این آسیب تنها آغاز ماجرا است. رانندگانی که عادت به رانندگی با مخزن خالی دارند، اغلب با علائمی مانند سختی استارت، کاهش شتاب و حتی خاموش شدن ناگهانی موتور مواجه می‌شوند. این مشکلات از ورود هوا به سیستم سوخت‌رسانی ناشی می‌شود که منجر به اختلال در احتراق خواهد شد. علاوه بر این، رسوبات و آلودگی‌های کف مخزن که در طول زمان انباشته می‌شوند به داخل لوله‌های سوخت کشیده می‌شوند و فیلترها را مسدود می‌کنند.

در خودروهای مدرن، این رسوبات می‌توانند به انژکتورها آسیب بزنند و کارایی موتور را کاهش دهند. در کشورهای در حال توسعه که کیفیت سوخت گاهی ناپایدار است، این خطرات دوچندان می‌شود. سازمان بهداشت جهانی در گزارش‌های مرتبط با ایمنی ترافیک، به‌طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرده و هشدار می‌دهد که مشکلات سوخت‌رسانی می‌تواند عامل 10 درصد حوادث جاده‌ای باشد؛ بنابراین، تمام شدن بنزین نه تنها یک ناتوانی موقت است، بلکه می‌تواند زنجیره‌ای از آسیب‌ها را به موتور تحمیل کند که در ادامه به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

در ادامه، مهم‌ترین عواقب فنی تمام شدن بنزین را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهیم:

عملکرد پمپ سوخت و کاهش خنک کاری

یکی از اولین تأثیرات فنی کمبود سوخت، کارکرد نامناسب پمپ بنزین است. در خودروهای مدرن، پمپ بنزین غالباً در داخل مخزن سوخت قرار دارد و سوخت به عنوان روان کننده و خنک‌کننده برای پمپ عمل می‌کند. وقتی سطح بنزین بسیار پایین بیاید یا خودرو کاملاً از بنزین تهی شود، پمپ سوخت مجبور می‌شود علاوه بر سوخت، هوا یا بخارات ته‌مانده را نیز مکش کند. این وضعیت باعث می‌شود که پمپ دچار افزایش دما، اصطکاک بالاتر، سایش بیشتر یا حتی شکست شود؛ بنابراین، در زمانی که بنزین تمام شود، حتی قبل از آن‌که موتور خاموش شود، پمپ سوخت تحت‌فشار قرار می‌گیرد که هزینه تعمیر یا تعویض آن ممکن است بسیار بالا باشد.

source

توسط autokhabari.ir