ترمز موتور یا «Engine Brake» ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع ترمز کمکی محسوب می‌شود. این سیستم از مقاومت طبیعی موتور در برابر گردش آزاد پیستون‌ها استفاده می‌کند. وقتی راننده درحالی‌که دنده درگیر است پایش را از روی پدال گاز برمی‌دارد، دریچه گاز بسته شده و هوای ورودی محدود می‌شود؛ در نتیجه، موتور برای چرخیدن به انرژی بیشتری نیاز دارد و همین انرژی از چرخ‌ها گرفته می‌شود.

در کامیون‌های دیزلی مدرن، این سیستم معمولا با تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها نیز تقویت می‌شود تا تاثیر بیشتری در کاهش سرعت داشته باشد. این نوع ترمز ساده، بدون نیاز به تجهیزات اضافه کار و به کاهش استهلاک لنت‌ها کمک می‌کند. با این همه، توان کاری ترمز موتور محدود است و در سرازیری‌های طولانی ممکن است کافی نباشد.

source

توسط autokhabari.ir