به گزارش مجله ماشین، مرسدسبنز برای پاسخ به کاهش سرعت رشد بازار خودروهای برقی و حفظ جذابیت مدلهای ورودی خود، نسخه سیالای۲۲۰ فورماتیک هیبرید ۲۰۲۷ (CLA220 4Matic Hybrid) را معرفی کرده است؛ سدان کامپکتی که روی همان پلتفرم مدرن MMA نسخههای تمامبرقی سیالای ساخته شده، اما بهجای محفظه بار جلو، یک پیشرانه بنزینی–هیبریدی فشرده را در خود جای داده است.
این خودرو عملاً نقش «گزینه میانی» را برای خریدارانی بازی میکند که هنوز برای رفتن سراغ خودروی تمامبرقی مردد هستند، اما در عمل از نظر کیفیت پیشرانه، فاصله محسوسی با نسخههای برقی خود دارد.

پیشرانه هیبری
مرسدس برای سیالای هیبرید از یک موتور کاملاً جدید با کد M252 استفاده کرده است؛ یک موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ که با یک سیستم هیبرید ۴۸ ولتی ترکیب شده است. موتور برقی ۳۰ اسببخاری داخل گیربکس دوکلاچه ۸ سرعته قرار دارد و انرژی خود را از یک باتری کوچک ۱.۳ کیلوواتساعتی میگیرد.
خروجی ترکیبی این مجموعه به ۲۰۸ اسببخار قدرت و ۲۸۰ پوندفیت گشتاور میرسد که برای خودرویی در این کلاس قابل قبول است و شتاب صفر تا ۶۰ مایل برساعت حدود ۷.۱ ثانیه برای نسخه دیفرانسیل جلو اعلام شده است. حداکثر سرعت نیز روی حدود ۱۳۰ مایل برساعت محدود شده و در صورت سفارش سامانه چهارچرخ محرک فورماتیک، توان همچنان ثابت میماند و صرفاً نوع انتقال نیرو تغییر میکند.

با این حال، این نسخه هیبرید از نظر شتاب و قدرت، ضعیفتر از سیالای۲۵۰ mild-hybrid فعلی است که موتور ۲ لیتری توربو با ۲۲۱ اسببخار دارد و حدود ۰.۸ ثانیه سریعتر به ۶۰ مایل میرسد. همچنین، دو نسخه تمامبرقی سیالای۲۵۰+ دیفرانسیل عقب (۲۶۹ اسببخار) و سیالای۳۵۰ فورماتیک دو موتوره (۳۴۹ اسببخار) بهمراتب قدرتمندتر هستند.
در تئوری، این هیبرید باید در شهر بخش زیادی از مسیر را فقط با موتور برقی طی کند؛ طبق اعلام مرسدس، هر زمان خودرو به کمتر از ۲۷ اسببخار نیاز داشته باشد، میتواند تمامبرقی حرکت کند و در سرعتهای تا ۶۰ مایل نیز در حالت موسوم به «گِلایدینگ برقی» پیشرانه بنزینی از مدار خارج میشود. همچنین در تمام هشت دنده، ترمز احیایی فعال است و تا ۲۵ کیلووات انرژی را به باتری برمیگرداند.
اما در رانندگی واقعی، پیشرانه بنزینی خیلی زود و خیلی پر تعداد وارد مدار میشود و گذار بین حالت برقی و بنزینی چندان نرم و بیصدا نیست؛ موضوعی که از دید یک سدان مرسدس، نقطهضعف مهمی به شمار میرود.

تجربه رانندگی
ترکیب موتور کوچک توربو، توربولاگ محسوس، گیربکس دوکلاچه و مدیریت نهچندان نرم بین حالت برقی و بنزینی باعث شده سیالای۲۲۰ هیبرید در شتابگیریهای شهری و بیندندهای، رفتاری آنطور که از مرسدس انتظار میرود ارائه ندهد. گیربکس دوکلاچه در سرعتهای پایین و متوسط کمی تودست و کند عمل میکند و هر بار روشن شدن موتور بنزینی نیز هم از نظر صدا و هم از نظر لرزش قابلاحساس است.
در جادههای پرپیچوخم، فرمان روی مرکز دقت چندان بالایی ندارد و با وجود اینکه سیستم تعلیق روی دستاندازها و ناهمواریها عملکرد نرم و قابلقبولی ارائه میدهد، میزان رول بدنه برای خودرویی با این ابعاد کمی زیاد است و حس اسپرتی را کاهش میدهد.
با این حال، روی اتوبان و سفرهای طولانی، شخصیت اصلی این خودرو خودش را نشان میدهد؛ کابین ساکت و راحت، سیستم صوتی برمستر، و مجموعه کامل کمکرانندهها باعث میشود سیالای هیبرید در سرعتهای پایدار، خودرویی بسیار مناسب برای سفر باشد؛ هرچند نسخه تمامبرقی همین خودرو از نظر آرامش و یکپارچگی پیشرانه همچنان یک پله بالاتر قرار میگیرد.

طراحی و کابین
از بیرون، سیالای۲۲۰ هیبرید تقریباً شبیه نسخه تمامبرقی است. نوارهای نوری جلو و عقب، تعداد فراوان ستارههای سهپره در جلوپنجره، امضای نور سهپر در چراغها و فرم کلی «کوپه چهاردر» همگی حفظ شدهاند. تفاوتها عمدتاً به طرح جلوپنجره و سپر عقب برمیگردد.
در داخل کابین نیز وضعیت مشابه است. پشت فرمان یک صفحه دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی قرار دارد که در نسخه هیبرید بهجای نشانگر توان، تاکومتر دارد. در مرکز داشبورد، نمایشگر ۱۴ اینچی سیستم اطلاعات–سرگرمی دیده میشود و خریداران میتوانند برای تکمیل نمای MBUX Superscreen، یک نمایشگر ۱۴ اینچی دیگر نیز برای سرنشین جلو سفارش دهند.
سیستم نرمافزاری MB.OS و دستیار صوتی مرسدس بهخوبی کار میکنند و با وجود تعدد امکانات، کار کردن با منوها بعد از مدت کوتاهی ساده میشود. در عین حال، مرسدس بخشی از کلیدهای فیزیکی را حفظ کرده و حتی چند شاسی فیزیکی جدید روی فرمان برای تنظیم فاصله کروزکنترل تطبیقی و حجم صدا اضافه شده است.

نکته بحثبرانگیز، حذف پدالشیفترها در عین حفظ حالت تعویض دنده دستی است؛ حالا برای تعویض دستی دنده باید اهرم دنده ستونی را به جلو و عقب فشار دهید که راهحلی چندان خوشایند برای علاقهمندان رانندگی به نظر نمیرسد.
با طول حدود ۱۸۵.۹ اینچ و فاصله محوری ۱۰۹.۸ اینچ، سیالای۲۲۰ هیبرید فضای کافی برای چهار سرنشین بالغ و حدود ۱۴.۳ فوت مکعب حجم صندوق در اختیار میگذارد. قدبلندها در ردیف عقب کمی با سقف پانورامیک و پشتسری صندلی جلو درگیر خواهند شد، اما برای استفاده روزمره و سفرهای نهچندان طولانی، فضا قابل قبول است. کیفیت متریال طبق انتظار مرسدس، بالاست؛ چرم، فلز و چوب واقعی در بخشهای مختلف کابین دیده میشود و تلاش شده استفاده از پلاستیک پیانوبلک به حداقل برسد.

از نظر امکانات، نسخههای پایه سیالای۲۲۰ هیبرید با سقف پانورامیک، جلوپنجره نورانی، رینگ ۱۸ اینچی، نویگیشن ۷ ساله، اپل کارپلی و اندروید اتوی بیسیم، دوربین سلفی، فرمان چرمی، صندلیهای جلو گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، برفپاککن بارانحسکن، چراغهای LED، کروزکنترل راداری و مجموعهای کامل از سیستمهای ایمنی و کمکراننده عرضه میشوند. بستههای ظاهری و تجهیزاتی مختلف مانند Night Package، AMG Line، AMG Line Plus با Night Package، و تریمهای Exclusive Line و Pinnacle Line نیز امکان شخصیسازی گستردهای به خریدار میدهند. آپشنهایی مانند رینگ ۱۹ اینچی، سقف شیشهای Sky Control با شفافیت قابل تنظیم، سیستم صوتی برمستر ۱۶ اسپیکر ۸۵۰ واتی با دالبی اَتمُس و دوربین ۳۶۰ درجه نیز بهصورت سفارشی قابل انتخاب است.

قیمت و جایگاه در بازار
مرسدس هنوز قیمت رسمی سیالای۲۲۰ هیبرید را در بازار آمریکا اعلام نکرده است، اما با توجه به قیمت نسخههای برقی (حدود ۴۸,۵۰۰ دلار برای سیالای۲۵۰+ و ۵۱,۰۵۰ دلار برای سیالای۳۵۰ فورماتیک) و نرخهای اروپا، انتظار میرود قیمت نسخه هیبریدی نیز در همین بازه قرار گیرد؛ یعنی احتمالاً فاصله چندانی بین هیبرید و تمامبرقی از نظر قیمت وجود نخواهد داشت.

این موضوع به این معناست که خریدار باید بین تجربه رانندگی نرمتر و قدرتمندتر نسخه برقی و آرامش ذهنی ناشی از باک بنزین و نبود دغدغه شارژ در نسخه هیبرید، یکی را انتخاب کند. سیالای۲۲۰ فورماتیک هیبرید از نظر طراحی، کیفیت کابین و سطح امکانات، همان نقاط قوت نسخه برقی را ارائه میدهد، اما پیشرانه آن هنوز به اندازه رقیبان هیبرید باسابقهای مانند تویوتا و هوندا، نرم و بینقص عمل نمیکند.
برای بازارهایی که زیرساخت شارژ کامل ندارند یا خریداران همچنان به پیشرانه بنزینی اعتماد بیشتری دارند، این مدل میتواند نقش یک دروازه ورود به نسل جدید محصولات مرسدس را بازی کند؛ هرچند از نگاه فنی، سیالای تمامبرقی همچنان انتخاب کاملتری به نظر میرسد.
source