منتشر شده در 14 آذر 1404 ساعت 14:30

سوزوکی بورگمن ۲۰۰ یکی از موتورهای کلاس اسکوتر است که ظاهر نسبتا جذابی دارد و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
سوزوکی یک شرکت خودروسازی چند ملیتی است که علاوه بر تولید خودرو به تولید موتور سیکلت نیز مشغول است و موتورها و خودروهای این برند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. شرکت سوزوکی در سال ۱۹۰۹ تاسیس شده و در ابتدا مشغول به تولید دستگاههای بافندگی بود، ولی در حال حاضر شاهد حضور سوزوکی در صنعت موتور سیکلت هستیم. در حال حاضر سوزوکی محصولات متنوعی در زمینه کلاسهای مختلف موتور سیکلت دارد و با توجه به همین مسئله میتوان این شرکت را یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده موتور سیکلت در جهان محسوب کرد. یکی از محصولات این شرکت، موتور سوزوکی بورگمن ۲۰۰ است که به عنوان یک اسکوتر شهری طراحی ظاهری جذابی دارد. این موتور سیکلت در بازار ایران نیز عرضه شده است و در حال حاضر شاهد خرید و فروش مدلهای دست اول و دست دوم آن در بازار ایران هستیم. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری اسکوتر سوزوکی بورگمن ۲۰۰ پرداخته و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی، تجربه سواری و رقبای آن در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری موتور سیکلت سوزوکی بورگمن ۲۰۰
طراحی ظاهری اسکوتر سوزوکی بورگمن ۲۰۰ نسبت به بعضی از اسکوترهای موجود در بازار متفاوت به نظر میرسد و در حالت کلی سوزوکی طراحی نسبتا جذابی را عرضه کرده است. این موتور سیکلت در رنگهای آبی، سفید، خاکستری و مشکی عرضه شده از نمایندگیهای مختلف قابل خریداری است.

در نمای جلویی موتور سیکلت سوزوکی بورگمن شاهد چراغهای LED نسبتا بزرگ و کشیدگی این چراغها به سمت طرفین هستیم و فلاپ سینه جلو با ابعاد بزرگتری نسبت به سایر اسکوترها طراحی شده است. چراغهای راهنما پایینتر از چراغ اصلی در سمت راست و چپ بدنه قرار گرفتهاند و بالاتر از چراغها شاهد بادگیر تلقی یا همان وایند شیلد هستیم که جریان باد را به سمت بالا هدایت میکند و میتواند برای محافظت از راکب قابل قبول باشد. فرمان این موتور سیکلت با ارتفاع بالاتری طراحی شده و از فلاپ بدنه جدا شده است. در مقایسه با بسیاری از اسکوترهای موجود در بازار فرمان اسکوتر سوزوکی بورگمن ۲۰۰ متفاوت است و از فلاپهای جذاب برای پوشاندن فرمان استفاده نشده و شاهد فلاپی محدود هستیم. در فرمان این موتور سیکلت شاهد کلیدهایی مثل روشن کردن موتور، روشن کردن چراغ، بوق، راهنما و تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا هستیم که در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند. علاوه بر کلیدها شاهد آینههای نسبتا مناسب با قاب پلاستیکی هستیم که روی فرمان قرار دارند و تا حدودی میتوانند محدوده دید مناسبی را در اختیار راکب قرار دهند.
صفحه کیلومتر سوزوکی بورگمن یک صفحه کیلومتر ترکیبی آنالوگ دیجیتال محسوب میشود که بخشهای آنالوگ آن در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند و در بخش بالایی شاهد چراغهای هشدار هستیم و بخش دیجیتالی این صفحه کیلومتر بین دو بخش آنالوگ قرار گرفته است. دو کلید برای تنظیم صفحه کیلومتر در بخش پایینی قرار دارد که راکب میتواند با استفاده از آن صفحه کیلومتر را تنظیم کند و علاوه بر آن شاهد نام سوزوکی در این صفحه کیلومتر هستیم.
باک این موتور سیکلت در بخش جلویی قرار دارد و به زیر زین منتقل نشده است. با توجه به بعضی از منابع موجود، ظرفیت باک موتورسیکلت سوزوکی بورگمن ۲۰۰ تقریبا ۱۱ لیتر است که میتواند برای یک اسکوتر ایدهآل باشد. فضای جاپایی فراهم شده مناسب به نظر میرسد و راکب در صورت خستگی میتواند پاهای خود را به صورت مایل یا در طرفین قرار دهد.
زین این موتور با ارتفاع ۷۳۵ میلی متری طراحی جالبی دارد و بسیار نرم به نظر میرسد و از دوخت مناسبی نیز برخوردار شده است. این زین یک تکه طراحی شده و فضای در نظر گرفته شده برای راکب از ارگونومی مناسبی برخوردار است و در بخش ترک نشین نیز نرمی قابل قبولی وجود دارد، ولی فضای در نظر گرفته شده محدود به نظر میرسد. در انتهای زین شاهد دو دستگیره برای حفظ تعادل ترک نشین هستیم که طراحی جالبی دارند و به جذابیت موتور سیکلت نیز افزودهاند. در بخش زیر زین فضایی برای قرار دادن کلاه ایمنی یا سایر تجهیزات در نظر گرفته شده است که تقریبا بزرگ به نظر میرسد. در نمای جانبی شاهد طراحی جالبی هستیم و چراغها به سمت نمای جانبی کشیده شدهاند و طراحی فلاپها نسبتا جذاب و مدرن به نظر میرسند. اگزوز طراحی مینیمالی دارد و با قطعات کرومی تزیین شده است.

در نمای عقب موتور سیکلت BURGMAN 200 شاهد چراغهای جذابی هستیم که ابعاد نسبتا بزرگی دارند و تا نمای جانبی نیز کشیده شدهاند. راهنماها نیز در امتداد چراغ خطر در سمت راست و چپ تعبیه شدهاند و نسبت به راهنماهای سایر موتورها بزرگتر هستند. وزن این موتور تقریبا ۱۶۳ کیلوگرم است که به عنوان یک اسکوتر وزن بالایی محسوب میشود، ولی با در نظر گرفتن فلاپهای متعدد و طراحی حجیم، منطقی به نظر میرسد.
ابعاد موتور سوزوکی بورگمن ۲۰۰ به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۲۰۵۵ | ۷۴۰ | ۱۳۵۵ |
مشخصات فنی سوزوکی BURGMAN 200
موتور سیکلت سوزوکی بورگمن ۲۰۰ مجهز به یک انجین ۴ زمانه، تک سیلندر از نوع مایع خنک بوده که حجم آن ۲۰۰ سی سی گزارش شده است. نسبت تراکم انجین این موتور سیکلت ۱۱ به ۱ بوده و سیستم انتقال سوخت آن سیستم تزریق سوخت الکترونیکی است. در موتور سیکلت سوزوکی بورگمن شاهد سیستم راه انداز الکتریکی و سیستم احتراق ترانزیستوری هستیم و کلاچ این موتور سیکلت از نوع سی وی تی سانتریفیوژ با جعبه دنده اتومات است. در سیستم تعلیق جلوی موتور سیکلت سوزوکی بورگمن شاهد کمک فنر چنگال تلسکوپی هستیم و برای بخش عقب از دو کمک فنر استفاده شده است. ترمزهای این موتور سیکلت از نوع دیسکی هستند و سایز لاستیکهای جلو و عقب به ترتیب ۹۰/۱۱۰ و ۷۰/۱۳۰ گزارش شده است. رینگهای موتور سیکلت سوزوکی بورگمن از نوع آلیاژ سبک هستند و رینگ جلو ۱۳ اینچی و رینگ عقب ۱۲ اینچی است و ترمزها به سیستم ترمز ضد قفل مجهزاند.

تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر سوزوکی بورگمن ۲۰۰
سوزوکی بورگمن ۲۰۰ از جمله اسکوترهای متفاوت بازار محسوب میشود و استایل سواری آن تا حدودی نسبت به بسیاری از اسکوترها متفاوت است. فرمان این اسکوتر بالاتر طراحی شده و فضای ارائه شده برای راکب راحتی او را در طول مسیر فراهم میکند. بخش ترک نشین محدود طراحی شده، ولی دستگیرههای موجود در طرفین میتوانند راحتی او را در طول سواری فراهم کنند. با استفاده از باک اسکوتر سوزوکی بورگمن میتوان مسیر نسبتا طولانی را طی کرد و از سواری طولانی در شهر لذت برد. ترمزهای این موتور به سیستم ABS مجهز هستند و میتوانند تجربه سواری ایمنی را ارائه دهند و عملکرد سیستم تعلیق نیز بد به نظر نمیرسد.
رقبای اسکوتر SUZUKI BURGMAN 200
اسکوترهایی مثل یاماها ایکس مکس و فورزا ۲۵۰ از جمله اسکوترهایی هستند که میتوانند با سوزوکی بورگمن ۲۰۰ رقابت کنند. این اسکوترها تا حدودی حجم انجین مشابهی دارند و از طراحی حجیمی برخوردار هستند.

مزایا و معایب موتور سوزوکی بورگمن ۲۰۰ و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، مجهز بودن به ترمز ABS
معایب: فضای محدود زین ترک نشین، قیمت نسبتا بالا
در پایان باید بگوییم که موتور سوزوکی بورگمن ۲۰۰ یک اسکوتر شهری نسبتا جذاب ژاپنی است که میتواند مورد پسند بسیاری از افراد، به ویژه جوانان، باشد. طراحی ظاهری این موتور تشکیل شده از چراغهای ال ای دی، فلاپهای نسبتا حجیم و قطعات مدرن است. مشخصات فنی سوزوکی بورگمن قابل قبول به نظر رسیده و مجهز بودن آن به سیستم ترمز ABS یا ضد قفل، میتواند یک مزیت محسوب شود. متاسفانه قیمت موتورهای برندهای محبوب و معروف نسبتا بالا هستند و همین مسئله یک عیب بزرگ در زمینه خرید موتور به حساب میآید. در حالت کلی اسکوتر سوزوکی بورگمن برای کسانی که به دنبال یک اسکوتر راحت و متفاوت هستند گزینه مناسبی است و از این نظر میتواند ارزش خرید داشته باشد.
نظر شما درباره موتورسیکلت سوزوکی بورگمن ۲۰۰ چیست؟ به نظر شما این اسکوتر ژاپنی ارزش خرید دارد؟
source