منتشر شده در 12 آبان 1404 ساعت 16:00

خودروسازان چینی دیگر به سلطه در بازار داخلی قناعت نمیکنند و هدفشان حضور پررنگ در بازار جهانی است. با آنکه هنوز افراد بسیاری نسبت به موفقیت چینیها در بازارهای بینالمللی مردد هستند، اما کارلوس تاوارس مدیرعامل سابق استلانتیس اعتقاد دارد آنها واقعاً میتوانند در این مسیر موفق شوند. به گفته او، برندهایی مانند بی وای دی و جیلی نه تنها از بحرانهای جهانی صنعت خودرو جان سالم به در خواهند برد، بلکه شاید در نهایت به ناجیان خودروسازی اروپا تبدیل شوند!
آیا چین ناجی کارخانههای خودروسازی اروپا خواهد شد؟
تاوارس که چند ماه قبل از سمت مدیر عاملی استلانتیس استعفا داد، این روزها مشغول انتشار خاطرات و مصاحبه با رسانههاست و هر بار با پیشبینیهای تازه درباره آینده صنعت خودرو خبرساز میشود.
او اخیراً در گفتگو با نشریه فایننشال تایمز گفته که در بازهای بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، ممکن است خودروسازان چینی وارد عمل شوند و صنعت خودروی اروپا را از ورشکستگی نجات دهند، هرچند این اتفاق بدون هزینه نخواهد بود. آقای تاوارس در این مصاحبه اظهار کرده:
«فرصتهای زیادی برای چینیها در حال باز شدن است. روزی که یک خودروساز غربی دچار بحران شدید شود و کارخانههایش در آستانه تعطیلی قرار بگیرند و مردم در خیابانها تظاهرات کنند، یک خودروساز چینی آمده و خواهد گفت من آن را میخرم و مشاغل را حفظ میکنم. در آن لحظه، آنها ناجی تلقی خواهند شد.»

تجربه مستقیم تاوارس با خودروسازان چینی
تاوارس پیشتر در زمان مدیریت استلانتیس، نقش مهمی در خرید ۲۰ درصد از سهام خودروساز چینی لیپ موتور داشت. این امر ورود برند چینی به بازارهای جهانی را تسهیل کرد. آقای تاوارس اعتراف نموده چینیها اهداف بزرگتری در سر دارند و شاید در آینده قصد بلعیدن کامل استلانتیس را داشته باشند. وی در این رابطه گفته: «میدانم که لیپ موتور به این دلیل وارد همکاری شد چون احتمالاً روزی میخواهد ما (استلانتیس) را ببلعد.»
بحران در صنعت خودروی اروپا
تاوارس همچنان منتقد سرسخت سیاستهای خودرویی اتحادیه اروپا است. او میگوید تصمیم این اتحادیه برای ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز از سال ۲۰۳۵، خودروسازان اروپایی را وادار کرده تا میلیاردها یورو در مسیر برقیسازی سرمایهگذاری کنند، در حالی که ممکن است این سرمایهها هرگز بازدهی نداشته باشند.
به گفته او، شرکتهای اروپایی تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو برای توسعه خودروهای الکتریکی هزینه کردهاند. از نظر این مدیر کارکشته، اتحادیه اروپا در نهایت از تصمیم خود عقبنشینی خواهد نمود. وی با لحنی انتقادی افزوده:
«چه کسی اتحادیه اروپا را بابت ۱۰۰ میلیارد یورویی که شاید هرگز استفاده نشود، بازخواست میکند؟ هیچکس.»

آینده مبهم برندهای خودرویی جهان
به اعتقاد آقای تاوارس، صنعت خودروی جهانی در شرایطی از دگرگونی شدید قرار دارد که بیشتر برندهای فعلی قادر به بقا نخواهند بود. او پیشبینی کرده که در نهایت تنها پنج یا شش خودروساز بزرگ جهانی باقی خواهند ماند.
در فهرست احتمالی او نامهایی چون تویوتا، هیوندای، بی وای دی و احتمالاً جیلی به عنوان بازماندگان دیده میشود. از دید آقای تاوارس، دیگر برندها به احتمال زیاد جذب این غولهای خودروسازی خواهند شد.
نکته جالب اینجاست که تاوارس نام استلانتیس را در میان بازماندگان ذکر نکرده؛ موضوعی که برخی آن را نشانه دوری حرفهای او از شرکت سابقش میدانند و برخی دیگر آن را طعنه سنگین مردی میخوانند که بیش از هر کس از درون این صنعت خبر دارد. وی همچنین آینده را برای تسلا تاریک تصور کرده و گفته شاید این شرکت در ده سال آتی جایگاهی در صنعت خودرو نداشته باشد.
در هر حال، سخنان تاوارس بار دیگر نشان میدهد که چینیها دیگر تنها بازیگران بازار داخلی نیستند؛ آنها با قدرت در حال پیشروی به سمت تسلط جهانی هستند، و شاید روزی نه چندان دور، صنعت خودروی اروپا برای بقا ناچار شود به آنها تکیه کند.
source