دکتر سیار ایرانی: گروه اقتصاد و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در تازه‌ترین گزارش راهبردی خود با عنوان «الگوی فقهی قیمت‌گذاری خودرو»، رویکردی فقهی و علمی برای سامان‌دهی سازوکار قیمت‌گذاری در صنعت خودرو ارائه کرده است. این پژوهش با ترکیبی از روش‌های اجتهادی، مطالعات کیفی، بررسی منابع کتابخانه‌ای و مصاحبه با متخصصان حوزه‌های اقتصاد، فقه و صنعت، تلاش کرده است مبانی شرعی، اصول اولیه و عناوین ثانویه دخالت دولت در قیمت‌گذاری را تحلیل و به مدل عملیاتی تبدیل کند.

چالش‌های موجود در سازوکار قیمت‌گذاری خودرو

در بخش آسیب‌شناسی گزارش، مجموعه‌ای از مشکلات کلیدی بازار خودرو که باعث اخلال در تعیین قیمت عادلانه شده‌اند، فهرست شده است. مهم‌ترین این چالش‌ها عبارت‌اند از:

  • غیررقابتی بودن بازار خودرو به دلیل محدودیت عرضه، نبود واردات کافی و سهم بالای چند خودروساز بزرگ
  • دخالت‌های نامناسب دولت در تعیین قیمت‌ها بدون ارزیابی کامل شرایط بازار
  • قیمت‌گذاری دستوری فاقد فرمول مشخص و قابل پیش‌بینی
  • عدم رعایت مصوبات شورای رقابت یا سازمان حمایت در فرآیند تسعیر قیمت
  • نبود شفافیت در اعلام قیمت‌ها و فواصل قیمتی میان کارخانه و بازار
  • عدم تناسب عرضه و تقاضا که زمینه‌ساز شکل‌گیری قیمت‌های غیرواقعی در بازار شده است

گزارش تأکید می‌کند که این عوامل باعث شکل‌گیری وضعیتی شده‌اند که نه تولیدکننده از آن رضایت دارد و نه مصرف‌کننده.

مبانی فقهی دخالت دولت در قیمت‌گذاری

یافته‌های فقهی این گزارش نشان می‌دهد:

  • اصل اولیه (در شرایط طبیعی بازار):دولت حق ورود به قیمت‌گذاری را ندارد و باید اجازه دهد مکانیسم بازار قیمت را تعیین کند.
  • عناوین ثانویه (در شرایط غیرطبیعی):در صورت بروز اجحاف، انحصار، کمبود عرضه یا آشفتگی قیمت، دولت مکلف است برای جلوگیری از ظلم و تضییع حقوق عمومی، وارد فرآیند قیمت‌گذاری شود.

تفاوت نظارت دولت در انواع بازارها

گزارش با دسته‌بندی بازارهای خودرو، تفاوت نقش دولت را چنین تبیین می‌کند:

source

توسط autokhabari.ir