وقتی به خودروهای جدید فکر میکنیم، ذهن بسیاری به سمت شاسیبلندهای بزرگ و پیکاپهای غولآسا میرود که جادهها را تسخیر کردهاند اما در گوشهای دیگر از جهان، در خیابانهای شلوغ و پرتراکم ژاپن، قهرمانان دیگری حکمرانی میکنند؛ خودروهایی کوچک، هوشمند و به طرز شگفتانگیزی کارآمد که با نام کی کار شناخته میشوند. این خودروها پاسخی هوشمندانه به یک نیاز اساسی بودهاند؛ حملونقل ارزان، بهینه و کمجا در کشوری که فضا در آن حکم طلا را دارد اما داستان کی کارها فقط به اقتصاد و ابعاد خلاصه نمیشود. در ادامه ابتدا به تعریف کی کار و سپر معرفی جذابترین کی کارهای حال حاضر بازار ژاپن میپردازیم.
کلمه Kei مخفف عبارت ژاپنی Kei Jidosha به معنای خودروی سبک است. این کلاس خودرو پس از جنگ جهانی دوم توسط دولت ژاپن پایهگذاری شد تا مردم عادی که توانایی خرید یک خودروی کامل را نداشتند، صاحب وسیله نقلیه شوند. این خودروها از نظر فنی تفاوتی با یک ماشین معمولی ندارند و پیشرانه، چهارچرخ، صندلی و تمام امکانات اولیه را در خود جای دادهاند. تفاوت اصلی، مقیاس آنها است. کی کارها حتی از کوچکترین خودروهای شهری اروپا مثل فیات 500 هم کوچکتر هستند. قوانین این کلاس خودرو بسیار سختگیرانه است. طول آنها نباید از ۳.۴ متر، عرض از ۱.۴۸ متر و ارتفاع از ۲ متر بیشتر باشد. همچنین حجم موتور به ۶۶۰ سیسی و قدرت به ۶۳ اسب بخار محدود شده است. بااینحال، به لطف وزن کم و مهندسی پیشرفته، این خودروهای کوچک در رانندگی شهری بسیار چابک و سرزندهاند. کی کارها در ژاپن از مزایای زیادی مثل از مالیات خرید و بیمه پایینتر و امکان پارک در فضاهای مخصوصی که برای خودروهای بزرگ ممنوع است نیز بهرهمند هستند.
میتسوبیشی دلیکا مینی
source