در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۸ رونمایی شد و نقطه اوج فناوری نیسان در این رده است. این نسل برای اولین بار با سیستم چهارچرخ محرک در برخی نسخهها عرضه شد.

پیشرانهها
- موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر نسل جدید با توان ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۴ نیوتنمتر
- موتور ۲.۰ لیتری VC-Turbo با توان ۲۴۸ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتر
نسل ششم از اولین موتور تولید انبوه با نسبت تراکم متغیر استفاده میکند و به فناوریهای ProPILOT Assist، کروز کنترل تطبیقی، تشخیص عابر پیاده، هشدار ترافیک عقب، ترمز اضطراری خودکار و صفحه نمایش ۸ اینچی با Apple CarPlay و Android Auto مجهز است. تولید این نسل در دو کارخانه اصلی آمریکا و برای بازار چین در جوینتوینچر نیسان و دانگفنگ انجام میشود.
جمعبندی
نیسان آلتیما در بیش از سه دهه، از یک سدان کامپکت اقتصادی به یک خودروی مدرن با فناوریهای پیشرفته و سطحی نزدیک به سدانهای پریمیوم تبدیل شده است. این خودرو برند نیسان را در آمریکا احیا کرده و رقیب مستقیم تویوتا کمری، هوندا آکورد و هیوندای سوناتا است.
آلتیما با فناوریهای VC-Turbo، گیربکس Xtronic CVT، AWD و ProPilot Assist نشان داد که چگونه نیسان سدانهای بنزینی را با تکنولوژی روز زنده نگه میدارد، حتی در عصری که کراساوورها بازار را در اختیار دارند.
برای اطلاعات بیشتر، میتوانید به وبسایت شرکت نامی خودرو یا نمایندگیهای مجاز این شرکت مراجعه کنید.