وزارت امنیت عمومی چین در واکنش به موج گسترده بحثهای آنلاین درباره یک بند جنجالی در پیشنویس استاندارد ملی ایمنی خودروها، اعلام کرد که هیچگونه محدودیتی برای دستیابی خودروهای برقی یا هیبریدی به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۵ ثانیه وجود ندارد. این موضوع پس از آن مطرح شد که برخی کاربران شبکههای اجتماعی، متن پیشنویس را اشتباه تفسیر کرده و تصور کردند چین قصد دارد شتاب خودروهای برقی را محدود کند.
اصل ماجرا چه بود؟
در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۵ (۲۰ آبان ۱۴۰۴)، وزارت امنیت عمومی چین نسخه مشورتی استاندارد ملی جدید با عنوان «شرایط فنی ایمنی عملکرد خودروهای موتوری» را منتشر کرد. در یکی از بندهای این پیشنویس آمده بود که:
«پس از هر بار روشنکردن خودرو (بهجز سیستمهای استارت–استاپ خودکار)، خودروهای سواری باید در حالت پیشفرض طوری تنظیم شوند که زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آنها کمتر از ۵ ثانیه نباشد.»
انتشار این جمله باعث شد موضوع «ممنوعیت شتابگیری سریع خودروهای برقی» بهسرعت در شبکههای چینی ترند شود؛ اما مقامهای مسئول بلافاصله توضیح دادند که مفهوم کلیدی در این بند، “حالت پیشفرض روشنشدن خودرو” است و به عملکرد نهایی خودرو ارتباطی ندارد.
شتاب سریع همچنان مجاز است
مسئولان توضیح دادند که:
- این بند تنها به حالت اولیه عملکرد خودرو پس از روشنشدن اشاره دارد.
- با انتخاب حالتهای رانندگی مختلف، فعالسازی حالت اسپرت، فشردن بیشتر پدال گاز یا تغییر تنظیمات، خودرو همچنان میتواند شتابهای زیر ۵ ثانیه ارائه دهد.
- هدف از این بند کاهش گشتاور ناگهانی در شروع حرکت و جلوگیری از افزایش تصادفات ناشی از از دست رفتن کنترل است، موضوعی که در خودروهای برقی با شتاب آنی و گشتاور بالا بیشتر دیده میشود.
به گفته این مقامها، رشد چشمگیر فروش خودروهای برقی در چین و قدرت بالای موتورهای الکتریکی در لحظه شروع حرکت، باعث شده آمار برخی حوادث «خروج ناگهانی خودرو از کنترل هنگام استارت» افزایش یابد؛ بنابراین این قانون صرفاً برای ایمنی اولیه تدوین شده است.
نمونههایی از خودروهای چینی با شتاب زیر ۵ ثانیه
با رویکرد جدید چینیها به خودروهای برقی پرشتاب، اکنون تعداد بسیار زیادی از خودروهای حتی خانوادگی چینی قادرند در حد سوپراسپرتهای سالهای گذشته، شتاب بگیرند. به عنوان مثال جدول ذیل را ببینید:
source