منتشر شده در 17 آبان 1404 ساعت 15:08
نسل اول نیسان قشقایی جزو محصولات ژاپنی بود که توسط پارس خودرو مونتاژ می شد. در ادامه نیسان قشقایی مونتاژی پارس خودرو را بررسی می کنیم.
نیسان قشقایی یک کراس اور نسبتاً کوچک و با ابعاد جمع و جور است که به دلیل برخورداری از نام ایرانی در بازار ایران بسیار شهرت پیدا کرده و از لحاظ فنی و استهلاک جزو محصولات ژاپنی معروف و محبوب در کشورمان به شمار میآید.
معرفی نیسان قشقایی مونتاژی پارس خودرو

شرکت نیسان برای ورود به بازار کراس اورهای کوچک، یک محصول جمع و جور با نام نیسان قشقایی را در سال ۲۰۰۶ معرفی کرد. دلیل نامگذاری این خودرو با نام ایرانی «قشقایی»، سرسختی و انس ایل قشقایی با طبیعت بود که به همین دلیل الگوی شرکت نیسان در نامگذاری محصول جدیدش شد. نیسان قشقایی در سال ۲۰۰۹ به صورت وارداتی توسط پارس خودرو وارد بازار ایران شد و بعد از مدتی نیز نسخههای مونتاژی آن در کشورمان به فروش رسیدند. این خودرو با مدلهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در ایران عرضه شده و به دلیل استهلاک پایین، کاربردپذیری بالا و توان فنی مناسب، توانست یکی از گزینههای مطلوب برای خریداران کراس اورهای کوچک ژاپنی محسوب شود.
طراحی بدنه نسل اول نیسان قشقایی
نیسان قشقایی نسل اول از ظاهری آراسته و دور از پیچیدگیهای مدرن و المانهای کاملاً متناسب در فرم بدنه خود بهره میبرد که برخلاف برادر بزرگتر هم نسلش یعنی نیسان مورانو، خیلی با المانهای جدید و متفاوت سر و کار ندارد. با این حال، طراحی این خودرو در زمان خودش بسیار دلنشین به نظر میرسید و سادگی همراه با وقار و متانت به کار رفته در فرم بدنه سبب شد تا از همان ابتدا مورد استقبال قرار بگیرد.

حجم پردازی روی بدنه در حد منطقی و مناسب صورت گرفته و چراغهای بزرگ جلو تناسب زیادی با دیگر اجزای تشکیلدهنده چهره این خودرو دارند. نمای عقب نیز با چراغهای دوتکه بزرگ و حداقل تزیینات طراحی شده است تا در مجموع ظاهری متناسب با وقار و نه چندان پیچیده برای این کراس اور خانوادگی ژاپنی به وجود آید.
نتیجه کار این بود که در قالب یک خودرو معمولی خانوادگی، این طراحی ظاهری در زمان خودش مورد استقبال واقع شد و کمتر کسی نسبت به آن انتقاد خاصی مطرح میکرد.
مشخصات فنی NISSAN Qashqai
نیسان قشقایی مونتاژ پارس خودرو با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه گیربکس اتوماتیک CVT روانه بازار ایران شده است. این پیشرانه حدود ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک CVT تحویل میدهد تا از آنجا به محور چرخهای جلو منتقل شود. البته این خودرو در تیپ SE به صورت تک دیفرانسیل عرضه شده، ولی در تیپ LE دارای سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل است و میتواند نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل کند که در نتیجه برای طبیعتگردیهای سبک یا عبور از مسیرهای لغزنده و برفی گزینه مطلوبتری به شمار میآید.

طبق اطلاعات منتشر شده، شتاب صفر تا صد نسخه تک دیفرانسیل معادل ۱۰.۷ ثانیه و شتاب نسخه دو دیفرانسیل نیز حدود ۱۱.۵ ثانیه است که در هر دو مورد، شتاب نسبتاً قابل قبول و مناسبی به شمار میآید، به ویژه که گیربکس این خودرو نیز از نوع CVT بوده و اگر از گیربکسهای اتوماتیک معمولی استفاده میشد، قطعاً شتاب بهتری نسبت به این ارقام به دست میآمد. به هر ترتیب، در حال حاضر نیز شتاب رسمی نیسان قشقایی به نوبه خودش در هر دو تیپ مناسب و کاربردی است و تا حدی نیز هیجانانگیز به نظر میرسد، با این حال عملکرد گیربکسهای CVT اصولاً خیلی مهیج نیست و به دلیل بالا نگه داشتن دور موتور میتواند تا حدودی برای راننده یا کاربران آزاردهنده باشد.
میانگین مصرف سوخت نیسان قشقایی نسل اول در نسخه دو دیفرانسیل حدود ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بوده و این رقم برای مدل تک دیفرانسیل کمتر از ۹ لیتر است که کمی بالاست. البته از یک خودرو با فناوری ساخت نه چندان جدید، گیربکس اتوماتیک CVT و وزن ۱۴۷۷ کیلوگرم خیلی هم انتظار کمتر از این نمیرود.
کیفیت سواری نیسان قشقایی در نوع خود نسبتاً نرم و لذتبخش است، اما هندلینگ آن در سرعتهای بالا کمی ضعف نشان میدهد که باید نسبت به رعایت جانب احتیاط هنگام دور زدنهای سریع کمال توجه داشت.
طراحی داخل کابین و امکانات نیسان قشقایی مونتاژی پارس خودرو
هرچقدر طراحی بدنه نیسان قشقایی نسل اول زیبا و متناسب به نظر میرسد، نمای داخل کابین آن اصلاً جذاب نیست و با توجه به شراکت کمپانی رنو و نیسان به نظر میرسد که این الگو از روی کابین رنو ال۹۰ برداشته شده باشد، که اصلاً زیبا به نظر نمیرسد. این داشبورد حجیم و ساده که تزیینات چندانی روی آن به کار نرفته و جزئیات آن نیز در حداقل سطح ممکن قرار دارد، با دریچههای تهویه دایرهای، فرمان سه شاخه قدیمی و رودریهایی که اگرچه کاملاً ارگونومیک هستند اما زیبایی چندانی ندارند، ترکیب شده و نمای داخلی این خودرو را تشکیل دادهاند.
البته برای سال ۲۰۰۶ خیلی هم انتظارات بالاتر از این نمیرفت. به هر حال، این سبک طراحی چندان جذاب نیست و چه در آن دوران و چه در حال حاضر نمیتوان امتیاز بالایی به طراحی داخلی این خودرو داد. سطح کیفی متریال چندان بالا نیست، اما میتواند تا حدودی قابل قبول باشد و رضایت نسبی مالکان را اندکی جلب کند.

میزان فضای داخل کابین با توجه به فاصله محوری ۲۶۳۰ میلیمتری تقریباً جادار بوده و میتواند ۴ تا ۵ نفر سرنشین بزرگسال یا اعضای خانواده را به خوبی پذیرایی کند. گنجایش صندوق عقب این خودرو نیز حدود ۴۱۰ لیتر است که برای یک کراس اور کوچک با چنین ابعادی چندان کم به نظر نمیرسد و قابلیت پذیرایی از لوازم مسافرتی ۴ نفر را دارد.
در مورد امکانات نیسان قشقایی مونتاژی پارس خودرو باید بدانید که این خودرو در تیپ فول آپشن دو دیفرانسیل تجهیزات مثل کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور باران، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی هیدرولیکی، اتولایت، چراغشور، فرمان کمکی برقی، نمایشگر مرکزی به همراه مانیتور ردیف عقب به صورت سفارشی، دوربین عقب، ۶ کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوگانه، گرمکن صندلیهای جلو و… را ارائه میدهد، که در تیپ SE تک دیفرانسیل بسیاری از این تجهیزات وجود ندارند.
رقبای نیسان قشقایی مونتاژی
با اینکه مونتاژ این خودرو در ایران به شکلی محدود و نه چندان گسترده انجام شد اما ادامه دار بودن مونتاژش در ایران می توانست نشانه هایی از پیشرفت صنعت خودرو را با خود همراه داشته باشد اما اکنون بیشتر یادآور روزهایی است که یک محصول مونتاژی در ایران توانایی رقابت با محصولات کره ای و ژاپنی نظیر؛ سورنتو XM، سوزوکی گرند ویتارا و… را داشت.
سوالات متداول
نیسان قشقایی مونتاژ پارس خودرو با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه گیربکس اتوماتیک CVT روانه بازار ایران شده است. این پیشرانه حدود ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک CVT تحویل میدهد تا از آنجا به محور چرخهای جلو منتقل شود. البته این خودرو در تیپ SE به صورت تک دیفرانسیل عرضه شده، ولی در تیپ LE دارای سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل است و میتواند نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل کند که در نتیجه برای طبیعتگردیهای سبک یا عبور از مسیرهای لغزنده و برفی گزینه مطلوبتری به شمار میآید.
در مورد امکانات نیسان قشقایی مونتاژی پارس خودرو باید بدانید که این خودرو در تیپ فول آپشن دو دیفرانسیل تجهیزات مثل کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور باران، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی هیدرولیکی، اتولایت، چراغشور، فرمان کمکی برقی، نمایشگر مرکزی به همراه مانیتور ردیف عقب به صورت سفارشی، دوربین عقب، ۶ کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوگانه، گرمکن صندلیهای جلو و… را ارائه میدهد، که در تیپ SE تک دیفرانسیل بسیاری از این تجهیزات وجود ندارند.
source