امید محمدی؛ بازار گروه خودرو: بازار خودرو کشور در سال ‌های اخیر شاهد موج جدیدی از علاقمندی مشتریان به سمت خودروهای شاسی‌ بلند کلاسیک و مکعبی بوده است؛ خودروهای با ظاهر متفاوت از سایر محصولات دو دیفرانسیل، ماهیت فنی و توانایی حرکتی آن‌ ها با ماجراجویی و عبور از مسیرهای سخت پیوند خورده است. همین تغییر ذائقه باعث شده تا خودروسازان داخلی به ‌دنبال محصولاتی باشند که بتوانند این خلا را با گزینه‌ کارآمد و قابل اتکا پر کنند. در این میان، «صنایع خودروسازی ایلیا» با نمایش رسمی مدل BAW ۲۱۲ T۰۱ نشان داد قصد دارد در این بازار پرتقاضا نقش فعالی ایفا کند. ۲۱۲ T۰۱ در شهریورماه سال جاری معرفی شده بود، اما این خودروساز نسخه جدید آفرودی این محصول را معرفی کرده که خبرنگار «بازار» اقدام به تست فنی و میدان این محصول کرده است، در ادامه بخشی از این تست را از نظر خواهید گذراند؛

۲۱۲ T۰۱ خودرو آفرودی که هر مسیرناهمواری را پیمایش می کند| طراحی کلاسیک و موتور مدرن

خودروسازی BAW با میراث نظامی در راه بازار ایران

نام BAW برای علاقه ‌مندان به خودروهای آفرود ناشناخته نیست؛ سابقه این شرکت چینی که به سال ۱۹۵۳ باز می‌ گردد، از ابتدا در حوزه تولید خودروهای نظامی و جیپ ‌های کاربری فعال بوده و همین تبار نظامی تاثیر مستقیمی به طراحی و مهندسی محصولات آن گذاشته است. پیوستن BAW به گروه خودروسازی بایک در سال ‌های بعد موجب شد این برند به فناوری‌ های جدیدتر، خطوط تولید رباتیک و استانداردهای کیفی جدید دسترسی پیدا کند. مدل ۲۱۲ نیز که یکی از قدیمی ‌ترین محصولات آفرودی BAW است، طی سه نسل ارتقا یافته و اکنون نسخه T۰۱ با ظاهری جدید، ایمن ‌تر و مجهزتر روانه بازار شده است. معرفی رسمی این مدل در تیرماه سال ۲۰۲۴ نشان داد که BAW قصد دارد به‌ طور جدی در کلاس شاسی‌ بلندهای مکعبی رقابت کند.

۲۱۲ T۰۱ خودرو آفرودی که هر مسیرناهمواری را پیمایش می کند| طراحی کلاسیک و موتور مدرن

طراحی خودرو براساس خودروهای نظامی

۲۱۲ T۰۱ در همان نگاه نخست، «کلاسیک مدرن» بودن خود را به نمایش می ‌گذارد؛ بدنه‌ این اس یو وی مکعبی با خطوط تیز و سطوح تخت که یادآور فرمول طراحی شاسی ‌بلندهای دهه ۷۰ میلادی است. در ظاهر این خودرو المان‌ های طراحی خارجی مانند چراغ ‌های گرد مجهز به LED با چیدمان کلاسیک، کاپوت برآمده و خط چهره تهاجمی، گل‌گیرهای مربعی و رینگ ۱۷ اینچی، ستون A با زاویه کم و سقف تخت و سه چراغ گرد عقب و تایر زاپاس فول‌ سایز روی در صندوق تعبیه شده است. می توان گفت که ظاهر این خودرو به مرسدس بنز جی کلاس و تویوتا لندکروز سری ۷۰ تا حدودی شبیه است، این نوع طراحی در حال گسترش در بازار خودرو است.

طراحی کابین خودرو نشان ‌دهنده تلاش BAW برای حفظ هویت کلاسیک در کنار بهره ‌گیری از فناوری ‌های روز است. داشبورد با خطوط ساده طراحی شده اما به لطف نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی پشت فرمان و صفحه مولتی‌ مدیای ۱۲.۳ اینچی، حس کابین مدرن کاملا منتقل می ‌شود.

در کنار این رویکرد، استفاده از کلیدهای فیزیکی پیانویی به‌ جای نمایشگر لمسی بیش از حد، رویکردی کاربرپسند و مناسب رانندگی آفرودی محسوب می ‌شود. صندلی‌ های چرمی، فرمان D-Cut، نورپردازی داخلی، سانروف بزرگ، صندلی ‌های برقی راننده و شاگرد و وجود ماساژور صندلی راننده از دیگر نکات مثبت فضای کابین هستند.

۲۱۲ T۰۱ خودرو آفرودی که هر مسیرناهمواری را پیمایش می کند| طراحی کلاسیک و موتور مدرن

موتور ۴ سیلندر برای آفرودنوردی

۲۱۲ T۰۱ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر با سیستم پاشش سوخت مستقیم (جی دی آی) مجهز است، این موتور می تواند قدرت ۲۳۱ اسب ‌بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن ‌متر مجهز است، این قدرت تولیدی به کمک یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ ‌ترونیک به چهار چرخ منتقل می ‌شود. فناوری سه قفل دیفرانسیل جلو، مرکز و عقب آن هم به‌ صورت برقی آفرودنوردی را برای علاقمندان آسان می کند. این خودرو مکعبی از هشت حالت رانندگی پشتیبانی می‌ کند: نرمال، اقتصادی، اسپرت، برفی، شن، صخره، گل و آب مجهز است.

شاسی، تعلیق و توانایی ‌های حرکتی

BAW برای این محصول از شاسی نردبانی فولادی بهره گرفته، این شاسی علاوه بر استحکام بالا، قابلیت تحمل فشارهای پیچشی و ضربه‌ را در مسیرهای ناهموار افزایش می‌ دهد. سیستم تعلیق خودرو ترکیبی حرفه‌ و آزموده‌ شده است؛ در سیستم تعلیق جلو، دبل ‌ویشبون و در تعلیق عقب پنج ‌لینک است. این ساختار، نرمی نسبی سواری در مسیرهای شهری و کنترل مطلوب در مسیرهای ناهموار را به ‌طور هم‌ زمان فراهم می‌ کند. در این خودرو از رینگ ۱۷ اینچی برای آفرودنوردی استفاده شده است. در نسخه تیون شده این خودرو صنایع خودروسازی ایلیا کیت سیستم تعلیق «اطلس» را برای این خودرو تعبیه کرده است.

۲۱۲ T۰۱ خودرو آفرودی که هر مسیرناهمواری را پیمایش می کند| طراحی کلاسیک و موتور مدرن

پشت فرمان ۲۱۲ T۰۱

خبرنگار «بازار» در حاشیه معرفی این خودرو اقدام به تست ۲۱۲ T۰۱ کرد، در زمان استارت این خودرو صدای موتور در کابین چندان ورود نمی کند؛ انتخاب وضعیت دنده اتوماتیک بدون کوبش یا تاخیر انجام می شود. در زمان تست خودرو را روی دو دیفرانسیل قدرت بالا تنظیم و شروع به حرکت کردیم، این وضعیت دینامیکی کمترین ارتعاش یا کوبش را در زمان حرکت را داشت. در این وضعیت خودرو در هر وضعیت جاده ای می تواند اقدام به حرکت کند، خبرنگار «بازار» در بین ۸ حالت رانندگی اقدام به انتخاب وضعیت اسپرت کرد تا تمام توان موتور به سر چرخ ها برسد.

۲۱۲ T۰۱ خودرو آفرودی که هر مسیرناهمواری را پیمایش می کند| طراحی کلاسیک و موتور مدرن

باتوجه به شتاب خودرو، ترمزهای دیسکی بهترین عملکرد را داشت، نکته قابل توجه اینجاست که ترمز دیسکی خنک شونده برای چرخ های جلو تعبیه شده است، فرمان پذیری و هندلینگ خودرو علیرغم ارتفاع نسبتا بلند، بهترین پاسخگویی را به نیاز راننده در زمان حرکت و مانور پذیری دارد. لازم به ذکر است که سیستم تعلیق این خودرو «سالید» بوده که پایداری قابل توجهی در مسیرهای آفرودی ایجاد می کند.

در نسخه تیون شده ۲۱۲ T۰۱ صنایع خودروسازی ایلیا، تجهیزات آفرودی مانند سپر آلومینیومی، لایت بار، پروژکتورهای جانبی و اسنورکل نصب کرده است. ۲۱۲ T۰۱ از نظر سطح امکانات رفاهی، در رده قابل قبولی برای یک شاسی ‌بلند آفرودی قرار می ‌گیرد. در این خودرو آپشن های مانند فرمان برقی، سانروف برقی با حسگر مانع، شارژر وایرلس، سیستم تهویه دوکاناله، آینه وسط ضدنور، آینه‌ های جانبی تاشو برقی با گرمکن، ترمز پارک برقی و اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کنترل پایداری با کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی تعبیه شده است.

۲۱۲ T۰۱ خودرو آفرودی که هر مسیرناهمواری را پیمایش می کند| طراحی کلاسیک و موتور مدرن

درپایان باید ذکر کرد که تاکنون صنایع خودروسازی ایلیا قیمت نسخه تیون شده ۲۱۲ T۰۱ را اعلام نکرده است، این خودرو احتمالا با نرخی کمتر از ۴ میلیارد تومان راهی بازار خواهد شد که نسخه تیون شده با نسخه استاندارد حدود ۹۰۰ میلیون تومان تفاوت قیمت خواهد داشت.

source

توسط autokhabari.ir