مزدا 6e مدل 2026 بعنوان یک محصول برقی جدید از کمپانی جذاب ژاپنی، به بازار معرفی شده است. مزدا، با آن سابقه درخشان در ساخت خودروهایی که هم زیبا هستند و هم رانندگی لذت‌بخشی را ارائه می‌دهند، در دنیای خودروهای برقی کمی دیر وارد شد.

مدل MX-30، شاسی‌بلند کوچک برقی این شرکت، با طراحی خاص و برد مسافتی که به سختی برای رفتن به خرید و برگشت کافی بود، بیشتر شبیه یک تجربه آزمایشی به نظر می‌رسید. اما به نظر می‌رسد مزدا بالاخره جدی شده است و مزدا 6e مدل 2026، نشان‌دهنده این تغییر رویکرد است.

این خودرو که در نمایشگاه خودروی پکن با نام مزدا EZ-6 معرفی شد، حاصل همکاری مزدا با غول خودروسازی چینی، چانگان، است. اگرچه این خودرو در چین و بر روی یک پلتفرم مشترک ساخته می‌شود، اما صرفاً یک تغییر نشان (badge-engineering) نیست. این خودرو، جانشین معنوی مزدا 6 محبوب است و قرار است در اواسط سال 2026 به بازار استرالیا عرضه شود.

قیمت‌گذاری رقابتی: زیر 55 هزار دلار

مزدا 6e مدل 2026یکی از نکات کلیدی در مورد مزدا 6e، قیمت‌گذاری هدف‌گذاری شده آن است. مزدا استرالیا قصد دارد قیمت پایه این خودرو را زیر 55 هزار دلار استرالیا (قبل از هزینه‌های جاده‌ای) نگه دارد. این رقم بسیار مهم است، زیرا مزدا 6e را مستقیماً در مقابل تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب (RWD) و BYD Seal Premium قرار می‌دهد.

اگر مزدا بتواند خودرویی با مشخصات بالا را در این محدوده قیمتی عرضه کند، بلافاصله به یک بازیگر ارزشمند در بازاری تبدیل می‌شود که تولیدکنندگان قدیمی در رقابت قیمتی با رقبای چینی و تسلا با چالش مواجه بوده‌اند.

کابین مینیمال و مجلل: آینده طراحی مزدا؟

مزدا 6e مدل 2026وقتی وارد کابین مزدا 6e می‌شوید، تفاوت آن با مدل‌های اخیر مانند CX-60 یا CX-90 را احساس می‌کنید. مزدا در این خودرو، رویکردی مینیمالیستی را در پیش گرفته که به وضوح از تمایل بازار چین به استفاده از نمایشگرهای بزرگ الهام گرفته است.

مرکز توجه، یک نمایشگر اطلاعات سرگرمی عظیم 14.6 اینچی است که تقریباً کنترل همه چیز را بر عهده دارد. متأسفانه، کنترلر چرخشی لمسی که از ویژگی‌های خوب مزدا بود، حذف شده و بیشتر دکمه‌های فیزیکی نیز جای خود را به صفحه لمسی داده‌اند. این تغییر ممکن است برای طرفداران سنتی مزدا کمی شوکه‌کننده باشد، چرا که کنترل سیستم تهویه، تنظیم آینه‌ها و حتی تغییر حالت رانندگی همگی از طریق صفحه نمایش انجام می‌شود. این طراحی بسیار شبیه به تسلا است؛ تمیز و مدرن، اما شاید در حین رانندگی کمی حواس‌پرت‌کننده باشد.

با این حال، کیفیت مواد به کار رفته در کابین بسیار چشمگیر است. کنسول مرکزی شناور حس فضای بیشتری را القا می‌کند و کیفیت مونتاژ در این مدل پیش‌تولید بسیار بالا بود. ما شاهد ترکیبی از مواد نرم و چرم دو رنگ در فرمان بودیم که یادآور خودروهای لوکس بنتلی بود.

مزدا 6e مدل 2026فضای صندلی‌های عقب نیز به لطف فاصله بین دو محور طولانی، بسیار وسیع است و به مراتب بیشتر از مزدا 6 بنزینی قدیمی است. کف خودرو صاف است و حتی با وجود سقف پانورامیک شیشه‌ای، فضای سر برای افراد قدبلند نیز مناسب است.

نکته جالب این است که مزدا 6e، برخلاف ظاهر سدانش، در واقع یک لیفت‌بک است. شیشه عقب همراه با درب صندوق عقب باز می‌شود و فضای بار بسیار بزرگی را نمایان می‌کند که بارگیری وسایل حجیم را بسیار آسان‌تر از تسلا مدل 3 می‌کند.

مشخصات فنی: ترکیب بهینه باتری و قدرت

مزدا 6e مدل 2026برای بازار استرالیا، مزدا 6e از یک باتری 78 کیلووات ساعتی لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) بهره می‌برد که با یک موتور الکتریکی قدرتمند با 190 کیلووات توان همراه شده و نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. استفاده از باتری LFP یک انتخاب هوشمندانه است، زیرا این نوع باتری‌ها در مقایسه با سایر شیمی‌ها، مقاومت بیشتری در برابر شارژ کامل مکرر دارند و دچار افت کیفیت کمتری می‌شوند.

مشخصات اولیه شامل:

  • قدرت: 190 کیلووات یا 255 اسب بخار
  • گشتاور: (هنوز اعلام نشده)
  • سیستم انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب (RWD)
  • باتری: 78 کیلووات ساعت LFP
  • برد مسافتی: بیش از 500 کیلومتر (طبق استاندارد WLTP)
  • شارژ سریع: 30 تا 80 درصد در 15 دقیقه (با شارژر DC)

تجربه رانندگی: راحتی در اولویت، اما با کمی تردید

مزدا 6e مدل 2026اینجاست که داستان کمی پیچیده می‌شود. خودروی پیش‌تولیدی که ما رانندگی کردیم، تنظیمات سیستم تعلیق اروپایی داشت و در همان ابتدا بسیار نرم احساس شد. سواری آن بر روی ناهمواری‌های کوچک بسیار راحت بود و سطوح بد جاده را بهتر از بسیاری از خودروهای برقی با سواری سفت جذب می‌کرد. در سرعت‌های شهری، خودرو آرام، باکیفیت و راحت بود.

اما وقتی سرعت را بالا بردیم، این نرمی بیش از حد، به نقطه ضعف تبدیل شد. خودرو در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها کمی احساس شناوری داشت و دست‌اندازهای میانی پیچ، باعث ناپایداری انتهای خودرو می‌شد. این خودرو فاقد آن حس اتصال و درگیری اسپرت “جینبا ایتای” (اسب و سوار به عنوان یکی) است که معمولاً مشخصه مزدا است. این تجربه بیشتر شبیه به خودروهای برقی چینی بود که راحتی را به کنترل بدنه ترجیح می‌دهند. اگر به دنبال یک خودروی راحت برای مسیرهای شهری هستید، این خودرو عالی است، اما اگر انتظار یک سدان اسپرت را دارید، شاید این مدل هنوز کامل نباشد.

شتاب‌گیری خودرو نرم و روان است تا خشن. زمان شتاب‌گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را 7.35 ثانیه ثبت کردیم که برای رانندگی روزمره و سبقت‌گیری کافی است، اما هیجان شتاب‌گیری خودروهای برقی دو موتوره با عملکرد بالا را ندارد.

خبر خوب این است که مزدا استرالیا از این موضوع آگاه است و معمولاً برنامه‌های محلی تنظیم سواری و هندلینگ گسترده‌ای را انجام می‌دهد. این خودرو قطعاً به چنین تنظیماتی نیاز دارد. اگر مزدا بتواند کنترل بدنه را بدون از بین بردن آن سواری نرم و مجلل، بهبود بخشد، مزدا 6e یک برنده واقعی خواهد بود.

تجهیزات استاندارد: پرچمدار در سبد محصولات مزدا

اگرچه مشخصات کامل هنوز منتشر نشده است، اما بر اساس خودروی پیش‌تولیدی، انتظار می‌رود با توجه به قیمت‌گذاری، سطح بالایی از تجهیزات استاندارد ارائه شود. ویژگی‌های احتمالی شامل:

  • رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی با تایرهای میشلن
  • صفحه نمایش لمسی مرکزی 14.6 اینچی
  • کلاستر دیجیتال ابزارها
  • هدآپ دیسپلی (نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو)
  • سقف پانورامیک شیشه‌ای
  • درب صندوق عقب برقی (لیفت‌بک)
  • سیستم دوربین 360 درجه

ایمنی: تکنولوژی در خدمت راننده

مزدا 6e مدل 2026مزدا 6e هنوز توسط سازمان‌های معتبر مانند ANCAP یا Euro NCAP تست تصادف نشده است. با این حال، خودرو با انبوهی از فناوری‌های ایمنی فعال مجهز شده است. یکی از نگرانی‌های رایج در مورد خودروهای چینی‌تبار، کالیبراسیون این سیستم‌ها است. سیستم‌های پایش راننده و دستیار حفظ حرکت بین خطوط معمولاً می‌توانند آزاردهنده باشند. مزدا اعلام کرده است که در حال کار بر روی کالیبراسیون محلی این سیستم‌ها است که بسیار حیاتی خواهد بود.

هزینه‌های جاری: اقتصادی و رقابتی

اگرچه هنوز اعداد رسمی مصرف انرژی برای استرالیا منتشر نشده است، مزدا ادعای برد مسافتی بیش از 500 کیلومتر در چرخه WLTP را دارد. شارژ باتری 78 کیلووات ساعتی از 30 تا 80 درصد در حدود 15 دقیقه با استفاده از شارژر سریع DC، رقابتی به نظر می‌رسد.

source

توسط autokhabari.ir