به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سیویک تایپ R که تکیهگاه اصلی آن یک موتور چهارسیلندر دو لیتری توربوشارژ است، ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۵ نیوتنمتر گشتاور را تنها به محور جلو تحویل میدهد؛ ساختاری که در ظاهر ساده بهنظر میرسد اما هماهنگی آن با شاسی دقیق و گیربکس ششسرعته دستی، تایپ R را به یکی از متفاوتترین خودروهای بازار تبدیل کرده است. شتاب ۵.۴ ثانیهای شاید روی کاغذ چشمگیرترین عدد این کلاس نباشد، اما آنچه تایپ R را متمایز میکند، پایداری، هندلینگ و ارتباط مستقیم راننده با خودرو است؛ ویژگیهایی که هوندا آگاهانه آنها را بالاتر از شتابگیری خطی قرار داده است.
سیویک تایپ R در جهنم سبز
نوربرگرینگ یا همان «جهنم سبز» یکی از سختترین و فنیترین پیستهای جهان است. بخشی به نام Nordschleife با ۷۳ پیچ متنوع، تغییرات ارتفاع گسترده—از ۲۳۰ تا ۶۴۰ متر—و مسیر طولانی، جایی است که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا عملکرد محصولاتشان را محک میزنند. از پورشه و فراری گرفته تا مرسدس و تسلا، همه در این پیست بهدنبال اثبات واقعی توان مهندسی خود هستند.

در چنین محیط چالشی، هوندا سیویک تایپ R توانست رکورد ۷ دقیقه و ۳۹.۶۹ ثانیه را ثبت کند؛ زمانی که آن را به سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو جهان در این پیست بدل کرده است.

این رکورد تنها یک عدد نیست؛ بلکه حاصل توسعه سیستم تعلیق پیشرفته، آیرودینامیک بهینهشده، سختی بیشتر شاسی و هماهنگی دقیق پیشرانه با ضرایب دنده کوتاهتر نسبت به نسل قبل است. تایپ R ثابت کرد که با وجود تکدیفرانسیل بودن و استفاده از گیربکس دستی، همچنان میتواند خودروهای بسیار قدرتمندتر، گرانتر و مجهزتر را پشت سر بگذارد.
شکست غولهای چند میلیاردی
وقتی فهرست خودروهایی که تایپ R در نوربرگرینگ پشت سر گذاشته را مرور کنیم، اهمیت این رکورد بیشتر نمایان میشود. نامهایی مانند:
لامبورگینی مورسیهلاگو LP۶۴۰
مکلارن مرسدس SLR
شورولت کوروت ZL۱
پاگانی زوندا C۱۲S
آئودی R۸ V۱۰
آستونمارتین ونتیج
و مدلهای مختلف پورشه ۹۱۱ و کایمن
تمامی این خودروها از پیشرانههایی با حجم بسیار بالاتر، توان بیشتر، محور محرک عقب یا سیستم چهارچرخ محرک و البته قیمتهایی چند برابر بالاتر بهره میبرند. با اینحال تایپ R با ساختار سادهتر اما مهندسی دقیقتر، توانست میان آنها جایگاهی فراتر از انتظار کسب کند.

تنها تعقیبکننده جدی هوندا تایپ R در کلاس دیفرانسیل جلو، نسخه ۵۰ سالگی فولکسواگن گلف GTI Clubsport است که با زمان ۷:۴۱.۲۷ حدود ۸ جایگاه عقبتر قرار میگیرد؛ فاصلهای که در نوربرگرینگ بسیار قابل توجه است.
رقبای بازار ایران؛ روی کاغذ سریع، در عمل بیتجربه
با آغاز موج جدید واردات خودرو، محصولات مختلفی وارد کشور شدهاند که بسیاری از آنها ادعاهای بزرگی درباره قدرت، شتاب و عملکرد دارند. برخی برندهای چینی حتی از توان نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار سخن میگویند، اما هیچیک از این خودروها در پیستهای معتبر جهانی آزمایش و تأیید نشدهاند و بخش زیادی از اطلاعات آنها صرفاً تبلیغاتی است.

در بازار ایران، خودروهایی که شتاب رسمی حدود ۵ ثانیه دارند بسیار محدودند و بسیاری از آنها تنها در مسابقات درگ میتوانند عملکرد قابل قبولی نشان دهند؛ نه در پیستهای فنی مانند نوربرگرینگ. از میان خودروهای معتبر و آزمایششده جهانی، تنها پورشه ۷۱۸ S و ۹۱۱ کاررا S سابقه رسمی در تستهای بینالمللی دارند، اما قیمت آنها در بازار ایران به دهها میلیارد تومان میرسد و اختلاف سطح کلاسی آنها با تایپ R کاملاً مشهود است.

به همین دلیل اگر روزی با سیویک تایپ R پشت فرمان باشید، احتمالاً معنای این جمله روی آینه جانبی کاملاً واقعی خواهد بود:
«خودروها از آنچه در آینه میبینید بسیار عقبتر هستند.»
