آرتابان آرتان اولین سدان مونتاژی شرکت آرتابان موتور است که رگ و ریشه آن به شرکت MG بر می گردد و طراحی و امکانات قابل قبولی را ارائه می کند.
درباره آرتابان آرتان
آرتابان موتور یکی از شرکت های نوپا در صنعت خودرو است که با سرمایه گذاری قابل توجه پا به این عرضه گذاشته و قرار است در تمام رده های صنعت حضوری فعال داشته باشد. این شرکت پیش تر به بازار خودروهای کار و تجاری ورود کرده بود و در واردات خودرو هم با خودروهای نشان GAC به بازار آمد. اما مدیران این شرکت برنامه های بلند پروازانه تری را در سر داشتند و از همان ابتدا برنامه هایی درباره مونتاژ گسترده خودروهای سواری را اعلام کرده بودند.

آرتان نام نخستین سدان آرتابان موتور است که در واقع نمونه ریبج شده و مونتاژی از سدان رووی (Roewe i5) به حساب می آید. سدانی ساب کامپکت از محصولات سایک که از سال ۲۰۱۷ روی خط تولید این کمپانی قرار دارد و در نسخه برقی استیشن با نشان MG در بازارهای صادراتی به عرضه می رسد. البته این خودرو در برخی بازارها با نام ام جی ۵ هم شناخته می شود که البته این نام گذاری بیشتر مربوط به نسخه برقی و استیشن آن است. آرتابان موتور آخرین فیس لیفت از این خودرو را برای بازار ایران در نظر گرفته که طراحی نسبتا قابل قبولی دارد و چهره آن قدیمی نیست. پس تا اینجای کار می دانیم که با سدانی از یک کمپانی مطرح چین طرف هستیم که ظاهر خوبی دارد و یک رگ آن به نشان قدیمی MG می خورد.
طراحی بدنه آرتابان ARTAN
اگر نمونه های اولیه رووی i5 یا همان AMG ATRAN را MG 5 بدانیم باید بگوییم که به طور کلی این خودرو نسبت به نسخه های ابتدایی خود طراحی بسیار جذاب تر و اسپرت تری را به نمایش می گذارد اما نقدی که می توان به آن داشت این است که چه در طراحی بخش های جلو و چه در طراحی دیگر بخش ها، آنچنان استفاده از اِلمان ها و مشخصه های طراحی خودروهای روز را نمی بینیم.

در طراحی بخش های جلو آرتان اولین چیزی که توجه ها را به خود جلب می کند فرم طراحی کاسه چراغ های جلو است که به دلیل استفاده از گوشه های تیز، جلوی این خودرو جلوه ای تهاجمی پیدا کرده است. از طرف دیگر بهره مندی از جلوپنجره یکپارچه با سپر طراحی این خودرو را اسپرت تر کرده و جلوه خوبی را به آن داده است. مورد دیگری که می تواند برای مشتریان ایرانی جلب توجه کند، خود لوگو و نشان شرکت آرتابان است که به دلیل استفاده از سه دایره کرومی رنگ، می تواند یادآور نشان و لوگو آئودی باشد.
طراحی بخش های جانبی AMG ARTAN کمی ساده تر از دیگر بخش ها بوده و زرق و برق طراحی بخش های جلو و عقب را ندارد، با این حال سبک طراحی بخش های جانبی این خودرو کاملا منطقی و هماهنگ با طراحی دیگر بخش های است. اگر با دقت به طراحی بخش های جانبی آرتابان ARTAN نگاه کنیم می توانیم خطوط برآمده بسیاری را مشاهده کنیم که طراحی بخش های جانبی را از سادگی دور کرده اند و استفاده از خطوط کرومی نیز می تواند احساس لوکس بودن را به بیننده منتقل کند. طراحی رینگ های آلومینیومی این خودرو، طراحی نسبتا ساده ای بوده و برخلاف رقبا آنچنان اسپرت نیست.

یکی از پیشرفت های بسیار خوبی که در رووی i5 به عنوان فیس لیفتی از MG 5 شاهد هستیم، ایجاد تغییراتی در دیزاین بخش عقب است. به عنوان مثال با اینکه کاسه چراغ های عقب کاملا به صورت مجزا و جداگانه طراحی شده اند اما در آرتابان آرتان می بینیم که کاسه چراغ های عقب به وسیله نواری عریض مشکی و کرومی به یکدیگر متصل شده اند. از طرفی دیگر فرم طراحی سپر عقب نیز در این خودرو دستخوش تغییر شده و به دلیل بهره مندی از خروجی اگزوزهای غیر واقعی، طراحی اسپرت تری را به نمایش می گذارد.
مشخصات فنی ARTABAN ARTAN
زیر کاپوت آرتابان آرتان یا همان AMG ARTAN یک پیشرانه ۱.۵ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۲۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر را ارائه می دهد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو می رسد. نکته ای که در مورد این پیشرانه وجود دارد این است که به دلیل عدم استفاده از توربوشارژ در ساختار پیشرانه بنزینی آرتابان آرتان، این خودرو سازگاری بهتری با سوخت کشور دارد.

بر اساس آنچه که خود شرکت رووی اعلام کرده است، مصرف سوخت ترکیبی در شرایط استاندارد به صورت میانگین کمتر از ۶.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و عملا با خودروی کم مصرف سر و کار داریم.
در مورد سیستم های تعلیق این خودرو نیز باید بگوییم که سیستم تعلیق مورد استفاده در محور جلو ARTABAN ARTAN از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب آن سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود که بر اساس تجربه ای که از این ترکیب در خودرویی نظیر MG 5 داریم، انتظار می رود که عملکرد قابل قبولی را از این سیستم مشاهده کنیم.
طراحی کابین و امکانات
Roewe i5 در داخل کابین تلاش کرده ترکیبی از کارایی روزمره و حس مدرن را ارائه کند؛ نتیجه ای که در برخی بخش ها موفق و در برخی دیگر آنچنان برجسته نیست. اول از همه، زبان طراحی داشبورد ساده و بدون حجم پردازی های اغراق آمیز است. به طور دقیق تر در این بخش خطوط طراحی افقی غالب است که به حفظ دید و ایجاد حس فضای باز کمک می کند. متریال به کار رفته در بخش های بالایی داشبورد کیفیت قابل قبولی دارد و تا حدی حس خوبی را منتقل میکند، اما در نواحی پایینتر و اطراف درها پلاستیک های خشک قابل لمس هستند که تا حدی نشان دهنده ذات اقتصادی بودن آرتابان آرتان است.

غربیلک فرمان طراحی نسبتاً جمع و جور و مینیمالی دارد و محل قرارگیری دکمه ها منطقی به نظر می رسد؛ دکمه های کنترلی چند منظوره دسترسی خوبی به تنظیمات صوتی و کروز کنترل میدهند بدون آنکه حواس راننده را بیش از حد منحرف کنند. نکته دیگری که در این بخش می توان به آن اشاره کرد این است که بخشی از تنظیمات سیستم تهویه بر روی فرمان کارشده که دسترسی به این بخش را برای راننده راحتتر می کند. از طرفی شکل فرمان برای مانورهای شهری مناسب است و حس خوبی را به راننده منتقل می کند.
بخش مرکزی داشبورد ARTABAN ARTAN یکی از نقاطی است که مورد توجه قرار می گیرد ؛ سبک طراحی در این بخش ساده تر شده و شیفت به نمایشگر لمسی و کاهش تعداد دکمه های فیزیکی در این بخش کاملا واضح است. در بخش کنسول وسط نیز محل قرارگیری دسته دنده، فضایی برای قرار دادن گوشی و جا لیوانی ها منطقی اند، اما فضای ذخیره سازی عمیق تری برای مشتریانی که بار روزمره بیشتری دارند می توانست مفید باشد. بخش لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پاسخگویی مناسبی دارد، اما منوی نه چندان پیچیده آن برای کاربرانی که به رابط های پیچیده عادت دارند ممکن است ساده به نظر برسد.

نکته مثبت دیگر که در طراحی کابین آرتابان آرتان دیده می شود، ارگونومی صندلی ها و دید خوب رو به بیرون است که در سفرهای طولانی خستگی کمتری ایجاد می کند. نورپردازی داخلی ملایم و اقتصادی طراحی شده است و حس مدرن را تقویت می کند، هرچند جلوه لوکس تری که در برخی رقبای هم رده می بینیم را در این خودرو نمی توانیم مشاهده کنیم.
اولین سدان آرتابان موتور از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز شرایط قابل قبولی دارد. تجهیزاتی مانند فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوای جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کنترل پایداری الکترونیکی، حالت های مختلف رانندگی، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، دوربین دید ۳۶۰ درجه(در برخی نسخه ها)، سنسور پارک عقب، صفحه پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، نمایشگر لمسی چندرسانه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مخصوص برای عقب، سانروف و دیگر امکانات در این خودرو دیده می شود.
رقبای آرتابان آرتان
این خودرو با توجه به مشخصات و امکانات خود با خودروهای مختلفی می تواند رقابت کند که بخشی از آنها جزو محصولات مونتاژی بوده و بخشی دیگر می تواند از میان خودروهای تولید داخل باشد. بر همین اساس خودروهایی نظیر آریزو ۵ FL، سابرینا پلاس و… جزو خودروهای مونتاژی بازار ایران هستند که می توانند رقیبی برای AMG ARTAN به حساب آیند و در میان خودروهای تولید داخل نیز شاهین پلاس و تارا V4 اتوماتیک نیز می توانند با این خودرو به لحاظ مشخصات و امکانات رقابت کنند. البته در صورت عرضه سدان اینووی گروه بهمن، این خودرو نیز می تواند به جمع رقبای آرتابان آرتان بپیوندد.
آلبوم تصاویر
























سوالات متداول
زیر کاپوت آرتابان آرتان یا همان AMG ARTAN یک پیشرانه ۱.۵ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۲۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر را ارائه می دهد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو می رسد. نکته ای که در مورد این پیشرانه وجود دارد این است که به دلیل عدم استفاده از توربوشارژ در ساختار پیشرانه بنزینی آرتابات آرتان، این خودرو سازگاری بهتری با سوخت کشور دارد.
تجهیزاتی مانند فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوای جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کنترل پایداری الکترونیکی، حالت های مختلف رانندگی، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، دوربین دید ۳۶۰ درجه(در برخی نسخه ها)، سنسور پارک عقب، صفحه پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، نمایشگر لمسی چندرسانه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مخصوص برای عقب، سانروف و… جزو امکاناتی است که در این خودرو دیده می شود.
source