منتشر شده در 13 آذر 1404 ساعت 14:00

باکیفیت در لوازم خانگی اما بی‌کیفیت در زمینه باتری؛ نرخ خرابی بالای باتری‌های ال جی در خودروهای تسلا

در سال‌های اخیر چالش‌های تسلا در زمینه مدیریت زنجیره تأمین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این خودروساز آمریکایی تلاش کرده قطعات مورد نیاز خود را از منابع مختلف تهیه کند تا صرفاً به یک تأمین‌ کننده وابسته نباشد. این رویکرد در بسیاری از موارد موفق بوده، اما داده‌های شرکت EV Clinic از یک راز بزرگ پرده برداشته است. طبق داده‌های این شرکت کروات، باتری‌هایی که تسلا از کمپانی کره‌ای ال جی (LG) تهیه کرده، دوام و کارایی کمتری نسبت به باتری‌های سایر برندها دارند.

تأمین‌کنندگان باتری تسلا کدام شرکت‌ها هستند؟

به گزارش آخرین خودرو، شرکت تسلا باتری‌های مورد نیاز محصولات خود را از چند کمپانی خریداری می‌کند که معروف‌ترین آنها عبارتند از: ال جی، CATL، پاناسونیک و بی وای دی. بسته به مدل و بازار هدف، از باتری‌های این برندها استفاده می‌شود. باتری‌های LFP یا همان لیتیوم آهن فسفات ساخت دو شرکت چینی بی وای دی و CATL هستند. این نوع باتری‌ به دوام بالا و عملکرد قابل اطمینان شهرت دارند و CATL نشان داده می‌توان روی تولیدات آن حساب باز کرد. به همین خاطر است که بسیاری از کاربران باتری‌های LFP این برند چینی را «غیرقابل تخریب» می‌دانند.

نگرانی‌ها درباره سلول‌های NCM811 ساخت ال جی

مشکلی که شرکت EV Clinic گزارش کرده، به باتری‌های نیکل منگنز کبالت (NMC) ال جی – موسوم به NCM811 – مربوط است. این باتری توسط کارخانه LG Energy Solution در نانجینگ چین تولید می‌شود.

مرکز تخصصی EV Clinic که یکی از معتبرترین مراکز تحقیق و تعمیر خودروهای برقی در اروپا به حساب می‌آید، داده‌هایی از تعمیرات خود منتشر کرده که وضعیت این نوع باتری را نگران‌کننده نشان می‌دهد. این مرکز از «نرخ خرابی فاجعه‌آمیز» و طول عمر بسیار کوتاه‌تر باتری ال جی در مقایسه با باتری‌های ساخت CATL و پاناسونیک خبر می‌دهد.

آنطور که اعلام شده، باتری‌هایی که احتمال خرابی بالاتری دارند، در برخی نسخه‌های Long Range و Performance مدل ۳ و مدل Y، به‌ ویژه نسخه‌های عرضه‌شده در اروپا و بخش‌هایی از آسیا استفاده شده‌اند.

شرکت EV Clinic ادعا می‌کند باتری‌های پاناسونیک که در آمریکا ساخته می‌شوند، دارای ترکیب NCA (لیتیوم نیکل کبالت اکسید آلومینیوم) بوده و معمولاً قابل تعمیر هستند. در بسیاری از موارد این باتری‌ها تا حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، کارایی خود را حفظ می‌کنند و پس از آن نخستین ایرادات جدی در یک سلول دیده می‌شود. برای مقایسه، باتری ساخت ال جی پس از تقریباً ۲۴۰ هزار کیلومتر کارکرد عمر مفید خود را از دست می‌دهد.

باکیفیت در لوازم خانگی اما بی‌کیفیت در زمینه باتری؛ نرخ خرابی بالای باتری‌های ال جی در خودروهای تسلا

مشکل از کجا آغاز می‌شود؟ مقاومت داخلی بالا در سلول‌های ال جی

طبق داده‌های EV Clinic، بیش از ۹۰ درصد باتری‌های ال جی که برای تعمیر به این مرکز ارسال شده‌اند، قابل تعمیر نیستند. علت این موضوع نه تنها خرابی یک سلول، بلکه فرسودگی گسترده و همزمان تمام ماژول‌ها گزارش شده است؛ ماژول‌هایی که هر یک مجموعه‌ای از سلول‌ها را در خود جای داده‌اند.

نکته حائز اهمیت اینکه سلول‌های باتری ساخت ال جی از همان ابتدا مقاومت داخلی بسیار بالاتری نسبت به باتری‌های پاناسونیک دارند. یک سلول سالم پاناسونیک معمولاً مقاومت داخلی ۱۰ میلی‌ اهم دارد و زمانی که خراب می‌شود، این عدد به حدود ۲۸ میلی ‌اهم می‌رسد. مشکل اصلی اینجاست که سلول‌های نو در باتری ال جی از همان ابتدا حدود ۲۸ میلی ‌اهم مقاومت دارند؛ یعنی برابر با یک سلول پاناسونیک که در آستانه خرابی است.

شرکت EV Clinic گزارش کرده در بسیاری از پک‌های ال جی که باز شده‌اند، در یک ماژول ۴۶ سلولی، حدود ۱۵ سلول مقاومت بالاتر از ۱۰۰ میلی ‌اهم دارند و بیشتر سلول‌های باقی‌مانده نیز بالای ۵۰ میلی ‌اهم هستند. این ضعف یکنواخت باعث می‌شود تعویض یک ماژول بی‌فایده باشد، زیرا سایر سلول‌ها به‌ سرعت دچار مشکل خواهند شد؛ چنین شرایطی تعمیر را از نظر عملیاتی غیرقابل‌توجیه می‌کند.

هزینه‌های سنگین تعمیرات و تحمیل ضرر قابل توجه

به گفته شرکت EV Clinic، تلاش این مرکز برای تعمیر بسته‌های باتری ال جی برای آنها خسارت سنگینی به بار آورده، طوری که ماهانه بیش از ۲۰ هزار یورو هزینه بی‌نتیجه ایجاد شده است. به همین دلیل آنها مجبور شده‌اند نوعی «هزینه امکان‌سنجی» از مشتریان دریافت کنند تا بررسی شود آیا باتری اصلاً قابل تعمیر است یا خیر.

پیشنهاد عجیب به مالکان؛ باتری پاناسونیک کارکرده پیدا کنید

مشخص نیست چه تعداد از مدل‌هایی که تسلا در چین ساخته و راهی بازارهای اروپایی و آسیایی کرده، از باتری LG NCM811 استفاده می‌کنند، اما هشدار EV Clinic بسیار جدی است. این مرکز می‌گوید برای کسانی که با مشکل خرابی باتری روبرو شده‌اند، تعویض کامل بسته باتری یا یافتن پک پاناسونیک کارکرده بهترین راه است.

اختلاف کیفیت میان تأمین‌کنندگان؛ یک چالش بزرگ برای تسلا

استراتژی تسلا برای استفاده از چند تأمین‌کننده باتری تاکنون مزایای زیادی داشته است، اما تفاوت چشمگیر میان ترکیب باتری‌ها و کیفیت متغیر آنها بر اساس برند، اکنون به چالشی جدی برای این خودروساز تبدیل شده است.

به‌نظر می‌رسد اگر این داده‌ها در مقیاس گسترده تأیید شوند، تسلا با موجی از نگرانی مالکان مدل‌ ۳ و مدل Y در اروپا مواجه خواهد شد؛ نگرانی‌هایی که مربوط به یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو یعنی باتری است.

source

توسط autokhabari.ir