منتشر شده در 03 دی 1404 ساعت 17:00

کانسپت رادیکال و آیندهنگر رنو فیلانته اخیراً موفق شده در یک آزمایش رسمی، ۶۲۶ مایل (معادل بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر) مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد و در عرض تنها ۱۰ ساعت طی کند. شرکت رنو مانور زیادی روی این دستاورد داده و آن را نشانهای روشن از امکان دستیابی به برد بسیار بالا در شرایط واقعی و رانندگی در بزرگراه میداند. این خودروی الکتریکی تک نفره در تستی که طراحی شده، توانسته با هر کیلووات انرژی، ۸ مایل یا ۱۲.۸ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. میانگین سرعت خودرو در این تست ۶۳ مایل یا ۱۰۱.۳ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.
دستیابی به برد بالا با باتری معمولی، نه ترفندهای آزمایشگاهی
کانسپت رنو فیلانته به عنوان یک خودروی مفهومی کاملاً آیرودینامیک و تکسرنشین طراحی شده تا رکورد بهرهوری خودروهای برقی را بهبود ببخشد. نکته کلیدی این پروژه استفاده از همان باتری ۸۷ کیلووات ساعتی به کار رفته در شاسی بلند رنو سنیک است. در حالت عادی، این باتری برد بسیار کمتری ارائه میدهد. هدف اصلی رنو این بوده که نشان دهد با طراحی هوشمندانه، میتوان با همین باتری به بیش از ۶۲۰ مایل برد در رانندگیهای واقعی و سرعتهای بزرگراهی دست یافت.
پایان تست با شارژ باقیمانده و توان ادامه مسیر
این آزمایش هفته گذشته انجام شده است. به گفته کمپانی فرانسوی، فیلانته پس از پایان رانندگی ۱۰ ساعته، هنوز ۱۱ درصد شارژ داشته و میتوانسته ۷۵ مایل (۱۲۰.۷ کیلومتر) دیگر را با سرعتی بیش از ۶۲ مایل (۱۰۰ کیلومتر) بر ساعت را طی کند. برآورد مهندسان نشان میدهد که در صورت ادامه تست، این کانسپت قادر بود رکورد ۷۰۱ مایل (۱۱۲۸ کیلومتر) پیمایش با یک بار شارژ را ثبت نماید.

آزمایش در شرایط واقعی، نه رکوردسازی نمایشی
رنو تأکید کرده است که شرایط انجام این آزمایش اهمیت ویژهای داشته، زیرا هدف اصلی نه ثبت یک رکورد نمایشی، بلکه نمایش کاربرد واقعی فناوریها در دنیای واقعی بوده است. این تست در مرکز آزمون UTAC در مراکش اجرا شده؛ جایی که یک محیط کنترلشده اما نزدیک به شرایط رانندگی واقعی است.
سرعت بالا، نه رانندگی اقتصادی افراطی
به گفته رنو، اگر تنها هدف طی کردن بیشترین مسافت ممکن با یک بار شارژ بود، تیم مهندسی میتوانست از یک باتری بسیار بزرگتر استفاده کند یا خودرو را در حالت اقتصادی و با سرعت متوسط ۱۹ مایل (۳۰ کیلومتر) بر ساعت براند. اما مهندسان مأموریت داشتند به میانگین سرعت بیش از ۶۸ مایل (۱۰۹ کیلومتر) بر ساعت دست پیدا کنند و در عین حال، رکورد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در کمتر از ۱۰ ساعت را حتی با در نظر گرفتن توقفهای فنی ثبت کنند؛ هدفی که در نهایت با موفقیت محقق شد.

مقایسه با رنو سنیک؛ تفاوت وزن و آیرودینامیک
برای درک بهتر این دستاورد، کافی است فیلانته را با رنو سنیک الکتریکی مقایسه کنیم. سنیک با همین باتری ۸۷ کیلووات ساعتی، حداکثر بردی برابر با ۳۷۹ مایل (۶۱۰ کیلومتر) دارد. در مقابل، فیلانته به لطف وزن بسیار پایین ۱۰۰۰ کیلوگرمی که تقریباً نصف وزن سنیک است و همچنین طراحی آیرودینامیک الهام گرفته از هواپیما، توانسته چنین رکوردی را ثبت کند.
۲۳۹ دور پیست با سه راننده
در طول این تست، سه راننده به صورت نوبتی پشت فرمان رنو فیلانته نشستهاند و در مجموع ۲۳۹ دور از پیست ۲.۵ مایلی UTAC را طی کردهاند. این موضوع نشاندهنده پایداری فنی خودرو در یک رانندگی طولانی مدت و با سرعت بالا است.
رنو فیلانته؛ فراتر از یک کانسپت نمایشی
رنو در جمعبندی این پروژه اعلام کرده که رکورد فیلانته صرفاً یک تمرین مهندسی نبوده است. به گفته این شرکت، طراحی جسورانه، فناوریهای نوآورانه و عملکرد اثباتشده در دنیای واقعی این کانسپت، دادهها و تجربیات ارزشمندی را در اختیار مهندسان قرار داده است. این یافتهها مستقیماً در توسعه خودروهای برقی آینده رنو به کار گرفته خواهند شد تا مدلهای تولیدی بتوانند بهرهوری بالاتر، برد بیشتر و پاسخ دقیقتری به نیازهای واقعی مشتریان، حتی در شرایط دشوار مانند رانندگی مداوم در بزرگراه، ارائه دهند.
source