به گزارش پرشین خودرو، انتشار قیمت جدید کوییک اتومات واکنش گستردهای در اخبار خودرو، رسانهها و شبکههای اجتماعی ایجاد کرده است؛ واقعیت این افزایش قیمت یا شفافسازی قانونی پارسخودرو چیست؟
در روزهای اخیر، درج رقم جدید برای خودروی کوییک اتومات در سامانه کدال واکنشهای گستردهای در رسانهها و شبکههای اجتماعی ایجاد کرده است. برخی منابع از افزایش قیمت ۱۶۲ میلیون تومانی خبر دادهاند، در حالی که بررسیها نشان میدهد موضوع بیش از هر چیز ناشی از الزامات قانونی افشای اطلاعات شرکتهای بورسی است و نه تغییر واقعی قیمت یا بازگشت خودرو به بازار.
طبق مقررات سازمان بورس، شرکتهای خودروساز موظفاند پس از دریافت مجوز از نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و شورای رقابت، قیمتهای مصوب جدید محصولات خود را حتی در صورت توقف موقت تولید، در سامانه کدال منتشر کنند. این اقدام با هدف شفافسازی مالی و ثبت مبنای رسمی برای گزارشهای حسابداری انجام میشود و الزاماً به معنای عرضه محصول نیست.
بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر خطوط تولید پارسخودرو فاقد کوییک اتومات هستند و توقف موقت این مدل ناشی از محدودیت تأمین قطعات گیربکس اتوماتیک بوده است. بنابراین انتشار قیمت جدید اقدامی اداری و شفافساز است، نه نشانه افزایش عملیاتی قیمت یا عرضه مجدد.
افزایش قیمت خانواده کوییک منطقی و کنترلشده
- کوییک S از ۴۷۶ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان به ۵۶۵ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان افزایش یافته (۱۸٫۶٪ رشد).
- کوییک GXL از ۵۰۵ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان به ۵۸۷ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان رسیده (۱۶٫۲٪ رشد).
این اصلاح قیمتی با هماهنگی شورای رقابت و در چارچوب شاخصهای اقتصادی از جمله نرخ تورم، نرخ ارز و بهای مواد اولیه انجام شده و در مقایسه با سایر خودروسازان داخلی، افزایش کمتری دارد.
شفافیت مالی، نه تغییر قیمت واقعی
آنچه در برخی رسانهها بهعنوان «افزایش قیمت کوییک اتومات» مطرح شده، بخشی از فرآیند افشای اطلاعات مالی شرکتهای بورسی بوده و نه تصمیمی برای تغییر قیمت در بازار. کوییک اتومات فعلاً در برنامه تولید و عرضه قرار ندارد و نرخ اعلامشده صرفاً برای ثبت شفافیت مالی منتشر شده است.
حاشیههای اخیر بیشتر ناشی از تفسیر نادرست نحوه افشای اطلاعات در بورس و بیاطلاعی از فرآیند قیمتگذاری رسمی خودرو است؛ فرآیندی که هرگونه تغییر قیمت را تنها با تأیید شورای رقابت و اطلاعرسانی رسمی امکانپذیر میکند.