فناوریهای کمک-راننده (ADAS) در رانندگی اثرات مثبت زیادی داشتهاند، یکی از کاربردیترین این سیستمها، رادار تطبیقی (Full Speed Range Adaptive Cruise Control) یا FSRACC است. این سیستم نسبت به سیستمهای کروز کنترل تطبیقی قدیمی، بسیار پیشرفتهتر بوده و میتواند خودرو را نهتنها در بزرگراهها، بلکه در ترافیکهای سنگین شهری نیز بهصورت نیمهخودکار هدایت کند.
رادار تطبیقی (FSRACC) دقیقا چگونه کار میکند؟
برخلاف کروز کنترلهای معمولی که فقط سرعت را حفظ میکنند، رادار تطبیقی (FSRACC) با استفاده از یک سری سنسورها مانند رادار و دوربین، بهطور مداوم فاصله خودرو را با خودروی جلویی اندازهگیری میکند. اما ویژگی اصلی آن این است که میتواند در تمام بازههای سرعت خودرو کار کند.
قابلیت «توقف و حرکت» (Stop-and-Go) نیز جالب است. در ترافیکهای شهری، اگر خودروی جلویی متوقف شود، FSRACC بهطور خودکار ترمز میکند و خودرو را متوقف میسازد. وقتی خودروی جلویی دوباره حرکت کند، این سیستم بهطور خودکار (یا با یک فشار کوچک راننده به پدال گاز) خودرو را به حرکت درمیآورد.

مزایای مهم رادار تطبیقی یا FSRACC
رادار تطبیقی یا FSRACC مزایای مهمی دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم:
- کاهش خستگی راننده: با خودکارسازی فرآیند ترمز و گاز در ترافیک، استرس و خستگی راننده کمتر میشود.
- افزایش ایمنی فعال: این سیستم، فاصله ایمنی را با خودروی جلویی برقرار میکند تا ریسک تصادف از عقب (Rear-end Collision) نیز کمتر شود.
- رانندگی نرمتر و مصرف سوخت بهینه: شتابگیری و ترمزگیریهای نرم باعث میشود که از حرکات ناگهانی و غیربهینه راننده جلوگیری شود و مصرف سوخت هم کمتر شود.
محدودیتها و نکات ایمنی مهم
هرچند FSRACC یک فناوری بسیار کارآمد است، اما ممکن است محدودیتهایی نیز داشته باشد:
- وابستگی به شرایط محیطی: عملکرد سنسورها با باران شدید، برف، مه غلیظ، یا حتی آلودگی و گلآلود بودن سطح سنسور ممکن است دچار اختلال شود.
- کاهش هوشیاری راننده: از آنجایی که این سیستم راحتی بالایی را فراهم میکند، اما راننده موظف است همواره دستها را روی فرمان و نگاهش را به مسیر حفظ کند تا از خطر جلوگیری شود.
- محدودیت در تشخیص: سیستم ممکن است در تشخیص سریع و دقیق موتورسیکلتها، دوچرخهها یا خودروهایی که ناگهانی وارد لاین میشوند، خوب عمل نکند.
- عملکرد در پیچهای تند: در پیچهای تیز، ممکن است سنسورها عملکرد درستی نداشته و خودرو شتاب بالایی بگیرد.
جدول مقایسه رادار تطبیقی (FSRACC) با سیستمهای مشابه
| ویژگی | کروز کنترل معمولی (CC) | کروز کنترل تطبیقی (ACC) | FSRACC (تمام-محدوده سرعت) | دستیار رانندگی سطح ۲ (L2) |
|---|---|---|---|---|
| وظیفه اصلی | حفظ سرعت ثابت | حفظ سرعت و فاصله | حفظ سرعت و فاصله (در تمام سرعتها) | حفظ سرعت، فاصله و موقعیت در لاین |
| محدوده سرعت | معمولا بالای 40 km/h | معمولا بالای 30 km/h | از 0 تا حداکثر سرعت | از 0 تا حداکثر سرعت |
| قابلیت توقف و حرکت | خیر | معمولا خیر | بله | بله |
| کنترل فرمان (Lane Keep) | خیر | خیر | خیر (به تنهایی) | بله |
| کاربرد اصلی | بزرگراههای خلوت | بزرگراههای نیمهسنگین | تمام شرایط رانندگی (شهری و جادهای) | رانندگی نیمهخودکار در بزرگراه و ترافیک |
تکنولوژی رادار تطبیقی (FSRACC) به طور مستقیم بر راحتی و ایمنی رانندگی روزمره تاثیر میگذارد و میتواند تجربه رانندگی را بیش از قبل بهبود بخشد. البته بهتر است راننده همیشه نسبت به وضعیت رانندگی، هوشیار و آگاه باشد.
