مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از صدور مجوز ۱۸ شرکت برای واردات بنزین سوپر خبر داد. این محصول، به زودی در بورس کالا با قیمت ۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود و پنج هزار تومان دامنه نوسان دارد. بر این اساس، باتوجه به هزینه‌های جانبی، سود شرکت پخش‌کننده و مالیات بر ارزش افزوده، احتمالا مصرف‌کننده‌ی نهایی مجبور است برای هر لیتر بنزین سوپر وارداتی، حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان بپردازد. به عبارت دیگر، یک باک ۵۰ لیتری، ۴ تا ۴/۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران با اشاره به اعلام قیمت پایش بنزین سوپر وارداتی در بورس گفت:

مطابق اطلاعات به‌دست‌آمده، قیمت پایه این فرآورده ۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است. به این رقم، هزینه حمل‌ونقل از مبادی بنادر تا جایگاه‌ها، حق‌العمل جایگاه و همچنین مالیات بر ارزش افزوده اضافه خواهد شد، همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده که پیش‌تر حدود ۳۰ درصد محاسبه می‌شد، با همراهی دستگاه‌های مسئول به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

محمد نظیفی، مدیرعامل بورس انرژی از عرضه بنزین ویژه (بنزین سوپر) پس از ۲ سال در این بازار خبر داد:

تفاوت بنیادین بورس انرژی و سازوکار بازار با سایر روش‌ها این است که قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. ما نمی‌توانیم پیش از مچینگ (تطبیق عرضه و تقاضا) نظری بدهیم، اما اطلاعیه عرضه احتمالاً مبنای قیمتی را از سوی عرضه‌کننده اعلام خواهد کرد. فعالیت در بازار‌های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، الزاماتی مانند داشتن کد بورسی، امکان عرضه، وثیقه‌گذاری و تضامین مالی دارد. به همین دلیل، تاکنون فقط ۲ شرکت این فرآیند‌ها را طی کرده‌اند. امیدواریم سایر شرکت‌ها نیز به‌زودی وارد این مسیر شوند. این روش برای فعالان حوزه پالایش و پخش، سابقه‌دار نیست، اما اکنون در حال اجرا است و انتظار داریم مجوز‌ها سریع‌تر صادر شود تا از این بستر بهره ببرند. این موضوع خارج از حوزه بورس انرژی است. با این حال، اعتقاد داریم همان‌طور که تابلوی سبز برق در بورس انرژی، دسترسی اقتصادی به بازار را فراهم و جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است، در حوزه فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و سایر سوخت‌ها نیز می‌تواند ناترازی انرژی را سریع‌تر حل کند. در حال حاضر، سوخت هوایی یا به عبارتی بنزین هواپیما را به‌صورت گاه‌به‌گاه پالایشگاه‌ها در بورس انرژی عرضه می‌کنند. بنزین ویژه نیز از هفته آینده عرضه و مچینگ خواهد شد. زیرساخت‌های معاملاتی و دستورالعمل‌ها برای سایر انواع بنزین آماده است؛ امیدواریم اراده وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن، این عرضه‌ها را محقق کند. عرضه‌کنندگان بنزین ویژه بر اساس شیوه‌نامه وزارت نفت، واردکنندگان توزیع‌کنندگان هستند. در حال حاضر، توزیع‌کنندگان بنزین را به جایگاه‌داران عرضه می‌کنند و از آنجا به دست مردم می‌رسد. امیدواریم زنجیره را تا مصرف‌کننده نهایی گسترش دهیم؛ این‌جاست که مزایای بازار رقابتی آشکار می‌شود. اما فعلاً، امکان خرید و فروش مستقیم بنزین برای مردم وجود ندارد.

چرا بنزین سوپر برای بازار مهم است؟

بنزین سوپر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سوخت‌های مورد استفاده در خودروهای وارداتی، نقشی اساسی در حفظ سلامت موتور و افزایش راندمان پیشرانه دارد. موتورهای پیشرفته که عمدتاً در خودروهای وارداتی دیده می‌شوند، خصوصا موتورهای توربوشارژ، تزریق مستقیم یا هیبریدی، برای دستیابی به عملکرد واقعی خود نیازمند سوختی با عدد اکتان بالا هستند. عدد اکتان نشان‌دهنده مقاومت سوخت در برابر احتراق زودهنگام یا همان «ناک زدن» است؛ پدیده‌ای که می‌تواند به مرور زمان آسیب جدی به قطعات داخلی موتور وارد کند. در شرایطی که بنزین معمولی با اکتان پایین‌تر در دسترس باشد، این خودروها قادر به ارائه توان و شتاب طراحی‌شده خود نخواهند بود و حتی مصرف سوخت آن‌ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای وارداتی به دلیل قیمت بالای قطعات و محدودیت دسترسی به خدمات تخصصی، بسیار سنگین است. بنابراین استفاده از بنزین سوپر نه‌تنها یک انتخاب لوکس، بلکه یک ضرورت فنی برای صاحبان این خودروها محسوب می‌شود.

source

توسط autokhabari.ir