منتشر شده در 17 آذر 1404 ساعت 08:00

بنلی TNT 15 یکی از موتور سیکلتهای موجود در ایران است که در کلاس نیکد طراحی شده و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
در حال حاضر در ایران شاهد مدلهای مختلفی از موتور سیکلتهای برند بنلی هستیم که در حجمهای مختلفی از جمله ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۰۰ عرضه شده و تا حدودی مورد استقبال نیز قرار گرفتهاند. این موتورها عمدتا توسط نیکران موتور پاسارگاد عرضه میشوند و تا حدودی میتوان گفت با محصولاتی از ساخت چین روبرو هستیم. یکی از موتور سیکلتهای برند بنلی موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵ است که استقبال خوبی از آن شده و تا حدودی ظاهر مناسبی دارد. با وجود اینکه این موتور سیکلت از برند ایتالیایی بیرون آمده، ولی در ایران شاهد نسخه چینی آن هستیم که میتواند یک موتور اقتصادی و قابل استفاده برای روزمره محسوب شود. ما در این مقاله به بررسی طراحی ظاهری موتورسیکلت بنلی تیانتی ۱۵ پرداخته و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی تجربه سواری رقبای آن و همچنین مزایا و معایب این موتور سیکلت در اختیار شما قرار داده و شما را با موتور سیکلت بنلی TNT 15 آشنا خواهیم کرد.
طراحی ظاهری موتور بنلی TNT 15

با توجه به سال تولید موتور سیکلت بنلی تیانتی ۱۵ میتوان گفت که این موتور سیکلت در حد خود طراحی جذاب و همه پسندی دارد. در حالت کلی موتور سیکلت بنلی TNT 15 به صورت تهاجمی طراحی شده و در بخشهای مختلف آن شاهد فلاپهای بدنه و انتقال احساس قدرت و سرعت هستیم. این موتور سیکلت توسط نیکران موتور پاسارگاد در رنگهای سبز، سفید، قرمز و همچنین مشکی عرضه میشود.
در نمای جلویی موتور سیکلت بنلی TNT 15 شاهد چراغهای ال ای دی با طراحی تهاجمی و همچنین مدرن هستیم که مشابه سایر موتور سیکلتهای اسپرت شهری طراحی شده است. چراغ جلوی این موتور در شرایط مختلف پرتاب نور مناسبی ارائه داده و چراغهای راهنما در دو طرف بدنه در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند و با سایر اجزای موتور سیکلت متناسب هستند. فرمان موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵ یک فرمان لولهای است که به صورت ارگونومیک طراحی شده و و در سمت راست آن شاهد دسته ترمز جلو، کلید توقف انجین، کلید روشنایی و دکمه استارت الکتریکی هستیم. در سمت چپ فرمان نیز دسته کلاچ، کلید فلاش چراغ جلو، کلید تعویض نور بالا و پایین، کلید راهنما و همچنین کلید بوق تعبیه شده است. آینهها تقریبا مشابه سایر محصولات بنلی به صورت زاویهدار و چند ضلعی هستند و در فریم پلاستیکی خود، روی فرمان قرار گرفتهاند.

صفحه کیلومتر این موتورسیکلت یک صفحه ترکیبی است و اطلاعاتی مثل آمپر بنزین، نمایشگر وضعیت دنده، مسافت شمار، کیلومتر شمار، ساعت و چراغهای هشدار را به صورت دیجیتالی نمایش داده شده و شاهد دور موتور در بخش آنالوگ هستیم. باک موتور سیکلت بنلی TNT 15 تا حدودی عضلانی و حجیم طراحی شده و ظرفیت آن تقریبا ۱۶ لیتر گزارش شده است. زین این موتور سیکلت طراحی دو تکهای دارد و هماهنگ با سایر اجزای موتور به صورت اسپرت طراحی شده است. ارتفاع زین برای افراد قد کوتاه و قد بلند مناسب به نظر میرسد و علاوه بر آن میتواند سواری تقریبا نرمی را ارائه دهد، ولی بخش ترک نشین آن تا حدودی محدود طراحی شده و به نظر میرسد راحتی بیشتری در بخش راکب وجود داشته باشد. در انتهای زین شاهد دستگیرههای اسپرت و جذابی هستیم که علاوه بر تکمیل جذابیت موتور به حفظ تعادل ترک نشین نیز کمک خواهد کرد.
در نمای جانبی شاهد فلاپهای متعددی هستیم که تا حدودی به صورت سه بعدی طراحی شدهاند و فرم عضلانی دارند. اگزوز در نمای جانبی به صورت سیاه رنگ طراحی شده و همراه با رینگهای شش پر موتور میتواند ظاهر تقریبا مدرن و همچنین جذابی را به نمایش بگذارد. علاوه بر موارد ذکر شده در نمای جانبی شاهد پدال دنده، جک وسط، جک بغل، پدال هندل و پدال ترمز هستیم. چراغ عقب نیز روشنایی مناسبی را ارائه داده و از نوع ال ای دی است. در قسمت عقب نیز شاهد چراغهای راهنما مشابه چراغهای راهنمای جلو هستیم که در طرفین تعبیه شدهاند. وزن خشک این موتور سیکلت برابر با ۱۲۹ کیلوگرم است که به عنوان یک موتور در کلاس نیکد وزن مناسبی بوده و میتواند فرمانپذیری و هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد.
ابعاد موتور سیکلت بنلی تیانتی ۱۵ به شرح زیر است:
طول: ۲۱۰۵ میلیمتر، عرض: ۷۹۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۵۵ میلیمتر.
مشخصات فنی موتورسیکلت بنلی TNT 15

موتور سیکلت بنلی TNT 15 به یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، دو سوپاپ و سیستم هوا خنک مجهز شده و حجم آن ۱۴۸ سی سی گزارش شده است. انجین این موتور سیکلت قادر است ۱۲ اسب بخار قدرت را در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۱۱ نیوتنمتر در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه برسد. سیستم روغن کاری موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵ از نوع پاشش پرفشار روغن بوده و شاهد سیستم سوخت رسانی از نوع انژکتور برقی هستیم. گیربکس این موتور سیکلت یک گیربکس ۵ سرعته با کلاچ خیس صفحه روغنی است که نیروی تولید شده را با زنجیر به چرخ عقب انتقال میدهد. نسبت تراکم موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵، ۹.۲ به یک گزارش شده و در بخش سیستم تعلیق جلو و عقب شاهد سیستم تعلیق بازویی هستیم. ترمز جلو از نوع دیسکی بوده و در ترمز عقب از ترمز توپی استفاده شده است. سایز تایر جلو ۹۰/۹۰ بوده و در تایر عقب شاهد ابعادی معادل ۱۱۰/۸۰ هستیم که هر دو روی رینگهای ۱۷ اینچی اسپرت آلومینیومی پرهای تعبیه شدهاند.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت بنلی TNT 15
طراحی فرمان و زین موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵ به شکلی است که میتواند راحتی را در طول سواری فراهم کند و در حالت کلی میتوان گفت این موتور به شکل ارگونومیک طراحی شده است. ارتفاع زین مناسب بوده و شاهد راحتی در بخش راکب هستیم، ولی بخش ترک نشین فضای محدودی دارد و تا حدودی میتواند در طول سواری آزاردهنده به نظر برسد. وجود دستگیرهها در بخش انتهایی زین ترک نشین میتواند تا حدودی نقص موجود در بخش زین را جبران کرده و به حفظ تعادل او کمک کند. جاپاییها طراحی مناسبی دارند و در طول سواری آزاردهنده نخواهند بود. علاوه بر موارد ذکر شده با توجه به اینکه موتور سیکلت بنلی تیانتی ۱۵ دارای ابعاد مناسبی بوده و همچنین وزن سبکی دارد میتواند برای استفاده روزمره مناسب باشد و در طول سواری هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد. اگزوز این موتور سیکلت صدای تقریبا نرمی تولید میکند و تا حدودی میتواند برای استفاده شهری گزینه مناسبی باشد و از تولید آلودگی صوتی بکاهد. مصرف سوخت موتور سیکلت بنلی تی ان تی برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۲ لیتر گزارش شده که با توجه به این مسئله برای سواری شهری اقتصادی به نظر میرسد و میتوان آن را یک موتور کم استهلاک محسوب کرد. همچنین قطعات و سیستم تعلیق میتوانند سواری نرمی را فراهم کنند و در پیچها عملکرد مناسبی را ارائه دهند. البته متاسفانه در بخش ترمز شاهد عدم وجود سیستم ترمز abs هستیم و همچنین نبود گیربکس ۶ دنده نیز میتواند یک نقطه ضعف در سواری محسوب شود.
رقبای موتورسیکلت بنلی TNT 15
به نظر میرسد موتور سیکلت بنلی بنلی TNT 15 نتوانسته بین رقبای ۱۵۰ و ۱۷۰ سی سی موجود در بازار سر و صدا به پا کند و تا حدودی در حاشیه قرار گرفته است. با این وجود همچنان میتوان گفت این موتور سیکلت یک موتور شهری مناسب است که تا حدودی استقبال خوبی نیز داشته و میتواند رقبایی داشته باشد. از رقبای موتور سیکلت بنلی TNT 15 میتوان به موتور سیکلت CF 150 نیکد اشاره کرد که تا حدودی قدرت مشابهی را تولید میکند و از یک صفحه کیلومتر ترکیبی برخوردار است. یاماها MT 15 نیز تا حدودی میتواند رقیبی برای این موتور باشد، ولی یاماها از نظر ظاهری بهتر ظاهر شده است و تا حدودی طراحی بنلی TNT 15 در کنار این موتور کلاسیکتر به نظر میرسد.
مزایا و معایب موتورسیکلت بنلی TNT 15 و جمع بندی
مزایا: طراحی ظاهری قابل قبول، مصرف سوخت اقتصادی، سواری نسبتا نرم
معایب: سیستم ترمز نه چندان مطلوب، فضای محدود در بخش ترک نشین، نبود گیربکس شش دنده
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵ موتور سیکلتی در کلاس نیکد است که توسط نیکران موتور پاسارگاد در ایران عرضه میشود. طراحی ظاهری این موتور قابل قبول به نظر میرسد و در بخش فنی نیز شاهد اطلاعات قابل قبولی هستیم. سواری موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۵ تا حدودی نرم بوده و مصرف سوخت آن اقتصادی است. در کنار این موارد مثبت شاهد موارد منفی مثل سیستم ترمز نه چندان مطلوب، فضای محدود در بخش ترک نشین و همچنین نبود گیربکس ۶ دنده هستیم که تا حدودی میتواند تجربه سواری را سخت جلوه دهد. در حالت کلی این موتور سیکلت برای سواری در داخل شهر مناسب بوده و میتواند گزینه نسبتا جذابی برای سواری باشد.
نظر شما درباره موتور سیکلت بنلی TNT 15 چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت ظاهر جذابی دارد؟
یاماها R3 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
source