به‌گزارش IT-home، در تدوین این استاندارد، مجموعه‌ای گسترده از خودروسازان و شرکت‌های فناوری چینی و بین‌المللی مشارکت داشته‌اند. نام‌هایی چون نیو، بایک، ایکس‌پنگ، بی‌وای‌دی، جیلی، شیائومی و هواوی در کنار مراکز تحقیق و توسعه تویوتا و مرسدس‌بنز در چین، در این فرآیند حضور داشته‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این استاندارد برای انواع خودروها و معماری‌های مختلف فرمان است.

در حال حاضر چندین خودرو از جمله اینفینیتی Q50، IM L6، نیو ET9 و تسلا سایبرتراک از فناوری steer-by-wire استفاده می‌کنند. با این حال، در حالی که اینفینیتی Q50 یک اتصال مکانیکی پشتیبان دارد، نیو ET9 نخستین خودروی تولید انبوه در چین است که این فناوری را بدون هیچ‌گونه پشتیبان مکانیکی به کار گرفته است.

استاندارد جدید، الزامات ایمنی و عملکردی را هم برای سیستم‌های سنتی و هم برای سیستم‌های کاملاً الکترونیکی مشخص می‌کند. استاندارد جدید بر ایمنی عملکردی مطابق با آخرین اصلاحیه‌های آیین‌نامه UN R79 سازمان ملل تأکید دارد و سیستم‌های فرمان الکترونیکی را ملزم به رعایت سطوح ایمنی ISO 26262 می‌کند. این مقررات شامل افزونگی سیستم (redundancy) و تعریف عملکرد مورد انتظار در سناریوهای مختلف خرابی، از جمله نقص در منبع تغذیه، انتقال کنترل و مدیریت انرژی است.

همچنین الزامات هشدار برای سیستم‌های کاملاً الکترونیکی، مواردی مانند فرسودگی باتری و نظارت لحظه‌ای بر مدیریت انرژی را پوشش می‌دهد. اصلاحات دیگر این استاندارد شامل شفاف‌سازی رویه‌های تست برای خرابی‌های سیستم فرمان، تعریف الزامات اندازه‌گیری برای نیروی لازم جهت چرخاندن فرمان در هنگام بروز خطا و ایجاد پروتکل‌های اعتبارسنجی ایمنی عملکردی است.

تولیدکنندگان موظف هستند مستندات پشتیبان ایمنی سیستم فرمان الکترونیکی را ارائه دهند که این مدارک مورد بازبینی و تست‌های تأییدی تصادفی قرار خواهند گرفت. این استاندارد همچنین اصطلاحات فنی و الزامات گزارش‌دهی را برای اطمینان از اجرای یکپارچه به‌روز کرده است. این به‌روزرسانی، یک چارچوب نظارتی جامع برای خودروهای مجهز به فناوری‌های فرمان الکترونیکی ایجاد می‌کند.

source

توسط autokhabari.ir