مکس ورشتپن با ارائه نمایشی بی‌نقص در گرندپری قطر، جلوتر از اسکار پیاستری از خط پایان عبور کرد و فاصله خود در جدول قهرمانی را با لندو نوریس به فقط ۱۲ امتیاز رساند؛ موضوعی که نبرد قهرمانی فصل ۲۰۲۵ را به مرحله پایانی کشاند. جایگاه سوم نیز به کارلوس ساینز از تیم ویلیامز رسید.

پیاستری که از پول‌پوزیشن شروع کرده بود، استارت خوبی زد اما نوریس در نبرد با ورشتپن موقعیت خود را از دست داد. مک‌لارن امیدوار بود با سرعت بالاتر در استینت نخست، فاصله‌ای مطمئن ایجاد کند، اما ورق در دور هفتم برگشت؛ زمانی که برخورد نیکو هالکنبرگ و پیر گسلی باعث ورود خودروی ایمنی شد.

در حالی که اکثر رانندگان برای تعویض تایر به پیت‌لین آمدند، مک‌لارن در تصمیم‌گیری تردید کرد و در نهایت هر دو راننده‌اش را در پیست نگه داشت؛ تصمیمی که بعدها اشتباه بزرگی از آب درآمد.

ورشتپن و بیشتر رانندگان با تایرهای تازه به مسیر برگشتند و پیاستری و نوریس مجبور شدند فاصله لازم برای پیت‌استاپ را ایجاد کنند؛ مأموریتی که با کمک فرناندو آلونسو—که با نگه داشتن بقیه، سرعت جمعیت را پایین آورد—تا حدی موفقیت‌آمیز شد.

پس از اولین توقف، پیاستری و نوریس دوباره به جمع مدعیان بازگشتند، اما ورشتپن با مدیریت عالی تایر و استراتژی، کنترل جریان مسابقه را در دست گرفت.

در دورهای پایانی، پیاستری برای کاهش فاصله با ورشتپن هرچه در چنته داشت رو کرد، اما تنها نیمی از اختلاف را کم کرد و در نهایت با اختلاف ۷.۹ ثانیه دوم شد.
نوریس نیز با عبور دیرهنگام از کیمی آنتوئلی در دور ماقبل آخر، به رتبه چهارم رسید و امتیازات حیاتی برای ادامه مبارزه قهرمانی جمع کرد.

ورشتپن با این پیروزی، هفتمین برد فصل و هفتادمین پیروزی دوران حرفه‌ای خود را به ثبت رساند. پس از او، پیاستری دوم و ساینز در جایگاه سوم قرار گرفتند. آلونسو، لکلرک، راسل، لاوسون و سونودا نیز در جمع ۱۰ نفر برتر قرار گرفتند.

رده راننده تیم تعداد دور زمان / اختلاف
۱ مکس ورشتپن ردبول – هوندا RBPT ۵۷ ۱:۲۴:۳۸.۲۴۱
۲ اسکار پیاستری مک‌لارن – مرسدس ۵۷ +۷.۹۹۵
۳ کارلوس ساینز ویلیامز – مرسدس ۵۷ +۲۲.۶۶۵
۴ لندو نوریس مک‌لارن – مرسدس ۵۷ +۲۳.۳۱۵
۵ کیمی آنتوئلی مرسدس ۵۷ +۲۸.۳۱۷
۶ جورج راسل مرسدس ۵۷ +۴۸.۵۹۹
۷ فرناندو آلونسو استون‌مارتین – مرسدس ۵۷ +۵۴.۰۴۵
۸ شارل لکلرک فراری ۵۷ +۵۶.۷۸۵
۹ لیام لاوسون ریسینگ بولز – هوندا RBPT ۵۷ +۱:۰۰.۰۷۳
۱۰ یوکی سونودا ردبول – هوندا RBPT ۵۷ +۱:۰۱.۷۷۰
۱۱ الکساندر آلبون ویلیامز – مرسدس ۵۷ +۱:۰۶.۹۳۱
۱۲ لوئیس همیلتون فراری ۵۷ +۱:۱۷.۷۳۰
۱۳ گابریل بورتولتو سائوبر – فراری ۵۷ +۱:۲۴.۸۱۲
۱۴ فرانکو کولاپینتو آلپین – رنو ۵۶ +۱ دور
۱۵ استبان اوکون هاس – فراری ۵۶ +۱ دور
۱۶ پیر گسلی آلپین – رنو ۵۶ +۱ دور
۱۷ لنس استرول استون‌مارتین – مرسدس ۵۵ +۲ دور
۱۸ ایساک هاجر ریسینگ بولز – هوندا RBPT ۵۵ +۲ دور
DNF الیور بیرمن هاس – فراری ۴۱ بازنشستگی
DNF نیکو هالکنبرگ سائوبر – فراری ۶ حادثه
فرمول یک قطر ۲۰۲۵
فرمول یک قطر ۲۰۲۵

پیاستری پول‌پوزیشن گرندپری قطر ۲۰۲۵ را گرفت | نوریس دوم، ورشتاپن سوم

اسکار پیاستری، راننده مک‌لارن، توانست نخستین پول‌پوزیشن خود پس از گرندپری هلند را در تعیین‌خط گرندپری قطر ۲۰۲۵ ثبت کند. او با اختلاف یک‌دهم ثانیه نسبت به لاندو نوریس، هم‌تیمی و رقیبش در رقابت قهرمانی، در جایگاه نخست ایستاد.
ماکس ورشتاپن، راننده ردبول و مدعی عنوان قهرمانی، نیز رده سوم را به‌دست آورد.

در شروع مرحله پایانی تعیین‌خط (Q3)، نوریس با زمان ۱:۱۹.۴۹۵ به‌طور موقت در صدر قرار گرفت و پیاستری، راسل و ورشتاپن پشت سر او قرار داشتند.

اما در تلاش نهایی، نوریس در پیچ ۲ دچار بیش‌فرمانی شد و مجبور شد دورش را رها کند. این اشتباه مسیر را برای پیاستری باز کرد و راننده استرالیایی با یک دور سریع و دقیق، زمان ۱:۱۹.۳۸۷ را ثبت کرد تا پول‌پوزیشن را از آنِ خود کند.

ورشتاپن با وجود فاصله نسبتاً زیاد با دو مک‌لارن، توانست از جورج راسل عبور کند و سوم شود.
راسل چهارم شد و پشت سر او، کیمی آنتونلی با عملکردی خوب، پنجم شد.

ایساک هجر از تیم ریسینگ بولز نیز با ثبت جایگاه ششم یکی از شگفتی‌های تعیین‌خط بود. کارلوس ساینز (ویلیامز)، فرناندو آلونسو (استون‌مارتین)، پیر گسلی (آلپین) و شارل لکلرک (فراری) رده‌های ۷ تا ۱۰ را از آن خود کردند.

در دومین مرحله تعیین‌خط، پیاستری و ورشتاپن ابتدا سریع‌ترین‌ها بودند. نوریس به‌دلیل خروج از محدوده پیست در ورودی پیچ ۱۰، زمان نخست خود را از دست داد و بدون ثبت زمان به رده پانزدهم سقوط کرد.

با این حال، او در تنها تلاش خود روی تایرهای نو، با زمان ۱:۱۹.۸۶۱ مستقیماً به رده دوم صعود کرد و خیال هواداران مک‌لارن را راحت نمود.

در پایان Q2، نیکو هالکنبرگ، لیام لاوسون، اولی بیرمن، گابریل بورتولتو و الکس آلبون حذف شدند.

یوکی سونودا ابتدا با زمان ۱:۲۰.۷۶۱ امید داشت که بتواند به Q2 برسد، اما با ثبت زمان‌های سریع‌تر از سوی دیگران، به رده پانزدهم و سپس شانزدهم سقوط کرد.
هرچند بورتولتو از او جلوتر قرار گرفت، اما به‌دلیل پنالتی پنج‌جایگاهه (مربوط به تصادف در گرندپری لاس‌وگاس)، سونودا همچنان مسابقه را از رده پانزدهم آغاز خواهد کرد.

در این مرحله، استبان اوکون، لوییس همیلتون، لنس استرول و فرانکو کولاپینتو نیز حذف شدند.

نتایج تعیین‌خط گرندپری قطر ۲۰۲۵

رده راننده تیم زمان
۱ اسکار پیاستری مک‌لارن-مرسدس ۱:۱۹.۳۸۷
۲ لاندو نوریس مک‌لارن-مرسدس ۱:۱۹.۴۹۵
۳ ماکس ورشتاپن ردبول ۱:۱۹.۶۵۱
۴ جورج راسل مرسدس ۱:۱۹.۶۶۲
۵ کیمی آنتونلی مرسدس ۱:۱۹.۸۴۶
۶ ایساک هجر ریسینگ بولز ۱:۲۰.۱۱۴
۷ کارلوس ساینز ویلیامز ۱:۲۰.۲۸۷
۸ فرناندو آلونسو استون‌مارتین ۱:۲۰.۴۱۸
۹ پیر گسلی آلپین ۱:۲۰.۴۷۷
۱۰ شارل لکلرک فراری ۱:۲۰.۵۶۱
فرمول یک قطر ۲۰۲۵
فرمول یک قطر ۲۰۲۵

برد سوم پیاپی پیاستری در اسپرینت قطر ۲۰۲۵ 

اسکار پیاستری، راننده مک‌لارن، با نمایش قدرتمند خود در اسپرینت گرندپری قطر ۲۰۲۵، سومین پیروزی پیاپی‌اش در این مسابقه را به‌دست آورد. او در پایان ۱۹ دور پیست لوسیل، حدود پنج ثانیه زودتر از جورج راسل از مرسدس از خط پایان گذشت. لاندو نوریس، هم‌تیمی پیاستری و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی، نیز به مقام سوم رسید.
ماکس ورشتاپن، که پیش از مسابقه با پیاستری هم‌امتیاز بود، در نهایت چهارم شد.

با روشن شدن چراغ‌ها، پیاستری استارت خوبی زد و فاصله‌ای اندک از راسل ایجاد کرد. پشت سر آن‌ها، نوریس نیز شروع موفقی داشت، اما فرناندو آلونسو که از رده چهارم حرکت کرده بود، جایگاهش را به هر دو راننده ردبول واگذار کرد.

ابتدا یوکی سونودا در مسیر ورودی پیچ اول از آلونسو عبور کرد و سپس ورشتاپن با مانورهای تهاجمی در پیچ‌های ۲ و ۳ مسیر را برای خود باز کرد. راننده هلندی بعد از سبقت از سونودا، به رده چهارم رسید و به‌سرعت نوریس را تحت فشار گذاشت.

ورشتاپن پس از چند دور اعلام کرد که دوباره با مشکل «پرش آیرودینامیکی» (bouncing) روبه‌رو است؛ همان مشکلی که عملکرد او را در تعیین‌خط اسپرینت مختل کرده بود. این مسئله باعث شد او نتواند به نوریس نزدیک شود و فاصله‌اش را از دست بدهد.

به‌دلیل سرعت بالای پیست لوسیل و آشفتگی جریان هوا، تغییرات زیادی در رده‌بندی ایجاد نشد.

سونودا در بیشتر مسابقه در رده پنجم باقی ماند، اما به‌دلیل تکرار عبور از محدودۀ پیست، ابتدا پرچم هشدار (سیاه و سفید) و سپس پنالتی پنج‌ثانیه‌ای دریافت کرد.
با این حال، کیمی آنتونلی که به رده ششم رسیده بود، در دورهای پایانی دچار خطا شد و او نیز پنالتی مشابهی دریافت کرد. به این ترتیب سونودا جایگاه پنجمش را حفظ کرد.

پشت سر او، آلونسو هفتم شد و کارلوس ساینز با کسب رده هشتم، آخرین امتیاز مسابقه اسپرینت را برای ویلیامز به‌دست آورد.

پیروزی پیاستری باعث شد فاصله او در جدول قهرمانی به ۲۲ امتیاز کمتر از نوریس برسد و ورشتاپن نیز سه امتیاز پشت سر پیاستری قرار گیرد.

نتایج اسپرینت گرندپری قطر ۲۰۲۵

رده راننده تیم زمان
۱ اسکار پیاستری مک‌لارن-مرسدس ۲۶:۵۱.۰۳۳
۲ جورج راسل مرسدس +۴.۹۵۱ ثانیه
۳ لاندو نوریس مک‌لارن-مرسدس +۶.۲۷۹ ثانیه
۴ ماکس ورشتاپن ردبول +۹.۰۵۴ ثانیه
۵ یوکی سونودا ردبول +۱۹.۳۲۷ ثانیه
۶ کیمی آنتونلی مرسدس +۲۱.۳۹۱ ثانیه
۷ فرناندو آلونسو استون‌مارتین +۲۴.۵۵۶ ثانیه
۸ کارلوس ساینز ویلیامز +۲۷.۳۳۳ ثانیه
۹ ایساک هجر ریسینگ بولز +۲۸.۲۰۶ ثانیه
۱۰ الکس آلبون ویلیامز +۲۸.۹۲۵ ثانیه
فرمول یک قطر ۲۰۲۵
فرمول یک قطر ۲۰۲۵

پیاستری پول اسپرینت قطر ۲۰۲۵ را از آنِ خود کرد 

اسکار پیاستری، راننده مک‌لارن، در مرحله تعیین خط اسپرینت گرندپری فرمول یک قطر ۲۰۲۵ دوباره درخشان ظاهر شد و با ثبت سریع‌ترین زمان، پول‌پوزیشن اسپرینت را به‌دست آورد. پس از او جورج راسل از مرسدس در جایگاه دوم ایستاد و لاندو نوریس، هم‌تیمی پیاستری و صدرنشین جدول قهرمانی، سوم شد.
ماکس ورشتاپن، راننده ردبول و مدعی اصلی عنوان قهرمانی، تنها به رده ششم بسنده کرد و پشت سر هم‌تیمی خود، یوکی سونودا، قرار گرفت.

در بخش نخست تعیین‌خط (SQ1)، لوییس همیلتون مهم‌ترین حذف‌شده بود. راننده بریتانیایی در تمام این بخش نزدیک محدوده حذف حرکت می‌کرد و در نهایت با وجود تلاش در دور پایانی، نتوانست سرعت بیشتری پیدا کند. او ابتدا پانزدهم شد اما با بهبود زمان دیگر رانندگان، تا رده هجدهم سقوط کرد.

در همین بخش، ورشتاپن با زمان ۱:۲۱.۱۷۲ دقیقه سریع‌ترین راننده بود و پشت سر او فرناندو آلونسو و اسکار پیاستری قرار گرفتند.

نوریس در شروع SQ2 بهترین زمان را ثبت کرد و پیاستری و راسل پشت سر او قرار گرفتند. ورشتاپن نیز در دور آخر زمان خود را بهبود داد و به رده سوم بازگشت.
یوکی سونودا، کارلوس ساینز، شارل لکلرک و الکس آلبون نیز به SQ3 راه یافتند.

در این میان، کیمی آنتونلی به‌سختی از حذف گریخت، زیرا دور نهایی ایساک هجر به‌دلیل خروج از محدودۀ پیست حذف شد و او از صعود باز ماند.

در مرحله نهایی، پیاستری با زمان ۱:۲۰.۲۴۱ پیشتاز شد. نوریس در دور اول اشتباه کوچکی داشت و نتوانست زمان بهتری ارائه کند.
ورشتاپن نیز به‌دلیل «پرش آیرودینامیکی» (Porpoising) کنترل خودرو را در ورودی پیچ ۴ از دست داد و از پیست خارج شد؛ اتفاقی که او را برای دور نهایی در جایگاه دهم قرار داد.

در نهایت، پیاستری در دور دوم نیز عملکردی بی‌نقص داشت و پول اسپرینت را تثبیت کرد.
راسـل با زمان ۱:۲۰.۰۸۷ نزدیک بود جای او را بگیرد، اما پیاستری تنها سه‌صدم ثانیه سریع‌تر بود. نوریس نیز با دور اول خود سوم شد.

این نخستین بار از گرندپری آذربایجان ۲۰۲۴ است که ورشتاپن در تعیین‌خط از هم‌تیمی‌اش عقب می‌افتد.

۱۰ نفر برتر تعیین خط اسپرینت قطر ۲۰۲۵

رده راننده تیم زمان
۱ اسکار پیاستری مک‌لارن-مرسدس ۱:۲۰.۰۵۵
۲ جورج راسل مرسدس ۱:۲۰.۰۸۷
۳ لاندو نوریس مک‌لارن-مرسدس ۱:۲۰.۲۸۵
۴ فرناندو آلونسو استون‌مارتین ۱:۲۰.۴۵۰
۵ یوکی سونودا ردبول ۱:۲۰.۵۱۹
۶ ماکس ورشتاپن ردبول ۱:۲۰.۵۲۸
۷ کیمی آنتونلی مرسدس ۱:۲۰.۵۳۲
۸ کارلوس ساینز ویلیامز ۱:۲۰.۵۴۲
۹ شارل لکلرک فراری ۱:۲۰.۶۲۲
۱۰ الکس آلبون ویلیامز ۱:۲۰.۷۸۸

source

توسط autokhabari.ir