دلایل خرابی بالانسر موتور
خرابی دمپر میل لنگ معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی، فرسایشی و مکانیکی رخ میدهد. مهمترین دلایل عبارتاند از:
فرسودگی طبیعی و عمر قطعه
دمپر میل لنگ بهطور مداوم در معرض ارتعاشات مکرر، تغییرات حرارتی شدید، آلودگیها و فشارهای مکانیکی است. این شرایط باعث میشود لایه لاستیکی یا مایع داخلی دمپر پس از چند سال کارکرد خاصیت خود را از دست بدهد.
تماس با روغن، سوخت یا مواد شیمیایی
نشت روغن از کاسهنمد جلوی میللنگ یا اطراف پولی میتواند موجب تخریب تدریجی لاستیک وسط دمپر شود. مواد شیمیایی موجود در روغن و سوخت، ساختار لاستیک را سست و شکننده میکنند.
گرمای بیش از حد موتور
دمای بالا نهتنها بر خود لاستیک اثر میگذارد، بلکه میتواند چسبهای اتصالدهنده اجزای دمپر را تضعیف کند و حلقه بیرونی را شل کند. موتورهایی که داغتر از حد استاندارد کار میکنند، معمولاً سریعتر دچار خرابی دمپر میشوند.
ضربه و بد نصب شدن قطعه
استفاده از ابزار نامناسب هنگام بستن یا باز کردن دمپر، ضربه زدن مستقیم به آن یا نصب غیراصولی باعث میشود تعادل قطعه به هم بخورد. حتی مقدار کمی عدم تراز بودن میتواند در طول زمان باعث جداشدگی و خرابی شود.
استفاده از قطعات تقلبی یا بیکیفیت
دمپرهایی که از مواد بیکیفیت ساخته شدهاند، تحمل ارتعاشات و دماهای بالا را ندارند و خیلی زود دچار جداشدگی یا تاببرداشتگی میشوند. بسیاری از نمونههای ارزانقیمت فاقد استانداردهای لازم برای کنترل ارتعاش هستند.
source