منتشر شده در 15 آذر 1404 ساعت 14:30

یاماها R3

موتور سیکلت یاماها آر ۳ یکی از محصولات عرضه شده از سری R یاماها محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۵ شاهد حضور آن هستیم و در این مطلب به آن می‌پردازیم.

یاماها از جمله برندهایی است که امتحان خود را در زمینه موتور سیکلت پس داده و در سطح جهانی از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از موتور سیکلت‌های این برند، موتور سیکلت یاماها R3 نام دارد که عضو چهارم سری آر یاماها محسوب می‌شود و یک موتور اسپرت است. بسیاری از افرادی که تازه کار هستند پس از بررسی مشخصات این موتور، تصمیم به خرید آن می‌گیرند. یکی از گزینه‌های جایگزین برای یاماها R3 موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ۵۰۰ محسوب می‌شود که یک موتور اسپرت بوده و برای تازه کارها نیز می‌تواند مناسب باشد. تا حدودی می‌توان گفت که موتور یاماها R3  یک موتور محبوب محسوب می‌شود و در بین خانواده خود از قیمت مناسب‌تری برخوردار شده و امکانات قابل توجهی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری این موتورسیکلت پرداخته و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی، تجربه سواری و همچنین رقبای آن در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی ظاهری موتورسیکلت یاماها R3  

در طراحی ظاهری موتور سیکلت یاماها R3 شاهد طراحی اسپرت هستیم که کلاس آن را به خوبی نشان می‌دهد و طراحی آن نشان دهنده یک موتور حرفه‌ای است. زبان طراحی این موتور سیکلت الهام گرفته از خانواده خود یا همان سری R یاماها محسوب می‌شود و به طور کلی در این طراحی شاهد خطوط زاویه دار و تیز هستیم. موتور سیکلت یاماها آر ۳ در رنگ‌های مشکی، آبی و رنگ‌هایی مثل سبز نیز عرضه می‌شود.

یاماها R3 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

در نمای جلویی این موتور، کله چراغ جلو به صورت زاویه‌دار طراحی شده و از نوع ال ای دی محسوب می‌شود که به مدرن دیدن شدن چراغ کمک می‌کند‌ و راهنماها در بدنه موتور قرار گرفته‌اند. روی فلاپ جلویی شاهد یک وایند شیلد یا طلق شیشه‌ای هستیم که تا حدودی ابعاد متوسطی دارد و به هدایت جریان باد به سمت بالا کمک کرده و راحتی راکب را در طول سواری فراهم می‌کند. آینه‌ها روی فرمان تعبیه نشده‌اند و در کنار وایند شیلد شاهد آینه‌های زاویه‌دار هستیم که تا حدود دید مناسبی را در اختیار راکب قرار می‌دهند و در حالت کلی زاویه دید مناسبی دارند.

فرمان مشابه موتورهای اسپرت و مسابقه‌ای طراحی شده و می‌توان گفت طراحی آیرودینامیکی دارد که می‌تواند کنترل خوبی را ارائه دهد. در سمت راست و چپ فرمان این موتور سیکلت کلید‌هایی مثل استارت، کلید چراغ، بوق، راهنما و تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا قرار گرفته‌اند. صفحه کیلومتر موتور سیکلت یاماها R3 یک صفحه کیلومتر دیجیتالی رنگی تی‌اف‌تی محسوب می‌شود که اطلاعات مختلفی مثل میزان مسافت طی شده، میزان سرعت، روغن، میزان بنزین ساعت و دمای موتور را با وضوح قابل قبولی به نمایش می‌گذارد. این صفحه کیلومتر امکان اتصال به بلوتوث را دارد و در کنار آن شاهد یک درگاه شارژ USB هستیم که می‌تواند برای راکب و سرنشین عقب کاربردی به نظر برسد‌.

مخزن سوخت یا باک این موتور سیکلت طراحی عضلانی و زاویه‌داری دارد و به طور کلی حجم آن ۱۴ لیتر گزارش شده و طراحی آن به شکلی است که زانوهای راکب در طول مسیر اذیت نشوند. یاماها دارای یک زین چرمی دو تکه است که بخش ترک نشین و بخش راکب از یکدیگر جدا شده و ترک نشین ارتفاع بالاتری دارد. ارتفاع زین موتور سیکلت از سطح زمین ۷۸ سانتی‌متر محسوب می‌شود که می‌تواند برای پیاده شدن و همچنین سوار شدن بسیاری از افراد راحت محسوب شود. در انتهای زین ترک نشین شاهد تعبیه دستگیره برای حفظ تعادل نیستیم و به جای آن از رکاب یا بند چرمی استفاده شده است که ترک نشین می‌تواند در طول مسیر با استفاده از آن تعادل خود را حفظ کند.

در نمای جانبی شاهد فلاپ‌های متعدد، اگزوز اسپرت، رینگ‌های آلومینیومی ۱۰ پره‌ای و استیکرهایی از نماد R3 و برند YAMAHA هستیم. در نمای عقب موتور سیکلت یاماها آر ۳ چراغ ال ای دی عقب مشاهده می‌شود که ابعاد نسبتا کوچکی دارد و راهنماها در بخش بالایی پلاک تعبیه شده‌اند و برخلاف راهنماهای جلو در بدنه قرار ندارند. وزن این موتور سیکلت ۱۶۹ کیلوگرم گزارش شده که وزن بالایی محسوب می‌شود، ولی با توجه به فلاپ‌های متعدد و تجهیزات استفاده شده می‌توان گفت وزنی منطقی است.

طراحی ظاهری موتورسیکلت یاماها R3  

ابعاد یاماها R3 به شرح زیر است:

طول(میلی‌متر) عرض(میلی‌متر) ارتفاع(میلی‌متر)
۲۰۹۰ ۷۲۰ ۱۱۳۵

مشخصات فنی موتور یاماها R3

پیشرانه موتور سیکلت یاماها آر ۳ به طور کلی از آلومینیوم تشکیل شده که در سایه همین ویژگی می‌تواند حرارت را دفع کرده و اتلاف انرژی را کاهش دهد‌. این پیشرانه یک پیشرانه دو سیلندر محسوب می‌شود که هر سیلندر آن چهار سوپاپ دارد و در حالت کلی حجم انجین ۳۲۱ سی سی گزارش شده و مجهز به سیستم آب خنک است. موتور سیکلت یاماها R3 قادر است قدرتی معادل ۴۲ اسب بخار را در ۱۰۷۵۰ دور بر دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۲۹.۶ نیوتن متر را در ۹ هزار دور بر دقیقه به ارمغان آورد. گیربکس این موتور سیکلت یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته محسوب می‌شود که تعویض دنده‌ای روان و نرم را فراهم می‌کند و می‌تواند در مسیرهای مختلف کنترل خوبی را ارائه دهد.

 شتاب صفر تا صد یاماها R3 کمتر از ۶ ثانیه گزارش شده و حداکثر سرعت آن تقریبا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است که تا حدودی سرعت بالایی محسوب می‌شود. در سیستم تعلیق این موتور سیکلت شاهد سیستم تعلیق KYB هستیم که از کمک فنرهای دوشاخ معکوس جلو و کمک فنر قابل تنظیم عقب تشکیل شده و در حالت کلی در جذب ضربات جاده‌ای عملکرد پایدار و نسبتا نرمی را فراهم می‌کند. در جلو و عقب موتور سیکلت یاماها R3 از دیسک‌های ۲۹۸ میلی‌متری  و ۲۲۰ میلی‌متری استفاده شده و در بعضی از نسخه‌های آن شاهد وجود ترمز abs هستیم. سایز تایر جلوی این موتور ۱۱۰/۷۰ محسوب می‌شود و در تایر عقب شاهد ابعادی معادل ۱۴۰/۷۰ هستیم که هر دو روی رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی ده پره‌ای سوار هستند.

مشخصات فنی موتور یاماها R3

تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت یاماها R3

شاسی‌های موتورسیکلت یاماها R3 ساده طراحی شده‌اند و سیستم تعلیق تلسکوپی و مونوشاک سواری نرمی را فراهم می‌کند. سرعت این موتور بالا محسوب می‌شود و از بسیاری از موتورهای موجود در بازار سرعت بالاتری دارد و شتاب آن قابل توجه است. استایل نشستن روی موتور یاماها R3 مانند موتورهای مسابقه‌ای است و طراحان سعی کرده‌اند تا این موتور را آیرودینامیک و ارگونومیک طراحی کنند. بخش زین راکب تقریبا مناسب به نظر می‌رسد، ولی طبق معمول در زین ترک نشین شاهد فضای کوچکی هستیم که می‌تواند برای ترک نشین محدود به نظر برسد. عملکرد ترمزها در صورت وجود ترمز ABS بهتر خواهد بود و سایز تایرها باعث می‌شود تا از چسبندگی بیشتر برخوردار شوند و در نهایت سواری بهتری را ارائه دهند.

رقبای یاماها R3

از رقبای موتورسیکلت یاماها R3 می‌توان به موتورهایی مثل هوندا CBR 250RR و نینجا ۲۵۰ اشاره کرد که تا حدودی حجم انجینی نزدیک با این موتور دارند و می‌توانند عملکرد مشابهی را ارائه دهند. علاوه بر موارد ذکر شده موتور سوزوکی GSX 250 R نیز می‌تواند رقیبی برای موتور یاماها R3 محسوب شود.

مشخصات فنی موتور یاماها R3

مزایا و معایب یاماها R3

مزایا: طراحی ظاهری نسبتا جذاب، سرعت بالا

معایب: قیمت نسبتا بالا، قیمت بالای قطعات

در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت یاماها R3 یکی از محصولات اسپرت یاماها محسوب می‌شود که طرفداران زیادی دارد و از طراحی ظاهری جذابی برخوردار شده است. قدرت و سرعت این موتور قابل توجه بسیاری از افراد بوده و تا حدودی می‌توان گفت یاماها R3 از موتورهای سریع موجود در ایران محسوب می‌شود. طراحی مناسب این موتور باعث شده تا سواری آن آزار دهنده نباشد و در حالت کلی سواری قابل قبولی را ارائه دهد. متاسفانه محصولات برند یاماها با قیمت بالایی عرضه می‌شوند و در صورت تامین قطعات آن نیز مجبور به پرداخت مبلغ بالایی خواهید شد، ولی در حالت کلی یاماها R3 یک نسخه پرچم‌دار است و با این وجود می‌تواند ارزش خرید داشته باشد.

نظر شما درباره موتورسیکلت یاماها R3 چیست؟ به نظر شما این موتور در ایران ارزش خرید دارد؟

source

توسط autokhabari.ir