امید محمدی؛ بازار گروه خودرو: در جریان برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی گروه خودروسازی سایپا با مجموعه ای از تازه ترین دستاوردهای فنی و تولیدی خود، حضور پر رنگی را رقم زده است. سایپا در این رویداد بزرگ صنعتی، نه تنها جدیدترین خودروهای خود را به نمایش گذاشته بلکه بخش قابل توجهی از فضای غرفه را به معرفی توان فنی و زیرساخت های مهندسی اختصاص داده است. یکی از محورهای اصلی حضور گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه، معرفی پروژه توسعه خانواده موتورهای جدید است؛ پروژه ای که با همکاری شرکت مگاموتور، مرکز تحقیقات و معاونت مهندسی گروه خودروسازی سایپا آغاز شده است.

هدف از اجرای این طرح، ایجاد تحولی بنیادین در حوزه قوای محرکه و پاسخ گویی به نیازهای محصولات متنوع گروه خودروسازی سایپا عنوان شده است. بر اساس اعلام مدیران ارشد سایپا، با تکیه به ظرفیت های داخلی و توان زنجیره تامین کشور، پیش بینی می شود بیش از ۶۰ درصد خودکفایی در تولید این پیشرانه ها محقق شود.
در بخش محصولات نهایی نیز سایپا با خودروهای پارس نوآ، شاهین پلاس، کراس اوور ۴۲۱ پی که همان نسخه مونتاژی چانگان سی اس ۳۵ است و سهند سی وی تی حضور یافته است
پارس نوآ و ۴۲۱ پی در کانون توجه
در غرفه گروه خودروسازی سایپا، مجموعه ای از شرکت های زیر مجموعه نیز حضور فعال دارند. از جمله این شرکت ها می توان به مگاموتور، سایپا شیشه، فنرسازی زر، پارس خودرو، مالیبل سایپا، ایندامین، طیف سایپا، قالب های بزرگ صنعتی سایپا، سایپا گام، سایپا پرس، تولید رینگ سایپا، پلاسکوکار و رادیاتور ایران اشاره کرد. هر یک از این شرکت ها بخشی از توان صنعتی گروه را به نمایش گذاشتند و محصولات و قطعات متنوعی را که در زنجیره تولید سایپا مورد استفاده قرار می گیرد، معرفی کردند.

در بخش محصولات نهایی نیز سایپا با خودروهای پارس نوآ، شاهین پلاس، کراس اوور ۴۲۱ پی که همان نسخه مونتاژی چانگان سی اس ۳۵ است و سهند سی وی تی حضور یافته است. در بخش های مختلف غرفه، بازدیدکنندگان با قطعات کابین خودرو آریا، مجموعه های جدید سیستم تعلیق، فرمان، داشبورد و دیگر اجزای فنی آشنا شدند.

همچنین پیشرانه های جدید بنزینی و هیبریدی در کنار گیربکس های نسل تازه در معرض دید عموم قرار گرفتند.
همین حالا اگر شماره حساب بدهند، مبلغ خرید را واریز می کنم. البته به دلیل تقاضای بالا، ثبت نام خودروهای سایپا معمولا از طریق قرعه کشی انجام می شود
خریدار پارس نوآ هستم
حضور گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه صنعت تنها محدود به معرفی خودرو نبود، بلکه با استقبال و بازدید مسئولین نیز همراه شد، در این نمایشگاه صدیف بیک زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران با حضور در غرفه این خودروساز حضور و به اهمیت رویکرد جدید خودروسازان داخلی به ویژه سایپا در تولید خودروهای اقتصادی اشاره داشت.

بیک زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار «بازار» مبنی بر خودروی پارس نوآ و نقش دولت در حمایت از آن گفت: «پارس نوآ خودرو اقتصادی گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس خودرو محسوب می شود که در حال حاضر با قیمت حدود ۸۷۸ میلیون تومان عرضه می شود. توسعه این خودرو به منظور پاسخ به نیاز قشر متوسط و پایین جامعه طراحی شده است و انتظار می رود سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.»
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران درباره تمایل بازار به خودروهای اقتصادی اظهار داشت: «اکنون تقاضای داخلی عطش بالایی برای خودروهای اقتصادی دارد. معمولا مشتریانی که قدرت خرید متوسطی دارند به دنبال خودروهایی هستند که با قیمت پایین تر عرضه شوند اما همچنان کیفیت، ایمنی و سلامت خودرو حفظ شود. پارس نوآ یکی از این گزینه ها است که می تواند در این بخش از بازار نقش پر رنگی ایفا کند.»
بیک زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «بازار» درباره حمایت دولت از خودروسازان داخلی با در نظر داشتن رشد داخلی سازی، توضیح داد: «دولت می تواند از چند مسیر از خودروسازان حمایت کند، یکی از این مسیرها حمایت تعرفه ای است. هر چقدر تعرفه واردات بالاتر باشد، تولیدکنندگان داخلی در شرایط رقابتی بهتری قرار می گیرند. در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی مشکل بازار ندارند و هر میزان که تولید کنند، قادر به فروش هستند.»

بیک زاده با اشاره به اینکه قیمت گذاری خودرو یکی از دغدغه اصلی تولیدکنندگان است، گفت: «اگر فرآیند قیمت گذاری خودروهای داخلی اصلاح شود، قطعا واحدهای تولیدی توان پاسخ گویی به نیاز داخلی با قیمت های مناسب را دارند. در واقع اگر اجازه داده شود سهم واقعی تولیدکنندگان از قیمت تمام شده در بازار لحاظ شود، مشکلات این واحدها به حداقل می رسد.»
وی با تاکید به لزوم حمایت بازرگانی و فنی دولت از صنعت خودرو خاطرنشان کرد: «دولت هم اکنون حمایت های مناسبی در حوزه بازرگانی و فنی دارد، اما بحث اصلی مکانیزم قیمت گذاری است. اگر این ساز و کار اصلاح شود، هم مصرف کننده و هم تولید کننده منتفع خواهند شد. خودروسازان داخلی تجربه صادرات را نیز دارند و در صورت بهبود شرایط، امکان توسعه صادراتی مجدد وجود دارد.»

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، تاکید کرد: «صنعت خودرو صنعتی با اثرات اقتصادی گسترده است. این صنعت، همانند بخش ساختمان، صنایع متعددی از جمله فولاد، پتروشیمی و قطعه سازی را به حرکت در می آورد. از همین رو در همه کشورها، دولت ها نگاه ویژه به این بخش دارند و تلاش می کنند با حمایت هدفمند، زنجیره تولید را فعال نگه دارند.»
بیک زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار این رسانه در خصوص تمایل جهت خرید پارس نوآ، گفت: «همین حالا اگر شماره حساب بدهند، مبلغ خرید را واریز می کنم. البته به دلیل تقاضای بالا، ثبت نام خودروهای سایپا معمولا از طریق قرعه کشی انجام می شود. امسال سایپا با قدرت و انسجام بالا در نمایشگاه حاضر شده و این حضور نشان دهنده هم افزایی مجموعه های قطعه سازی و خودروسازی آن است.»